مروری بر برنامههای آموزشی ترکیه
توانایی درک گردش پول بین افراد، مدیریت هزینه کردن آن، سرمایهگذاری برای کسب سود، برنامهریزی برای دوران بازنشستگی، پسانداز، نحوه گردش پول در جهان، درک مفاهیم پولی و مالی همگی از جمله مواردی هستند که دستیابی به دانش سواد مالی را در جوامع مختلف الزامآور میکند.
تاکنون تعریفهای مختلفی برای سواد مالی ارائه شده است اما مهمترین و جامعترین آنها، تعریفی است که از «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)1» داریم. این سازمان، سواد مالی را ترکیبی از آگاهی، دانش، مهارت، گرایش و رفتار لازم برای اتخاذ تصمیمهای مالی مناسب با هدف دستیابی به رفاه مالی فردی بیان میکند. در برخی از کشورها، برنامههایی برای آموزش و افزایش سواد مالی شهروندان تدوین شده است. این برنامهها در راستای ارتقای سواد مالی افراد جامعه که لازمه توسعه بازارهای مالی است، برنامهریزی شده است. لازم به یادآوری است که در مقالات پیشین به اقدامات انجامشده در حوزه سواد مالی کشورهای هنگکنگ و سنگاپور، مطالبی ارائه شد. در این مقاله تلاش است تا نظر خوانندگان به اقدامات و فعالیتهای انجامشده در کشور ترکیه جلب شود.
برای مطالعه متن کامل این مقاله به ماهنامه بورس ویژه دی و بهمن ۱۳۹۸ شماره ۱۷۵-۱۷۴ مراجعه نمایید.