فراهم شدن امکان دسترسی به «تدان» برای تمام اعضای کانون نهادهای سرمایهگذاری
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد
فراهم شدن امکان دسترسی به «تدان» برای تمام اعضای کانون نهادهای سرمایهگذاری
۷ خردادماه
هیئتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار طی مصوبهای این امکان را برای تمامی سبدگردانها، صندوقها، شرکتهای کارگزاری، هلدینگها، تأمین سرمایهها و پردازش اطلاعات مالی فراهم کرد تا در سامانه تدان پرسشهای خود را در خصوص عرضههای اولیه، توقف و بازگشایی نمادها و سایر موارد ثبت کنند. بدین ترتیب، هماکنون علاوه بر شرکتهای مشاور سرمایهگذاری تمام اعضای کانون نهادهای سرمایهگذاری به سامانه تدان دسترسی دارند.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به صورتجلسه ششصد و پنجاه و دومین جلسه هیئت مدیره سازمان بورس به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار کرد: تا پیش از این مصوبه، تنها شرکتهای مشاور سرمایهگذاری میتوانستند وارد سامانه تدان شوند و از ناشران اوراق بهادار پرسش کنند.
محسن انصاری مهیاری ادامه داد: تا پیش از این، این امکان فقط برای شرکتهای مشاور سرمایهگذاری فراهم بود که چه پیش از عرضه اولیه و چه هنگامی که نمادی با مثبت ۵۰ درصد یا منفی ۳۰ درصد مواجه شده و یا متوقف میشد، از ناشران پرسش کنند و ناشران نیز پاسخ آنها را بدهند.
او تصریح کرد: پس از این مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، تمامی سبدگردانها، صندوقها، شرکتهای کارگزاری، هلدینگها، تأمین سرمایهها و پردازش اطلاعات مالی همگی مجاز شدند در سامانه تدان پرسشهای خود را ثبت کنند و به آنها افزون بر شرکتهای مشاور سرمایهگذاری دسترسی داده شده است.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این اقدام توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده است، گفت: از آنجا که تمامی شرکتهای نام بردهشده عضو کانون نهادهای سرمایهگذاری ایران هستند، شرکت رایان بورس به نیابت از سازمان بورس موظف شد، با اعلام به کانون نهادهای سرمایهگذاری این موضوع را به تمامی اعضای آن، اطلاعرسانی کند.
او با بیان اینکه هدف از ایجاد این اقدام مشارکت حداکثری در پرسش و پاسخ از ناشران است، تأکید کرد: این پرسشها میتواند دربرگیرنده موضوعاتی همچون طرحهای توسعه شرکت، نرخهای فروش، میزان تولید، هزینههای جاری، افزایش سرمایههای مدنظر ناشران، داراییهای شرکتهای پذیرفتهشده در بورس و موارد دیگر باشد.
انصاری با اشاره به اینکه در سامانه کدال، اطلاعات تخصصی از عملکرد ناشران و شرکتها درج میشود، اذعان کرد: در پی انتشار اطلاعات و صورتهای مالی شرکتها در سامانه کدال، تحلیلگران حرفهای اقدام به تحلیل این دادهها میکنند و در صورت ابهام، پرسشهایی از مدیران شرکتها مطرح میشود. در سامانه تدان، فضایی امن ایجادشده تا اطلاعاتی مطمئن، شفاف، دقیق و به دور از شایعهپراکنی توسط کارشناسان و متخصصان منتشر شود. افزایش دسترسی در سامانه تدان در پی مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و زیرساختهای ایجادشده، فضای مطمئنی را برای ارائه اطلاعات تخصصی و تحلیلهای معتبر و به دور از شایعهپراکنی برای سرمایهگذاران بازار سرمایه ایجاد کرده است.
هدف از تأسیس سامانه «تدان» یا «تحلیل دادههای ناشران»، فراهم آوردن اطلاعات تخصصی و تحلیلهای معتبر برای سرمایهگذارانی است که بهطور مستقیم قصد فعالیت در بازار سرمایه را دارند.
ازآنجاکه ویژگی اصلی بازار سرمایه، شفافیت در این بازار است؛ بنابراین، شرکتهای پذیرششده در بازار سرمایه یا همان «ناشران» موظف هستند تا اطلاعات و اخبار مهمی که ممکن است بر ارزش سهام آنها تأثیرگذار باشد را در سامانه کدال افشا کنند.
اغلب سرمایهگذاران خرد، از دانش تخصصی برای تحلیل گزارشهای کدال برخوردار نیستند و به پیرو آن نمیتوانند از این اطلاعات برای کسب سود در بازار سرمایه بهره ببرند؛ بنابراین، «تدان» فضای مناسبی را برای ارائه تحلیلهای کارشناسانه و طرح پرسشها و ابهامات از مدیران ناشران در راستای شفافیت بیشتر در بازار سرمایه ایجاد کرده است.
اطلاعات منتشرشده در سامانه تدان شامل پرسشهای مطرحشده توسط تحلیلگران، مشاوران و سهامداران شرکتها و تحلیل گزارشهای درجشده در کدال (پس از افشای اطلاعات در سامانه کدال، تحلیلگران و مشاوران، نظرها و تحلیلهای خود را در ارتباط با این گزارشها در سامانه تدان قرار میدهند) است.