خانه روی خط خبر داخلی ارزش عمده بازار سرمایه باید در اختیار دانش‌بنیان‌ها باشد
ارزش عمده بازار سرمایه باید در اختیار دانش‌بنیان‌ها باشد

ارزش عمده بازار سرمایه باید در اختیار دانش‌بنیان‌ها باشد


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

ارزش عمده بازار سرمایه باید در اختیار دانش‌بنیان‌ها باشد

۱۸ بهمن‌ماه

در آئین امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و معاونت علمی ریاست جمهوری، رئیس سازمان بورس با اشاره به دارایی‌محور‌ بودن شرکت‌های بورسی گفت: با بزرگ شدن اقتصاد دانش‌بنیان، شدت تمرکز بر تغییرات نفتی کاهش پیدا کرده و امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتری مهیا خواهد شد. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با مثبت ارزیابی کردن این تفاهم تأکید کرد: به‌دنبال عرضه و پذیرش دانش‌بنیان‌‎ها، بازار سرمایه رونق می‌گیرد و این عبارت به‌خوبی بیانگر اهمیت تقویت اقتصاد دانش‌بنیان است.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در آئین امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری این سازمان با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده که شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال و شرکت‌هایی که در زمینه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، سهم عمده‌ای در بازار سرمایه داشته باشند؛ به‌طور حتم دانش‌بنیان‌ها فراتر از هر صنعتی می‌توانند در اقتصاد کشور ارزش افزوده ایجاد کنند.
عشقی افزود: بازار سرمایه مدت‌هاست که بر شرکت‌های دارایی‌محور تکیه دارد و این در حالی بوده که تولید این شرکت‌ها عمدتاً به تغییرات نفت گره خورده است و اگر در این زمینه دچار آسیبی بشویم، تولید این شرکت‌ها نیز متأثر خواهد شد. اما با بزرگ ‌شدن اقتصاد دانش‌بنیان، شدت تمرکز بر تغییرات نفتی کاهش پیدا کرده و امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتری مهیا خواهد شد. محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر اینکه منجر به رفاه بیشتر مردم و تسهیل کارها می‌شود، امکان پیشرفت سایر صنایع را نیز فراهم می‌کند.
وی تشریح کرد: در مسیر توسعه این شرکت‌ها موانعی وجود دارد و متأسفانه نگاه‌های سنتی باعث شده تا هیچ‌گونه ریسکی از جانب این شرکت‌ها تحمل نشود، درصورتی‌که امکان به صفر رساندن ریسک‌ها وجود ندارد و تنها می‌توانیم آنها را مدیریت کنیم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز کرد: در شرکت‌های دانش‌بنیان مخاطرات متعددی همانند مابقی صنایع وجود دارد، هرچند جنس ریسک‌های مربوط به این شرکت‌ها متفاوت بوده، اما بالطبع هر صنعتی با ریسک‌های احتمالی مواجه است.
وی افزود: در سال‌های پیشین بزرگ‌نمایی ریسک‌های مربوط به این شرکت‌ها مانع از رخدادهای مثبت در این حوزه شده، اما خوشبختانه موضوع حضور دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه با درنظرگیری احتیاط‌های فراوان از ابتدای امسال پررنگ شده است. بحث پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر پلتفرم (شرکت‌هایی همانند تپسی) با مسائل بغرنجی رو‌به‌رو بود و شرکت‌های فعال در این زمینه گلایه‌های متعددی داشتند.
عشقی با تأکید بر اینکه به‌دنبال بهبود فرآیند پذیرش و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه هستیم، گفت: در سال گذشته ضوابطی وجود داشت که در نقطه مقابل سیاست‌های سازمان بورس در این حوزه قرار گرفته بود؛ ما خواهان تسهیل مسیر ورود دانش‌بنیان‌ها به بازار سرمایه هستیم درصورتی‌که در گذشته برخی از ضوابط، موانع متعددی را برای حضور این شرکت‌ها در این بستر به وجود آورده بود. این موانع، دشواری رسیدن شرکت‌های دانش‌بنیان به شرایط عام پذیرش در بازار سرمایه را دوچندان کرده بود.
همچنین ایشان بیان کرد: در مسیر رفع چالش‌های مربوط، ضوابط پیشین را اصلاح کردیم و در ادامه با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، دشواری‌های پذیرش و تأمین مالی این شرکت‌ها از طریق اصلاح صندوق‌ها، تأمین مالی جمعی و ابزار بدهی که از جمله ابزارهای مناسب در جذب منابع برای شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود، تا حدودی برطرف شد.
عشقی گفت: باید ابزارهای صحیح را به دست سرمایه‌گذار مناسب برسانیم، بعضاً بدون بررسی مخاطرات یک ابزار آن را به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند و در نهایت مردم با سرمایه‌گذاری نابه‌جا با مخاطرات آن رو‌به‌رو می‌شوند و ما به‌عنوان ناظر بازار سرمایه مسئول پاسخگویی هستیم. پیش از هر اقدامی باید مخاطرات آن را شرح و منتقل کنیم تا اشخاص و افراد جامعه‌ی هدف در حوزه مربوط در مسیر صحیح سرمایه‌گذاری ورود کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *