خانه روی خط خبر داخلی راه‌اندازی سامانه رتبه‌بندی ناشران بعد از تصویب دستورالعمل رتبه‌بندی
راه‌اندازی سامانه رتبه‌بندی ناشران بعد از تصویب دستورالعمل رتبه‌بندی

راه‌اندازی سامانه رتبه‌بندی ناشران بعد از تصویب دستورالعمل رتبه‌بندی


رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد

راه‌اندازی سامانه رتبه‌بندی ناشران بعد از تصویب دستورالعمل رتبه‌بندی

۲۸ مردادماه

پس از تصویب دستورالعمل امتیازدهی ناشران، بحث طراحی و راه‌اندازی سامانه امتیازدهی ناشران اوراق بهادار مطرح است.
امیر طایفه ابراهیمی رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در رابطه با دستورالعمل رتبه‌بندی ناشران، اظهار کرد: مطابق مستندات تا سال ۱۳۹۶ رتبه‌بندی ناشران بر اساس دو مؤلفه ( قابلیت اتکا و به‌موقع بودن اطلاعات ) مورد ارزیابی صورت می‌گرفت اما از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ ناشران اوراق بهادار به دلیل تغییر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات مورد ارزیابی قرار نگرفتند.
او افزود: همزمان با راه‌اندازی اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، موضوع رتبه‌بندی ناشران نیز در دستور کار این اداره قرار گرفت، برای رتبه‌بندی ناشران به یکسری مؤلفه‌ها و ضوابط نیاز بود در همین راستا پیش‌نویس دستورالعملی تحت عنوان ( امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار ) آماده و برای کمیته تنقیح و تدوین مقررات سازمان ارسال گردید.
رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس تأکید کرد: تاکنون چندین جلسه از بررسی دستورالعمل امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار برگزارشده و پس‌ازآنکه به‌طور کامل تدوین این دستورالعمل طی چند جلسه آتی نهایی گردید، جهت بررسی و تصویب به هیئت مدیره محترم سازمان ارسال خواهد شد.
طایفه ابراهیمی در خصوص اقدامات بعد از تصویب دستورالعمل امتیازدهی به ناشران، گفت: پس از تصویب دستورالعمل امتیازدهی ناشران، بحث طراحی و راه‌اندازی سامانه امتیازدهی ناشران اوراق بهادار مطرح است.
او در خصوص معیارهای دستورالعمل رتبه‌بندی ناشران، گفت: دستورالعمل رتبه‌بندی ناشران بر اساس شفافیت اطلاعاتی، حاکمیت شرکتی و نقش‌آفرینی در توسعه بازار سرمایه تهیه و تنظیم‌شده است.
رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس تصریح کرد: شفافیت اطلاعاتی به دو قسمت ارائه اطلاعات به‌موقع ( اطلاعات صورت‌های مالی، گزارش فعالیت‌های ماهانه، گزارش فعالیت هیئت مدیره، پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و…) و بحث ارائه اطلاعات قابل‌اتکا هم به موضوعاتی ازجمله تفاوت سودهای حسابرسی شده و نشده‌ ، تعدیلات اعلامی در قالب گزارش فعالیت‌های ماهانه و پرتفوی و نوع گزارش حسابرسی برمی‌گردد.
طایفه ابراهیمی افزود: قسمت دیگر شفافیت اطلاعاتی به رعایت ضوابط پذیرش ناشر در بورس تهران و فرابورس ایران بازمی‌گردد و اینکه آیا ناشران اوراق بهادار معیارهای پذیرش تابلوها را رعایت کردند یا خیر.
او در رابطه با بحث حاکمیت شرکتی در بحث رتبه دهی ناشران بیان کرد: بحث حاکمیت شرکتی به رعایت ضوابط و مقرراتی که مطابق دستورالعمل حاکمیتی شرکتی برای ناشران وضع شده است.
رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در این بخش بحث‌هایی همچون تأمین مالی در بازار سرمایه، بهبود عملکرد شرکت‌ها(تولید، سودآوری، فروش…)، افشای زودتر از موقع اطلاعات و اطلاعیه‌ها، برگزاری مجامع به‌صورت الکترونیک، پرداخت زودتر از موقع سود سهامداران قبل از موعدهای قانونی، عدم تخلف شرکت در طول سال و غیره مطرح است.
طایفه ابراهیمی افزود: ضرایبی که در این سه بخش تخصیص داده می‌شود سبب تعیین شاکله رتبه‌بندی ناشران، در سطح کل بازار سرمایه، بازارهای بورس تهران، فرابورس ایران و هر صنعت می‌گردد.
او بیان کرد: بنای میز صنعت این است که تا به‌واسطه سامانه ارزیابی که پس از تصویب دستورالعمل راه‌اندازی شد، امتیازات ناشران به‌صورت مستمر در طی سال تعیین و امتیازدهی انجام شود.
رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان، درباره اهداف امتیازبندی، گفت: تشویق ناشران به‌منظور رعایت قوانین و مقررات، رعایت حقوق سهامداران، ایجاد فرصت پاسخگویی هر چه‌بهتر و بیشتر ناشران ، افزایش شفافیت بازار سرمایه و …. ازجمله مزایای مهم امتیازبندی ناشران است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *