خانه روی خط خبر داخلی ابلاغ ساختار تأسیس «صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» به نهادهای مالی واجد شرایط
ابلاغ ساختار تأسیس «صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» به نهادهای مالی واجد شرایط

ابلاغ ساختار تأسیس «صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» به نهادهای مالی واجد شرایط


رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد

ابلاغ ساختار تأسیس «صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» به نهادهای مالی واجد شرایط

بر اساس ابلاغیه مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار، ساختار کلی تأسیس «صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» مطرح و مورد موافقت و تصویب هیئت مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. با توجه به سهامی بودن صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی و گزارش روزانه NAV و ترکیب دارایی این صندوق‌ها، شفافیت رکن اصلی دارایی متقاضیان خواهد بود. همچنین، با تأسیس این صندوق‌ها منابع پایدار و مستمر به بازار سرمایه وارد خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علی‌اکبر ایرانشاهی، رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در ابلاغیه‌ای به «نهادهای مالی واجد شرایط تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری»، ساختار کلی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را ابلاغ کرد.
متن کامل ابلاغیه به ‌شرح زیر است؛
بند شماره ۱، هشتصد و هفتاد و پنجمین جلسه هیئت مدیره سازمان بورس مورخ ۱۳ خردادماه ۱۴۰۲، با موضوع ساختار صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی مطرح و مورد موافقت قرار گرفت و کلیات ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری مذکور با شرایط زیر به تصویب رسید:
صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی با دریافت مجوز تأسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار، از مصادیق صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع بندهای ۱۹ و ۲۰ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران و بند هـ ماده ۱ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به‌منظور تسهیل سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی محسوب شده و مطابق اساسنامه و امیدنامه نمونه و شرایط ذیل تأسیس‌شده و فعالیت می‌کند:
۱. حداقل سرمایه صندوق ۵ هزار میلیارد ریال و حداقل تعداد سرمایه‌گذار ۵۰۰ شخص است.
۲. حداقل ارزش مجموع واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز ۱۰۰ میلیارد ریال است.
۳. سرمایه ثبت‌شده مدیر صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی یا شخص حقوقی که مدیر صندوق مذکور تحت کنترل وی است، باید حداقل ۱۰۰۰ میلیارد ریال باشد.
۴. ساختار صندوق مبتنی بر صدور و ابطال است.
۵. صندوق از نظر ترکیب دارایی، از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام یا در سهام با ویژگی شاخصی و یا از نوع صندوق در صندوق سهامی است.
۶. مدیر صندوق باید بر اساس شرایط زیر سابقه تصدی سمت مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری در سهام را داشته باشد:
۱-۶- حداقل سه سال از تأسیس صندوق گذشته باشد؛ رعایت این بند درصورتی‌که مدیر صندوق بر اساس استانداردهای حسابداری شخص تحت کنترل کارفرما باشد، منوط به عدم جذب کارفرمای جدید در طول فعالیت صندوق تا سقف مدت مقرر در این بند الزام‌آور نیست.
۲-۶- ارزش دارایی‌های صندوق در بیش از ۷۰ درصد روزهای سه سال منتهی به درخواست بیش از هزار میلیارد ریال باشد.
۳-۶- عملکرد مدیر صندوق در جمع‌آوری منابع و کسب بازدهی قابل قبول بوده باشد.
۷. صندوق دارای سه نوع واحد سرمایه‌گذاری عادی به‌شرح زیر است:
۱-۷- واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع اول: واحدهایی است که طبق اعلام کارفرما به نام کارفرما و با پرداخت معادل یا درصدی از مبلغ صدور واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع دوم صادر می‌شود.
۲-۷- واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع دوم: واحدهایی است که طبق اعلام کارفرما به نام نیروی کار صادر می‌شود.
۳-۷- واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع سوم: واحدهایی است که سایر سرمایه‌گذاران بر اساس رویه پذیره‌نویسی صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری با رعایت مقررات مندرج در اساسنامه و امیدنامه، صندوق در زمان پذیره‌نویسی و یا در زمان فعالیت صندوق می‌توانند اقدام به خرید آن کنند.
۸. واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع اول و دوم در هر زمان صرفاً بر اساس درخواست کارفرما قابلیت ابطال دارد. منابع حاصل از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری نوع اول در مواردی از قبیل بازنشستگی یا ازکارافتادگی کلی، به نیروی کار و در زمان فوت نیروی کار به ورثه وی و در زمان اتمام همکاری مطابق رویه توافقات نیروی کار و کارفرما موضوع ‌بند ۱۵ این مقرره به کارفرما یا تمام یا بخشی از آن به نیروی کار تعلق می‌گیرد. منابع حاصل از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع دوم در مواردی از قبیل بازنشستگی ازکارافتادگی کلی حین یا اتمام همکاری به نیروی کار و در زمان فوت به ورثه وی تعلق می‌گیرد.
۹. ارزش مبنای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق ۱۰ هزار ریال است. تتمه مبلغ مربوط به صدور واحدهای سرمایه‌گذاری نوع اول و دوم به‌حساب سرمایه‌گذار عودت داده نمی‌شود و هر زمان که تتمه مبالغ به یک واحد سرمایه‌گذاری رسید واحد سرمایه‌گذاری صادر خواهد شد.
۱۰. با تصویب مجمع صندوق و تأیید سازمان، صدور یا ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز حسب مورد در مقطع ورود کارفرمای جدید یا خروج کارفرمای قبلی امکان‌پذیر است.
۱۱. درصد مالکیت مدیر صندوق در واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز صندوق از شرایط تعیین‌شده در ماده ۱۳ دستورالعمل تأسیس و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مستثنی است.
۱۲. به‌منظور پوشش ریسک نقدشوندگی صندوق در زمان ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، ضریب نقدینگی صندوق بر اساس احتمال فوت، ازکارافتادگی کلی نیروی کار با لحاظ سن وی و همچنین احتمال خروج نیروی کار، مطابق شیوه مقرر در امیدنامه محاسبه‌شده و مطابق آن صندوق همواره باید درصد مذکور از منابع خود را در قالب اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کند، این ضریب باید در پایان هرسال محاسبه شود.
۱۳. مدیر صندوق صرفاً بر اساس درخواست‌های صدور و ابطال ارسال‌شده توسط کارفرما برای واحدهای سرمایه‌گذاری نوع اول و دوم اقدام می‌کند.
۱۴. در هر صندوق یک یا چند کارفرما می‌تواند مشارکت داشته باشد.
۱۵. در خصوص روابط بین کارفرما و نیروی کار باید رویه توافقات تدوین شود و رویه مذکور باید به تأیید مدیر صندوق برسد و سپس به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال و نزد این سازمان نگهداری ‌شود که حداقل شامل موارد زیر باشد:
۱-۱۵- سهم نیروی کار و کارفرما جهت صدور واحدهای سرمایه‌گذاری نوع اول و دوم.
۲-۱۵- نحوه تخصیص منابع حاصل از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری نوع اول در زمان اتمام همکاری.
۳-۱۵- نحوه تخصیص منابع حاصل از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری نوع اول و دوم در حین همکاری.
۴-۱۵- اظهار کارفرما مبنی بر رعایت قوانین و مقررات مرتبط و رویه ثبت‌شده نزد سازمان در خصوص موارد مرتبط با رابطه همکاری از قبیل ازکارافتادگی کلی، بازنشستگی، اتمام همکاری و فوت در ارائه درخواست‌های ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری نوع اول و دوم.
۵-۱۵- تعیین مرجع تفسیر رویه توافقات نیروی کار و کارفرما در صورت وجود ابهام.
۱۶. مسئولیت اجرای کامل رویه موضوع بند ۱۵ این مقرره با کارفرما است و در صورت نقض آن، مسئولیتی بر عهده مدیر صندوق نیست.
در صورت تمایل به تأسیس در صورت احراز شرایط متقاضیان می‌توانند نسبت به دریافت فرم‌های مربوط از طریق تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام و پس از تکمیل، درخواست خود را به همراه مدارک و مستندات و چک‌لیست مربوطه به این سازمان ارسال نمایند. مراتب جهت بهره‌برداری ابلاغ می‌گردد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *