خانه روی خط خبر داخلی امتیاز ویژه برای ناشران برتر
امتیاز ویژه برای ناشران برتر

امتیاز ویژه برای ناشران برتر


در پیش خبر همایش ناشران برتر مطرح شد

امتیاز ویژه برای ناشران برتر

۸مردادماه

زمانی که ناشران ناگهان و باهم‌ اقدام به افشای اطلاعات می‌کنند، چالش‌هایی ایجاد می‌شود، بنابراین اگر شرکتی زودتر از موعد اطلاعات خود را افشا کند امتیازی کسب خواهد کرد. در ماه سال جاری نیز بر اساس پیش‌نویس دستورالعملی که در حال نهایی شدن است، ناشران برتر مشخص‌شده و از آنها در ۲۲ مردادماه تجلیل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، ولی‌الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نشستی با اصحاب رسانه در پیش‌خبر همایش ناشران برتر گفت: در چارت مدیریت نظارت بر ناشران، سه اداره نظارت بر ناشران گروه “شیمیایی-غذایی”، “مالی _ خدماتی” و “صنعتی _معدنی” و همچنین اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و نیز اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۲ مردادماه از ناشران برتر تقدیر خواهد شد، افزود: تا قبل از سال ۱۳۹۶، معیار ما ارائه به‌موقع اطلاعات و پیش‌بینی درست در مورد میزان سود بود؛ اما این موضوع در دستورالعمل جدید گسترده‌تر شده و درواقع معیارهای دیگری چون میزان رعایت دستورالعمل افشای اطلاعات از سوی ناشران، دستورالعمل حاکمیت شرکتی و استفاده ناشر از ابزارهای نوین مالی برای انتخاب آنان در نظر گرفته شده است.
ایشان افزود: زمانی که ناشران ناگهان باهم به افشای اطلاعات اقدام می‌کنند چالش‌هایی ایجاد می‌کنند، بنابراین اگر شرکتی زودتر از موعد اطلاعات خود را افشا کند، امتیازی کسب خواهد کرد.
به گفته جعفری؛ در ماه جاری نیز بر اساس پیش‌نویس دستورالعملی که در حال نهایی شدن است ناشران برتر مشخص شده و از آنها در ۲۲ مردادماه تجلیل خواهد شد.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه آیا نرخ جدید خوراک به ناشران ابلاغ شده است یا خیر، گفت: برخی شرکت‌ها در سامانه کدال این موضوع را به‌صورت رسمی اعلام کردند.
جعفری همچنین در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت توضیح داد: این تصمیم در شورای عالی بورس اخذ شده است. شرکت‌ها باید اطلاعات خود را به‌روز و افشا کنند تا مجامع آن‌ها برگزار شود. همچنین بازگشایی نماد شرکت‌ها با تصویب شورا انجام می‌شود.
وی بابیان اینکه مجامع دو استان در تابستان به‌صورت پایلوت برگزار خواهد شد، گفت: مجامع هم به‌صورت الکترونیکی و هم حضوری برگزار خواهد شد. بنابراین در ابتدا باید منتظر ابلاغ مصوبه شورا برای برگزار مجامع و همچنین بازگشایی نمادها باشیم.
در ادامه این نشست امیر طایفه ابراهیمی رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه جلسه گفت: از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۶ ناشران اوراق بهادار که در شرکت بورس تهران و فرابورس ایران پذیرفته شده بودند بر اساس دو معیارِ “قابلیت اتکا” و “به‌موقع بودن افشای اطلاعات” مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند.
به گفته ابراهیمی: قابل اتکا بودن، یعنی قابلیت اتکا به پیش‌بینی سودهایی که ناشران ارائه می‌کردند و به‌موقع بودن هم، یعنی به رعایت زمان‌بندی ارائه اطلاعات مطابق دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، برمی‌گردد.
وی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ با توجه به تحولاتی در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و حذف پیش‌بینی درآمد هر سهم، عملاً موضوع رتبه‌بندی ناشران متوقف شد به‌طوری‌که سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱، موضوع رتبه‌بندی وجود نداشت.
رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ با توجه به نیاز بازار و فعالان، از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست شد که ناشران بر اساس ضوابطی رتبه‌بندی شوند.
وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بحث رتبه‌بندی ناشران به‌عنوان یکی از وظایف اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی مورد تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت که بر مبنای یکسری معیارها، ناشران برتر رتبه‌بندی شده و از آنها تجلیل به عمل آید و در همین راستا بحث دستورالعمل رتبه‌بندی ناشران در همان سال آماده و پیش‌نویس آن به کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: دستورالعمل رتبه‌بندی ناشران پس از اینکه در کمیته تصویب شده و به هیئت مدیره ارسال شود، پس از تصویب و ابلاغ آن، می‌تواند به‌صورت رسمی و سالانه مبنای رتبه‌بندی ناشران قرار گیرد.
وی افزود: پیش‌نویس دستورالعملی که تهیه شده بر مبنای ۳ معیار کلی چون شفافیت اطلاعاتی، حاکمیت شرکتی و نقش‌آفرینی در توسعه بازار است.
ایشان ادامه داد: شفافیت اطلاعاتی از دو قسمت ارائه اطلاعات به‌موقع مطابق ضوابط و دستورالعمل افشا و ارائه اطلاعات قابل‌اتکا تشکیل شده است به‌طوری‌که شرکت‌ها اشتباه کمتری داشته باشند و اطلاعات سودی که ارائه می‎کنند را تغییر ندهند و همچنین دقت در ارسال اطلاعات داشته باشند.
ابراهیمی اظهار کرد: در بحث حاکمیت شرکتی رعایت ضوابط دستورالعمل حاکمیت شرکتی ملاک است و در بحث مربوط به نقش‌آفرینی در توسعه بازار هم معیارهایی مثل استفاده شرکت‌ها از ابزارهای نوین مالی ملاک است.
او تصریح کرد: امسال شرکت‌هایی که مجامع الکترونیکی را راه‌اندازی کرده باشند و یا پرداخت سود از طریق سجام را انجام داده باشند امتیاز ویژه دریافت خواهند کرد.
وی گفت: در این دستورالعمل علاوه بر موارد تنبیهی، موارد تشویقی هم در نظر گرفته‌شده است.
رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: برای ناشران با امتیاز بالا، سعی شده فرآیند پذیرش شرکت‌های فرعی، درصد معافیتی مالیاتی بیشتر و یا تسهیلاتی برای فرآیندهای گمرکی پس از انعقاد تفاهم‌نامه با گمرک ارائه شود و همچنین در فرآیندهای داخلی سازمان بورس و اوراق بهادار و یا مجوزهای داخلی این سازمان، یکسری تسهیلاتی را برای این دسته از ناشران در نظر گرفته‌شده است.
وی در ادامه به اهمیت رتبه‌بندی ناشران اشاره کرد و افزود: سهامداران می‌توانند معیاری در اختیار خود داشته باشند تا بفهمند کدام شرکت و کدام ناشر ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار را رعایت کرده، همچنین رقابتی بین ناشران اوراق بهادار از حیث رعایت ضوابط ایجاد می‌کند.
ایشان در پایان گفت: پس از تصویب دستورالعمل، سامانه رتبه‌بندی ناشران هم راه‌اندازی خواهد شد تا بر اساس آن سالانه بتوان بر مبنای اطلاعاتی که در سامانه کدال و سایر سامانه‌ها قرار دارد، به‌صورت سالانه و روتین، سامانه خودش رتبه‌بندی ناشران را انجام داده و در اختیار سهامداران قرار دهد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *