دستکاری بازار ، معاملات دارندگان اطلاعات نهانی
اطلاعات نهانی از منظر اقتصاد مالی و بازار سرمایه، اطلاعات معنیداری هستند که بر قیمت داراییها اثر گذاشته و در دسترس عموم قرار نگرفتهاند. بنابراین معیار شناخت اطلاعات نهانی، دو شاخص محرمانه بودن اطلاعات و با ارزش بودن آن است. این اطلاعات میتوانند مواردی مانند عایدیها، ادغام، تملک، خلاقیتهای شرکت در تولید محصولات، مدارک، گواهینامهها، مشتریان و کانالهای توزیع شرکت و غیره باشد. بایستی توجه داشت این اطلاعات تا زمانی که از سوی شرکت منتشر نشده است به عنوان اطلاعات نهانی تلقی میشود. در نتیجه دارنده این نوع اطلاعات قادر است از طریق خرید و فروش بر اساس آنها سود کسب کند. این اطلاعات میتواند طبقهبندیهای متفاوتی در حوزه کلان و حوزه سطح بنگاه داشته باشد. در حوزه کلان، این پدیده بیشتر در بخش سیاستها و تغییرات در مقررات و قوانین دیده میشود و در حوزه خرد مربوط به بحث اطلاعات درونی شرکتها است.
برای مطالعه متن کامل این مقاله به ماهنامه بورس ویژه آذر ۱۳۹۸ شماره ۱۷۳ مراجعه نمایید.