خانه مقالات و پژوهش‌هایی در بازار سرمایه انتشار گواهی جایزه در بازارهای اوراق بهادار به عنوان ابزاری برای تأمین مالی نهادهای مالی
انتشار گواهی جایزه در بازارهای اوراق بهادار  به عنوان ابزاری برای تأمین مالی نهادهای مالی

انتشار گواهی جایزه در بازارهای اوراق بهادار به عنوان ابزاری برای تأمین مالی نهادهای مالی


 

مقدمه

بورس‌های اوراق بهادار همواره به دنبال راه‌کارهایی برای افزایش جذابیت بیشتر این بازارها و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر بوده‌اند که در این راستا بسیاری از بورس‌های اوراق بهادار اقدام به راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید مطابق با نیازهای سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی کرده‌اند. از جمله ابزارهای نوین مالی که امکان معامله آن در بورس‌های اوراق بهادار و حتی بازارهای خارج از بورس وجود دارد، گواهی جایزه۱ است. گواهی جایزه یک ابزار مالی مشتق است که همچون قراردادهای آتی، اختیار معامله، وارانت۲ ، گواهی توربو۳ و گواهی سود اهرمی۴ مبتنی بر یک دارایی پایه از جمله سهام، شاخص سهام، نرخ بهره، صندوق‌های قابل‌معامله در بورس، ارز و کالاهای مختلف منتشر می‌شود.

از جمله ویژگی‌های بارز گواهی جایزه، انتشار آن توسط یک نهاد ثالث (به عنوان مثال بانک‌ها و نهادهای مالی معتبر) است که معمولاً به منظور تأمین مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین بانک‌ها و نهادهای مالی معتبر می‌توانند برای کمبود بخشی از منابع مالی خود اقدام به انتشار گواهی جایزه در بورس‌های اوراق بهادار یا بازارهای خارج از بورس کنند. همچنین راه‌اندازی معاملات گواهی جایزه به سرمایه‌گذاران نیز این امکان را می‌دهد تا بتوانند با خرید این گواهی خود را در برابر نوسانات نامطلوب قیمت دارایی پایه مصون نگه دارند و در صورت تغییرات مطلوب قیمت دارایی پایه از حداقل سود پیش‌بینی‌شده‌ای (سطح جایزه ۵) منتفع شوند. لازم به ذکر است که خریدار گواهی جایزه، کل ارزش معامله را در ابتدای معامله به ناشر پرداخت می‌کند. از جمله بورس‌های اوراق بهاداری که گواهی جایزه در آن معامله می‌شود می‌توان به بورس‌های فرانکفورت، اشتوتگارت، نزدک، استرالیا، سوئیس و وین اشاره کرد.

برای مطالعه متن کامل این مقاله به ماهنامه بورس ویژه مهر و آبان ۱۳۹۸ شماره ۱۷۱-۱۷۲ مراجعه نمایید.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *