خانه روی خط خبر داخلی جزئیات سه درخواست تأسیس شرکت سهامی عام پروژه
جزئیات سه درخواست تأسیس شرکت سهامی عام پروژه

جزئیات سه درخواست تأسیس شرکت سهامی عام پروژه


مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت

جزئیات سه درخواست تأسیس شرکت سهامی عام پروژه

۱۲تیرماه

از اواخر سال گذشته تاکنون ۳ درخواست تأسیس شرکت سهامی عام پروژه، ذیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدر تأمین، ملی مس و سوخت سبز زاگرس طرح شده که در هیئت پذیرش بورس تهران و فرابورس ایران در حال بررسی بوده و به نظر می‌رسد که در حال طی مراحل نهایی است. این شرکت‌ها در صورت تکمیل فرآیندهای مربوط، پذیره‌نویسی خواهند شد.
وحید روشن قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، اظهار کرد: دستورالعمل شرکت‌های سهامی عام پروژه در سال ۱۴۰۰ توسط هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، به تصویب رسید که سال گذشته در جهت تسهیل روند تأمین مالی از این طریق، اصلاحاتی در دستورالعمل مذکور ایجاد و در سامانه کدال نیز اطلاع‌رسانی شد.
روشن قلب افزود: مطابق این دستورالعمل، هیئت پذیرش بورس‌ها، امکان‌پذیر بودن تحقق پروژه و سنجش ریسک اجرای طرح را مورد بررسی قرار می‌دهند. علاوه بر موافقت هیئت پذیرش، شرکت‌ها موظف هستند که مجوزهای قانونی، مستندات، گزارشات کارشناسان رسمی و سایر مدارک ذکر شده در دستورالعمل را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند. وی ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار پس از تکمیل‌ فرآیند مذکور و مشخص شدن مقدار آورده نقدی و احراز درصد پیشرفت حداقل ۲۰ درصدی پروژه، موافقت با پذیره‌نویسی سهام شرکت سهامی عام پروژه را صادر می‌کند. مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح کرد: تأمین مالی این شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه موجب هدایت نقدینگی و سرمایه‌های خرد به‌سوی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد شد.
وی خبر داد: از اواخر سال گذشته تاکنون ۳ درخواست تأسیس شرکت سهامی عام پروژه ذیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدر تأمین، ملی مس و سوخت سبز زاگرس (درنتیجه سفر دکتر عشقی به استان کرمانشاه) طرح شده که در هیئت پذیرش بورس تهران و فرابورس ایران در حال بررسی بوده و به نظر می‌رسد که در حال طی مراحل نهایی است. این شرکت‌ها در صورت تکمیل فرآیندهای مربوط، پذیره‌نویسی خواهند شد. وی اضافه کرد: با توجه به‌ اینکه این درخواست‌ها هنوز به مرحله نهایی نرسیده‌اند، مبلغ قطعی برای پذیره‌نویسی آن‌ها مشخص نیست و پس‌ازاینکه آورده نقدی مؤسسان بر اساس برنامه کسب‌وکار آنها (Business plan) مشخص شد، می‌توان ارزش و مبلغ پذیره‌نویسی را اعلام کرد.
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به استقبال شرکت‌ها برای این شیوه از تأمین مالی، تشریح کرد: علاوه بر ۳ درخواست مذکور، درخواست‌های دیگری نیز طرح شده که در مراحل ابتدایی هستند و با تکمیل برنامه کسب‌وکار و گزارشات آن‌ها، مدارک مربوطه توسط مؤسسین به سازمان و بورس‌ها ارسال خواهد شد. وی بابیان اینکه سه شیوه برای تأمین مالی از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه وجود دارد، مطرح کرد: درروش اول، مؤسسان می‌توانند به‌طور مستقیم و با ارائه طرح خود به‌عنوان آورده غیر نقدی، اقدام به تأسیس شرکت عام پروژه کنند.
درروش دوم درصورتی‌که چند پروژه در حال تکمیل باشد، مؤسسان می‌توانند هلدینگ سهامی عام پروژه تأسیس کنند و پروژه‌ها را به‌عنوان آورده غیر نقد به هلدینگ در حال تأسیس منتقل کنند.
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: درروش سوم، شرکت‌ موجود با تبدیل شدن‌ به‌ شرکت سهامی عام و از طریق افزایش سرمایه از محل صرف سهام و سلب حق‌تقدم می‌تواند اقدام به پذیره‌نویسی سهام جدید و جذب سرمایه کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *