خانه روی خط خبر داخلی آشنایی ناشران بورس تهران با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری
آشنایی ناشران بورس تهران با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری

آشنایی ناشران بورس تهران با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری


معاون پذیرش و ناشران بورس تهران خبر داد

آشنایی ناشران بورس تهران با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری

۲۷فروردین‌ماه

بورس تهران در نظر دارد با همکاری بورس‌های پایدار سازمان ملل (Sustainable Stock Exchanges Initiative) یک کارگاه آموزشی جهت آشنایی ناشران پذیرفته‌شده با «استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری» برگزار کند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران، محمدامین قهرمانی معاون پذیرش و ناشران بورس تهران، با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به اهمیت موضوع پایداری و اثرات آن بر کسب‌وکارها و جامعه، همچنین تأکید دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بر این موضوع، بورس تهران در نظر دارد با همکاری بورس‌های پایدار سازمان ملل کارگاهی آموزشی جهت آشنایی ناشران پذیرفته‌شده با «استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری» در قالب مباحث مهم در این زمینه برگزار کند.
قهرمانی اظهار داشت: با توجه به تأکید دستورالعمل حاکمیت شرکتی بر این موضوع و اهمیت آن در تداوم فعالیت بنگاه‌ها، حضور ناشران پذیرفته‌شده بورس تهران در این کارگاه ضروری بوده و امیدواریم بتوانیم با ارائه چنین خدماتی، نقشی هرچند کوچک در تعالی بنگاه‌های اقتصادی و اقتصاد کشور داشته باشیم.
وی پایداری (Sustainability) را یکی از مفاهیم کلیدی در حوزه اقتصاد و مدیریت کسب‌وکار دانست و گفت: نخستین بار دانشمندان محیط زیست بودند که به مفهوم پایداری توجه کردند. این مفهوم پس‌ازآن به‌تدریج در سایر حوزه‌های مدیریتی نیز فراگیر شده و جایگاه خود را پیدا کرد. مفهوم پایداری در نوشته‌های مدرن، به این معنا است که همزمان با کسب سود امروز، به اثرات بلندمدت فعالیت خود و دوام منابع برای بهره‌برداری در آینده نیز فکر کنیم.
معاون پذیرش و ناشران بورس تهران توجه به تأثیرگذاری فعالیت‌ها، محصولات و خدمات بر محیط زیست را مهم ارزیابی کرد و افزود: صنعت بشر، بیش از یک قرن است که به‌طور واقعی راه افتاده و در همین مدت اندک باعث از بین رفتن بسیاری از اکوسیستم‌ها شده است.
امروزه درک ما از ظرفیت زمین و چگونگی تأثیرگذاری محصولات و خدمات بر محیط زیست کاملاً تغییر کرده است. شرکت‌ها درباره اثرات منفی فعالیت‌ها، محصولات و خدماتشان بر مردم و محیط زیست باید آگاه باشند و این اثرات را به حداقل برسانند.
قهرمانی می‌گوید: پایداری و چالش‌های مطرح‌شده توسط آن به دنبال کمتر کردن تولید نیست، بلکه تأکید بر اصلاح شیوه تولید و توجه به همه اثرات تولید کالاها و خدمات است، ازجمله اثرات تولید بر منابع انسانی، جوامع، محیط زیست و درنهایت بر مصرف‌کنندگان. لذا این تغییر و اصلاح نگاه به چگونگی تولید، چگونگی ارائه خدمات و چگونه زیستن، تحت عنوان مفهوم پایداری مطرح می‌شود.
بنابراین در تعریف پایداری باید گفت که این مفهوم بر اساس این اصل ساده استوار است که هر چیزی که برای ادامه حیات و رفاه ما موردنیاز است، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از طبیعت تأمین می‌شود. لذا «پایداری» یعنی ایجاد و ثابت نگه‌داشتن شرایط، به نحوی که انسان‌ها و محیط طبیعی بتوانند هماهنگ با یکدیگر ادامه حیات دهند تا نسل‌های کنونی و آتی نیز حفظ و حمایت شوند.
معاون پذیرش و ناشران بورس تهران خاطرنشان کرد: با توجه به مطالب بیان‌شده می‌توان گفت، پایداری وضعیتی است که در آن مطلوبیت و امکانات موجود در طول زمان کاهش نمی‌یابد بلکه به توانایی اکوسیستم‌ها برای تداوم کارکرد در آینده نامحدود مربوط می‌شود بدون آنکه به تحلیل منابع یا استفاده بیش‌ازحد منابع منجر شود. پایداری، شرایطی است که در آن سیستم‌های اجتماعی و طبیعی در کنار هم و به شکل نامحسوس کار می‌کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *