خانه مقالات گذری بر مرزهای علم مالی – قسمت بیست و ششم
گذری بر مرزهای علم مالی – قسمت بیست و ششم
0

گذری بر مرزهای علم مالی – قسمت بیست و ششم


موضوعات مطرح‌شده اخیر در جهان علمی و آکادمیک مالی، بسیار متنوع و پراکنده بوده است. برای نمونه، درحالی‌که در شماره آگوست سال ۲۰۲۳ مجله مالی۱، به موضوعاتی مانند مدل‌سازی بازدهی اوراق قرضه شرکتی و نوسانات عدم تعادل سفارش‌ها پرداخته شده است، در شماره سپتامبر سال ۲۰۲۳ مجله اقتصاد مالی۲ (تقریباً همزمان)، به بررسی مواردی چون نقاط برگشت مومنتوم و تمرکز در حوزه صنعت ارائه شاخص‌های بورسی توسط شرکت‌های خاص پرداخته شده و در شماره می سال ۲۰۲۳ مجله مرور مالی۳، مواردی مانند فرضیه نزدیک‌بین شدن شرکت‌ها پس از عرضه اولیه، دست‌کاری قیمت‌ها در بازار رمزارزها و تأثیر اپلیکیشن‌های موبایلی بر تصمیمات سرمایه‌گذاری بررسی شده است. این پراکندگی موضوعات را می‌توان در مقالات اکثر مجلات دیگر نیز مشاهده نمود. لذا این تنوع موضوعی، انتخاب مقاله جهت بررسی بیشتر را با کمی دشواری همراه ساخته است. بنابراین در این شماره، به‌جای انتخاب مقاله از بین ۵ مجله برتر مالی، به سراغ مجلات دیگر رفته و مقاله‌ای از مجله تحلیل کمّی و مالی وابسته به دانشگاه کمبریج انتخاب شده است.

خلاصه مقاله
در این مقاله، با عنوان «سرعت و تبحر در انتخاب سهام: پیرتر، کندتر و داناتر»، با بررسی فراوانی تغییر تحلیل‌های ارائه‌شده از سوی تحلیلگران در سمت عرضه، نتایج قابل‌توجهی در این خصوص به‌دست آمده است.
این مقاله با ذکر یک جمله از اندیشمند بزرگ مالی یعنی دانیل کانمن آغاز شده است: «همه ما، سرمایه‌گذاران بهتری خواهیم بود اگر فقط تصمیمات کمتری بگیریم». نویسندگان این مقاله پس از ذکر جملات دیگری از افرادی چون وارن بافت، این فرضیه را بیان می‌کنند که اگر تحلیلگری از توان تحلیلی بالایی برخوردار باشد، قاعدتاً انتخاب‌های صحیح‌تری داشته و ازاین‌رو نیاز کمتری به اصلاح و تغییر نظرات تحلیلی خود دارد.
نویسندگان این مقاله برای بررسی این فرضیه، پس از تحلیل پایگاه داده مربوط به تحلیل‌ها و مشاوره‌های سرمایه‌گذاری (۶۲۹,۴۰۰ تحلیل ارائه‌شده توسط ۱۴,۲۴۲ تحلیلگر از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۳)، نتایج کاربردی متنوعی را به‌دست آوردند. به‌عنوان مثال، بر اساس نتایج کسب‌شده، تحلیلگرانی که تحلیل‌ها و پیشنهادات خود را کمتر تغییر می‌دهند، دارای تحلیل‌های با اثرگذاری بیشتر و بازدهی کسب‌شده بالاتر خواهند بود. از سوی دیگر، این گروه از تحلیلگران، تحلیل‌های خود را بر مبنای اخبار شرکت‌ها قرار داده‌اند که تحلیل این بخش از اطلاعات برای سهامداران غیرحرفه‌ای دشوارتر بوده و همین تفاوت توان تحلیل بین این دو گروه، عامل اصلی ایجاد این بازدهی است. همچنین، با گذشت زمان و افزایش سن و تجربه تحلیلگران، فراوانی تغییر تحلیل‌های تحلیلگران کاهش می‌یابد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *