جزئیات دستورالعمل بهرهبرداری از زیرساخت شناسایی، ثبت، نگهداری و گزارشگری عملیات حسابداری شرکتهای کارگزاری مشخص شد
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد
جزئیات دستورالعمل بهرهبرداری از زیرساخت شناسایی، ثبت، نگهداری و گزارشگری عملیات حسابداری شرکتهای کارگزاری مشخص شد
۲۴ مهرماه
بهمنظور ساماندهی زیرساختهای Back Office شرکتهای کارگزاری از حیث شناسایی و ثبت رویدادهای مالی در دفاتر حسابداری، دستورالعمل بهرهبرداری از زیرساخت شناسایی، ثبت، نگهداری و گزارشگری عملیات حسابداری شرکتهای کارگزاری در شهریورماه امسال به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و در پانزدهم مهرماه ابلاغ شد.
منوچهر میرزایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در رابطه با جزئیات دستورالعمل بهرهبرداری از زیرساخت شناسایی، ثبت، نگهداری و گزارشگری عملیات حسابداری شرکتهای کارگزاری که اخیراً توسط این سازمان تصویب و ابلاغ شده است، اظهار کرد: دستورالعمل مذکور در راستای ساماندهی زیرساختهای Back Office شرکتهای کارگزاری از حیث شناسایی و ثبت رویدادهای مالی در دفاتر حسابداری در شهریورماه امسال به تصویب هیئت مدیره سازمان رسید و در پانزدهم مهرماه ابلاغ شد. وضع مقررات در این حوزه برای نخستین بار است که از سوی سازمان صورت میگیرد چراکه برخلاف سامانههای معاملات آنلاین که دارای مقررات خاص خود بودند، برای سامانههای Back Office شرکتهای کارگزاری مقرراتی وضع و ابلاغ نشده بود، بنابراین فقدان چنین مقرراتی سبب ایجاد وضعیت آشفته در ثبت و شناسایی رویدادهای مالی در شرکتهای کارگزاری شده بود و اساساً این موضوع مبتنی بر سلیقه مدیران مالی شرکتهای کارگزاری صورت میگرفت.
او افزود: برای برونرفت از شرایط مذکور و ایجاد شفافیت در ثبت و شناسایی رویدادهای مالی و همچنین انعکاس حداکثری رویدادهای مالی مربوط به مشتریان توسط شرکتهای کارگزاری، تدوین مقررات در این حوزه در دستورکار قرار گرفت و پس از طرح دستورالعمل پیشنهادی در کمیته تدوین مقررات، نهایتاً دستورالعمل مورد بحث به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و به کارگزاران و سایر ذینفعان ابلاغ شد.مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: در راستای اجرای این دستورالعمل دو مرحله پیشبینی شده، در مرحله نخست پیادهسازی الزامات مرتبط با زیرساخت از حیث مسائل کسبوکاری و فنی را هدفگذاری کردیم و برای آن، مدت یک سال را مدنظر قرار دادیم.
میرزایی گفت: از جمله الزاماتی که به موجب دستورالعمل باید در مرحله نخست و ظرف مهلت زمانی یک سال اجرایی شود، میتوان به استانداردسازی و اعمال محدودیت در تعریف انواع اسناد حسابداری، اعمال محدودیت زمانی جهت ثبت و اصلاح اسناد حسابداری و همچنین ضرورت انعکاس کامل رویدادهای مالی مرتبط با مشتریان اشاره کرد.
وی افزود: مرحله دوم اجرایی شدن این دستورالعمل مربوط به پیادهسازی ضوابط موضوع تبصره ۲ ماده ۸ دستورالعمل در زیرساخت است، همچنین مقرر شده این ضوابط ظرف مهلت ٣ ماه توسط کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و با همکاری بورسها تدوین و به این سازمان ارسال شود و پس از نهایی شدن در سازمان، جهت پیادهسازی در زیرساخت به شرکتهای کارگزاری ابلاغ شود.
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: به موجب این ضوابط، ثبتهای حسابداری لازم برای پوشش رویدادهای مالی شرکتهای کارگزاری و نهایتاً کدینگ حسابداری کارگزاران استانداردسازی شده و خارج از استانداردهای مقرر در این ضوابط، اساساً امکان شناسایی و ثبت رویدادهای مالی از شرکتهای کارگزاری سلب میشود. با توجه به حجم فعالیتهایی که از حیث کسبوکاری و فنی جهت پیادهسازی این ضوابط در زیرساخت نیاز بود، لذا برای اجرایی شدن این مرحله دو سال زمان در نظر گرفته شد.
میرزایی در پایان گفت: پس از اتمام مهلتهای مقرر برای هر مرحله، زیرساخت Back Office هر کارگزاری توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مورد ممیزیهای کسبوکاری، فنی و امنیت اطلاعات قرار میگیرد و صرفاً در صورت تأمین الزامات مقرر در دستورالعمل در زیرساخت از حیث موارد فوق، شرکت کارگزاری مجاز به بهرهبرداری از آن خواهد بود. به بیان دیگر در پایان مهلتهای بیان شده، عملیات شناسایی، ثبت و گزارشگری رویدادهای مالی در شرکتهای کارگزاری باید به ساختارهای استاندارد هدفگذاری شده در دستورالعمل و ضوابط موضوع تبصره ۲ ماده ۸ آن منتقل شود.