بازارهای نوظهور
هدف از این مقاله شناخت بهتر مفاهیم علم اقتصاد در دنیای امروز است. مسلماً شناخت این مفاهیم از جامعه آماری اقتصاد امروز که شامل کشورهای پیشرفته و توسعهیافته، کشورهای در حال توسعه (موضوع این مقاله) و کشورهای توسعهنیافته یا به قول برخی از اندیشمندان علوم اجتماعی، کشورهای عقب نگهداشتهشده، کمک شایانی خواهد نمود. در شناخت و بهکارگیری مفاهیمی مانند توسعهیافتگی بازار کارای سرمایهگذاری در سایر اقتصادها، درک ما از حدفاصل میان آنچه در ادبیات سیاسی کشورهای شمال و جنوب خوانده میشوند مفید فایده خواهد بود. اقتصادهای موردمطالعه در این مبحث از سالهای ابتدایی دهه ۱۹۷۰ میلادی تا زمان حال را در برمیگیرند. این پژوهش با هدف کمک به دانشجویان، تحلیلگران، سرمایهگذاران، مشاوران مالی بینالمللی و فعالان اقتصادی تهیه و تدوین شده است که در آن ابتدا به مفهوم و تاریخچه بازارهای نوظهور، ویژگی این اقتصادها، نظر صاحبنظران حوزه اقتصاد و مالی سرمایهگذاری، ریسک سرمایهگذاری در این بازارها، سیاستهای داخلی این اقتصادها و نحوه مواجه آنها با اقتصاد جهانی و در نهایت به نتیجهگیری و پیشنهادهایی در این زمینه پرداختهایم.
برای مطالعه متن کامل به ماهنامه بورس ویژه آذرماه ۱۳۹۹ شماره ۱۸۵ مراجعه نمایید.