خانه روی خط خبر داخلی برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قضات با هدف رسیدگی تخصصی به جرائم بازار سرمایه
برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قضات با هدف رسیدگی تخصصی به جرائم بازار سرمایه

برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قضات با هدف رسیدگی تخصصی به جرائم بازار سرمایه


مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد

برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قضات با هدف رسیدگی تخصصی به جرائم بازار سرمایه

۲مردادماه

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، پرونده‌هایی با موضوع جرائم بورسی، نیازمند رسیدگی توسط قضات متخصص آموزش دیده هستند. بدین منظور مطابق دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه مصوب ۱۳۹۹/۰۷/۲۹ شکل‌گیری چنین دوره‌هایی ضروری تلقی شده است و بر همین اساس، برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قضات، در سه سطح، مشتمل بر کارآموزان قضایی، قضات کل کشور و قضات تخصصی رسیدگی‌ کننده به جرائم حوزه بازار سرمایه اعم از حقوقی و کیفری در دستور برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و معاونت منابع انسانی قوه قضائیه است.
محمد جوانمردی، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار سنا، در خصوص برگزاری دوره آشنایی قضات با موضوعات تخصصی بازار سرمایه، اظهار کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در نیمه اول تیرماه امسال میزبان کارآموزان منصب قضا جهت برگزاری دوره آموزشی یک روزه در خصوص مباحث تخصصی و حقوقی بازار سرمایه بود. این دوره به استناد دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه مصوب ۲۹ مهر ۱۳۹۹ به ریاست محترم سابق قوه قضاییه برگزار شد. طی این دستورالعمل یکی از وظایف معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، آموزش تخصصی قضات است و در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری قوه قضاییه، این دوره آموزشی تخصصی را برگزار کرده است.
وی افزود: در جلساتی که با معاونت منابع انسانی قوه قضاییه داشتیم، قرار بر برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قضات، در سه سطح مشتمل بر کارآموزان قضایی، قضات کل کشور و قضات تخصصی رسیدگی‌کننده به جرائم حوزه بازار سرمایه اعم از حقوقی و کیفری شد.
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در نیمه اول تیرماه امسال ۲۵ نفر از کارآموزان قضایی، آموزش‌های مقدماتی در حوزه بازار سرمایه را طی کردند، در این دوره آموزشی مباحثی همچون آشنایی با کلیات بازار، نهادهای مالی، ناشران، کارگزاران، تشکل‌های خود انتظام و نیز انواع تخلفات و ضمانت اجراهای آن و همچنین جرائم بورسی، شیوه‌های ارتکاب آن و … مطرح شد.
جوانمردی تأکید کرد: طی سال‌های گذشته نیز مباحث حقوقی و کیفری بازار سرمایه در دادگستری‌ها و مجتمع‌های مختلف قضایی، آموزش داده‌شده بود اما اکنون با توجه به دستورالعمل مذکور و پیگیری‌های قوه قضاییه، قرار است دوره‌های آموزشی کامل‌تر و منسجم‌تری برگزار شود.
او بیان کرد: پرونده‌هایی با موضوع جرائم بورسی یا همان جرائم مذکور در فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار، نیازمند رسیدگی توسط قضات تخصصی آموزش‌دیده است، زیرا مباحثی همچون سوء‌استفاده از اطلاعات نهانی، معامله متکی بر اطلاعات نهانی، دست‌کاری بازار و … از جرائم بسیار پیچیده در بازار سرمایه به‌حساب می‌آید، ازاین‌رو نیاز است که قاضی مربوطه با چنین مباحثی آشنایی کاملی داشته باشد و برگزاری چنین دوره‌ای به‌درستی مورد پیگیری مقامات قوه قضاییه است.
ایشان در پایان گفت: مطابق دستورالعمل تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران مصوب رئیس وقت قوه قضاییه، پرونده‌های مربوط به فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار، تنها در مجتمع قضاییه رسیدگی به جرائم اقتصادی طرح و رسیدگی می‌شود که با توجه به تخصصی بودن این مجتمع و آشنایی قضات محترم آن با بازار سرمایه، شاهد صدور آرای قضایی دقیق و مستدلی از این مجتمع هستیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *