خانه رودررو پرونده ویژه اقدامات دکتر شاپور محمدی در کرسی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار
اقدامات دکتر شاپور محمدی در کرسی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار

اقدامات دکتر شاپور محمدی در کرسی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار


طی دوره ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار توسط دکتر شاپور محمدی، اقدامات متعددی در حوزه توسعه همه‌جانبه بازار سرمایه کشور، تدوین مقررات، به‌کارگیری روش‌ها و ابزارهای معاملاتی نوین و غیره دنبال شده است. «ماهنامه بورس» با هدف مروری بر اقدامات انجام‌شده در این دوره، اقدام به انتشار شرحی مختصر از هر یک از آن‌ها کرده است که در ۳۰ بند به شرح زیر می‌خوانید:

کاهش هزینه‌های معاملاتی
در راستای افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه و در کنار آن کمک به سازوکارهای پیشرفته معاملاتی (از جمله معاملات الگوریتمی)، کارمزد ارکان بازار سرمایه کاهش یافت. طی این اقدام، کارمزد نظارتی سازمان بورس ۲۵ درصد، ارکان بازار سرمایه ۲۰ درصد و شرکت‌های کارگزاری ۵ درصد کاسته شد.

اصلاح مقررات مربوط به بسته شدن و بازگشایی نمادها
بسته شدن طولانی نمادهای بورسی و فرابورسی یکی از دغدغه‌های اصلی سهامداران بود که منجر به نگرانی آن‌ها نسبت به نقدشوندگی اوراق بهادار می‌شد. با اصلاح دستورالعمل مربوطه، زمان بازگشایی نمادها به‌شدت کاهش یافت. بسیاری از نمادها که در دوران نه‌چندان دور، چند ماه بسته می‌ماندند در حال حاضر یک ساعت تا دو روز بسته‌شده و پس‌ازآن باز می‌شوند.

کاهش تأخیر در انتشار اطلاعات
مطابق با اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، تأخیر در ارائه اطلاعات به‌عنوان مانعی برای دسترسی به بازار شفاف و منصفانه مطرح بود. درحالی‌که میزان تأخیر در ارائه گزارش‌های مالیِ الزامی از سوی شرکت‌های بازار سرمایه در ابتدای سال ۱۳۹۳، برابر با ۳۷ روز بود، این میزان به یک روز در آذرماه ۱۳۹۷ رسید که موفقیت مهمی محسوب می‌شود.

کاهش زمان رسیدگی به شکایات
درحالی‌که زمان رسیدگی به شکایات در سال ۱۳۹۴ به‌طور متوسط ۴۶ روز بود، این میزان تا انتهای سال ۱۳۹۸ به زیر ۱۰ روز رسیده است. به‌علاوه با توجه به ارتقای سامانه اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی (سمتا)، شاکیان می‌توانند به روند رسیدگی به پرونده شکایت، دسترسی داشته باشند.

رفع مشکل بازار ثانویه اسناد خزانه اسلامی
اسناد خزانه اسلامی که با‌ عنوان اختصاری «سخاب» شناخته می‌شوند، ابزار مالی هستند که توسط دولت و به‌منظور تأمین هزینه‌های پروژه‌های مختلف به فروش می‌رسند. در ابتدا این اوراق دارای بازار ثانویه مشخصی نبود. به‌عبارت‌دیگر دارنده اوراق سخاب برای تبدیل‌کردن آن‌ها به پول، باید با کسر مبلغ بالایی از ورقه مزبور (گاه تا ۴۰ درصد تنزیل برای یک سال)، پول خود را دریافت می‌کرد. این مسئله موجب فشار به پیمانکاران شده بود. خوشبختانه با تدبیر راه‌اندازی بازار ثانویه برای این اوراق، مبلغ کسر شده به نصف کاهش پیدا کرد.

ارتقای عضویت در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو)
سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO)، تقاضای ایران برای تبدیل از عضو پیوسته به عضو عادی را پذیرفت. دریافت این جایگاه به‌رغم وجود فشارهای بین‌المللی بر روی ایران موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. پذیرش در این سطح نشان می‌دهد برخلاف پاره‌ای از ادعاها مبنی بر غیرشفاف بودن بورس ایران یا مغایرت قوانین و مقررات این بازار با استانداردهای جهانی، بازار سرمایه کشورمان درمجموع دارای ضوابطی منطبق بر استانداردهای بین‌المللی است. همچنین ارتقای عضویت، زمینه‌ساز عضویت ارکان بازار سرمایه در این نهاد بین‌المللی شد.

راه‌اندازی مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری
چالش دیرپای رتبه‌بندی اعتباری برای دستیابی به درجه‌بندی مشخصی از انواع ابزارهای مالی، نهایتاً در زمان مدیریت دکتر شاپور محمدی به ثمر نشست. هم‌اینک سه مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری در کشور فعالیت می‌کنند که موفق به رتبه‌بندی برخی از ابزارها و نهادهای مالی نیز شده‌اند.

کاهش روزهای تسویه
با هدف افزایش نقدشوندگی اوراق بهادار، روزهای تسویه معاملات سهام از سه روز به دو روز تقلیل یافت.

عرضه اولیه بوک‌بیلدینگ
در بازارهای اوراق بهادار، قیمت اوراق بهاداری که عرضه اولیه می‌شوند به‌طورمعمول مقداری پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند و در زمان عرضه اولیه به‌اصطلاح under value هستند. این موضوع موجب اقبال عمومی سهامداران به این شرکت‌ها می‌شود و تقاضای مناسبی جهت خرید در روز عرضه اولیه به وجود می‌آورد. پیش‌تر شیوه دریافت عرضه‌‌های اولیه به این صورت بود که به هر کارگزار یا ایستگاه معاملاتی مقدار مشخصی سهام با قیمت معین تخصیص می‌یافت و کارگزار می‌بایست آن را بین مشتریان به‌صورت عادلانه اختصاص می‌داد. در حال حاضر در عرضه‌های اولیه بازار سرمایه ایران، مساوات برای همه سهامداران رعایت شده و این عرضه‌ها توسط مشتریان به‌نوعی کشف قیمت می‌شوند و سازوکار تقسیم آن نیز بر اساس تسهیم‌به‌نسبت است. این موضوع موجب شده تعداد مشارکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه نزدیک به ۲ میلیون نفر شود.

ایجاد مرکزی برای امنیت نرم‌افزاری
مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) در پاسخ به نیاز برای رفع آسیب‌پذیری‌های مربوط به فضای سایبری ایجاد شد. با توجه به اینکه بسیاری از فعالیت‌ها در بازار سرمایه با استفاده از انواع دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای انجام می‌گیرد، نظارت بر امنیت سامانه‌های واسط امری مهم تلقی می‌شود. این مرکز با ارائه دستور‌العمل‌ها و رهنمودها و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها، سپر امنیتی بازار سرمایه در برابر تهاجمات نرم‌افزاری را تقویت کرده است.

راه‌اندازی ابزارهای جدید تأمین مالی و تنوع‌بخشی در ابزارهای مشتقه
راه‌اندازی ابزارهای جدید تأمین مالی به‌منظور فراهم کردن بستر تأمین مالی بلندمدت و حمایت از تولیدکنندگان در جهت ایجاد رونق در کشور بوده است. امروزه در بازار سرمایه ایران ابزارهای مالی اسلامی متنوعی همانند «صکوک استصناع»، «اوراق منفعت»، «اوراق وکالت»، «اوراق مرابحه»، «اوراق جعاله»، «اوراق اجاره» و … در دسترس ناشران و سرمایه‌گذاران است. در کنار این ابزارها که دارای حدود مشخص و برخاسته از دین مبین اسلام است، امکان استفاده از سایر ابزارهای مرسوم دنیا همچون اختیار خریدوفروش، قراردادهای آتی (اعم از کالا، سهام و سبد سهام)، فروش تعهدی و … براساس نسخه منطبق با شریعت این ابزارها در کشور فراهم است. درواقع اکنون می‌توان ادعا کرد جعبه ابزارهای مالی در بازار سرمایه ایران تکمیل شده است. ابزارهای مشتقه به‌صورت کلی موجب کاهش ریسک نوسانات قیمتی، افزایش درجه نقدشوندگی و افزایش حجم معاملات می‌شوند که در کشورمان همپا با بورس‌های مطرح دنیا، انواع ابزارهای مشتقه تعریف شده‌اند. علاوه بر تنوع‌بخشی در ابزارهای نوین مالی، هرکدام از آن‌ها نیز به‌نوبه خود توسعه یافته‌اند. به‌عنوان‌مثال در بخش قراردادهای آتی و اختیار معامله در بورس کالای ایران، معاملات زیره، پسته و زعفران اضافه شده‌اند.

عرضه نفت خام و میعانات گازی
بالاخره پس از سال‌ها، طلسم عرضه نفت خام در بورس انرژی شکسته شد و نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد. همچنین میعانات گازی نیز در این بورس عرضه شدند.
توسعه نهادهای مالی جدید
صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) و خصوصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق در صندوق (FUND OF FUND) و تأمین مالی جمعی (CROWD FUNDING) ازجمله نهادهایی هستند که طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ مراحل نهایی ‌شدن خود را طی کرده‌ و مجوز لازم را دریافت کرده‌اند.

سامانه مدیریت ریسک نامک و محدودیت اعتباری شرکت‌های کارگزاری
به‌منظور جلوگیری از نکول کارگزاران در تسویه و عدم تجمیع بدهی کارگزاران به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، محدودیت اعتباری شرکت‌های کارگزاری وضع شد. درواقع محدودیت فوق، ریسک نکول کارگزاران در مقابل اتاق پایاپای را کنترل کرد. هم‌چنین سامانه مدیریت ریسک نامک با هدف کنترل و پوشش ریسک اعتباری شرکت‌های کارگزاری، افزایش قدرت کنترلی در حوزۀ معاملات اعتباری به مدیریت شرکت‌های کارگزاری، از طریق تنظیم مبالغ قابل اعتبار به مشتریان شرکت‌های کارگزاری و پرهیز از اشتباهات در ثبت سفارش و انجام معاملات منصفانه‌تر راه‌اندازی شد.

سامانه بیدار
سامانه بیدار از ابتدای سال ۱۳۹۷ با توجه به نیاز اداره بازرسی کارگزاران به تهیه و ایجاد گزارش‌های متنوع تخلفاتی و تحلیلی جهت نظارت هر چه بیشتر بر شرکت‌های کارگزاری در حوزه اعتبارات این شرکت‌ها و با همکاری شرکت مدیریت فناوری بورس تهران راه‌اندازی شد. از نتایج راه‌اندازی این سامانه می‌توان به تهیه گزارش‌های متنوع نظارتی، تحلیلی و تخلفاتی شرکت‌های کارگزاری در این سامانه، بررسی سیستماتیک و روزانه شرکت‌های کارگزاری در این سامانه و پیگیری تخلفات ایجادشده تا رفع اثر آن یا ارسال کارگزاران متخلف به مرجع رسیدگی به تخلفات و پاسخ به استعلامات موردی حسب نیاز مراجع مختلف درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در حوزه معاملات اعتباری اشاره کرد. این سامانه کمک شایانی به شفافیت عملکردی کارگزاران و متعاقب آن، کاهش تخلفات و اختلافات احتمالی بین مشتری و کارگزار می‌کند.

مشوق‌های مالیاتی برای انجام افزایش سرمایه
سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۳۹۷ پیشنهاد در نظر گرفتن مشوق‌‍‌‌های مالیاتی برای انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته (سود تقسیم‌نشده) را به‌منظور ماندگاری سود به‌دست آمده و جلوگیری از تقسیم سود بیش از توان شرکت‌ها در شرایط تحریم اقتصادی، تمرکز بر منابع داخلی شرکت‌ها به‌منظور اجرای پروژه‌ها به‌جای اخذ وام از شبکه بانکی و درعین‌حال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بازار سرمایه، مطرح کرد که در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۶ شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورد تصویب قرار گرفت. بر این اساس به استناد بند «ب» مصوبه یادشده، مقرر شد در سال ۱۳۹۷، مالیات بر درآمد آن بخش از سود تقسیم‌نشده شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که به‌حساب سرمایه منتقل می‌شود (موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم) مشمول نرخ صفر باشد. از نتایج این طرح می‌توان به افزایش تقاضای شرکت‌های سهامی عام جهت انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته نسبت به سنوات گذشته اشاره کرد، به‌طوری‌که علیرغم ابلاغ مصوبه بعد از برگزاری مجامع اکثر شرکت‌ها، مبلغ مجوزهای افزایش سرمایه صادره توسط این سازمان و تأمین مالی از محل سود انباشته، در سال ۱۳۹۷ با رشد بیش از ۵ برابری نسبت به سال ۱۳۹۶ مواجه شد.

پروژه سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام)
جهت الکترونیکی کردن و خودکارسازی فرایند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان، سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام) ایجاد شد. این سامانه به ثبت ‌احوال بورس مشهور شده است. مشتریان بازار سرمایه کافی است یک‌بار از طریق این سامانه اطلاعات خود را تکمیل نمایند تا در فعالیت‌های مختلف نیازی به کسب اطلاعات پراکنده از آنان نباشد. در حال حاضر تعداد سهامدارانی که به اصطلاح سجامی شده‌اند به ۳/۶ میلیون نفر رسیده است.

پیش‌نویس قانون ارتقای نظام بازار سرمایه ایران
با توجه به نواقص و خلأهایی که در متون قانونی حاکم بر بازار سرمایه وجود داشت، پیش‌نویس قانون ارتقای نظام بازار سرمایه ایران بعد از بررسی و مطالعات فراوان تهیه شد و بعد از تأیید شورای عالی بورس، جهت طی مراحل بعدی به مراجع ذیصلاح ارائه شد. با عنایت به گذشت بیش از یک دهه از زمان تصویب قانون مادر یعنی قانون بازار اوراق بهادار، با تصویب پیش‌نویس فوق‌الذکر، تطبیق متون قانونی حاکم بر نظام حقوقی بازار سرمایه با مقتضیات نوین این بازار و نیازمندی‌های جدید آن حاصل می‌شود.

تفاهم‌نامه بین سازمان بورس و اوراق بهادار و نهاد ناظر بازار سرمایه چین
در راستای سیاست‌های تعاملی با کشورهای مختلف و براساس همکاری‌های متقابل بین ایران و چین، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و نهاد ناظر بازار سرمایه چین امضا شد. چین یکی از کشورهای پیشرو در بین بازارهای سرمایه است. ازاین‌رو، امضای تفاهم‌نامه در حوزه‌های زیر انجام شده است:
-همکاری‌های حقوقی با هدف هماهنگی قوانین و مقررات دو نهاد در چارچوب آیسکو
-تأسیس صندوق‌های مشترک طبق الگوی «مستر-فیدر» یا صندوق‌های با درآمد ثابت و متغیر
-ایجاد ارتباط بین سپرده‌گذاری‌های مرکزی و ایفای نقش امین (کاستودین)
-پذیرش متقابل ETF یا ETC
-تأسیس صندوق‌های پروژه در دو کشور
-انتشار اوراق سپرده
اصلاح مقررات بازار پایه فرابورس
براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط شرکت فرابورس ایران و دیدگاه‌های تعدادی از متخصصان و فعالان بازار سرمایه در خصوص لزوم بازبینی در مقررات بازار پایه فرابورس، سازمان بورس و اوراق بهادار با اصلاح ضوابط این بازار بنا به پیشنهاد شرکت فرابورس موافقت کرد. پیشتر بسیاری از فعالان و متخصصان بازار عنوان کرده بودند که در این بازار دست‌کاری قیمت رخ می‌دهد و به دلیل دامنه باز بازار مزبور، برخی از افراد کم‌تجربه ممکن است در این بازار متضرر شوند. اقدامات جدید در بازار پایه، درعین‌حال که مانع توسعه سهام شرکت‌های مناسب در این بازار نمی‌شود، به‌مانند چتری حمایتی، سرمایه‌گذاران را از تلاطمات مربوط به شرکت‌های ضعیف در امان می‌دارد. یادآور می‌شود به‌موجب قانون، شرکت‌های ضعیف‌تر که نتوانسته‌اند استانداردهای لازم برای فعالیت یا ادامه فعالیت در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را کسب کنند، به بازار پایه منتقل می‌شوند.

برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌ها
استفاده از ابزارهای جدید ارتباطات، در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار گرفته است، اما برگزاری مجمع سالانه شرکت‌ها به‌صورت کاملاً مجازی، بسیار جدید بوده و قدمت آن به بیش از دو دهه نمی‌رسد. براساس بند چ ماده ۶۸ برنامه پنج‌ساله ششم توسعه به‌صراحت اشاره‌ شده است که شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توانند مجامع خود را به‌صورت الکترونیکی برگزار کنند. سازمان بورس نیز موضوع را در دستور کار هیئت‌مدیره خود قرار داده و سازوکار اجرایی آن را مصوب کرده است. پیش‌بینی می‌شود مجامع برخی از شرکت‌ها که سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ دارند بتوانند به‌صورت الکترونیکی برگزار شوند.

انتشار اوراق بدهی
یکی از وظایف بورس‌ها، ایجاد بستری مناسب برای معاملات ثانویه و رونق آن است، این موضوع در سال‌های گذشته تنها در بخش معاملات سهام شرکت‌ها نمود بیرونی داشته و در بخش‌های اوراق بدهی از این ظرفیت کمتر استفاده‌ شده بود. ایجاد بازار متشکل ثانویه برای اوراق با درآمد ثابت می‌تواند موجب تأمین مالی توسط دولت، شهرداری‌ها، نهادهای عمومی و شرکت‌ها شود و علاوه بر آن سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه می‌توانند بخشی از سبد سهام خود را به اوراق کم‌ریسک‌تر اختصاص داده و بحث تنوع‌بخشی پرتفوی در بازار سرمایه به شکل جدی‌تری دنبال گردد. در سال ۱۳۹۵ حدوداً ۱۷,۷۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی در بازار سرمایه منتشر شده بود که این میزان حدوداً ۵ برابر شده و به رقم ۸۵,۲۰۰ میلیارد تومان در انتهای بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ رسیده است.

ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه
بازار سرمایه به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور نقش مهمی در جذب پس‌اندازها و منابع مالی کوچک مردم و تخصیص آن‌ها برای تأمین مالی طرح‌های بزرگ اقتصادی دارد. تردیدی نیست که رشد اقتصادی، توسعه رفاه و عدالت اجتماعی و گسترش سازوکارهای تأمین مالی در گرو رشد بازار سرمایه به‌تناسب سایر اجزای سیستم اقتصادی است. ورود شرکت‌ها به بورس ضمن کمک به رشد و عمق‌بخشی بازار سرمایه، به تعالی و رشد خود شرکت‌ها، در فضایی رقابتی و شفاف منجر می‌شود و نام و اعتبار آن‌ها را در جامعه ترقی می‌بخشد. در دوره ریاست دکتر محمدی در سازمان بورس و اوراق بهادار، ۶۵ شرکت جدید در بورس‌های کشور پذیرش شدند که می‌توان عنوان کرد بازار سرمایه کشور از این منظر ۱۲ درصد بزرگ‌تر از اندازه خود در بازه زمانی ۴۹ سال قبلی شد.

رشد و تنوع نهادهای مالی بازار سرمایه
بورس اوراق بهادار تهران علیرغم سابقه ۵۲ ساله‌ای که دارد نسبت به بورس‌های مطرح دنیا نوپا محسوب می‌شود. این فاصله با بورس‌های بزرگ دنیا در تنوع ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران نیز مشهود است. خوشبختانه در سالیان گذشته تعدد و تنوع خدمات بازار سرمایه توسط نهادهای اجرایی و مالی به شکل جدی در دستور کار قرار گرفته است. اعطای مجوز به نهادهای مالی البته با در نظر گرفتن واقعیت‌های اقتصادی کشور و توسعه آن‌ها می‌تواند موجب همه‌گیر شدن این بازار شده و در نهایت سرمایه‌گذار احساس می‌کند که در یک سوپرمارکت مالی می‌تواند همه نیازهای خود را در این بازار جستجو کند. در مردادماه سال ۱۳۹۵ تعداد کل نهادهای مالی ۵۲۰ بوده که اکنون با رشد ۲۷ درصدی به ۶۵۹ نهاد رسیده است. لازم به ذکر است که همه این نهادها نیز در دل خود، هم به عملکرد خود تنوع بخشیدند و هم اقدام به توسعه فیزیکی دفاتر کردند. به‌عنوان‌مثال اگرچه تعداد شرکت‌های کارگزاری در سال‌های گذشته هیچ تغییری نداشته اما تعداد شعب، دفاتر، نمایندگی‌ها و تالارهای کارگزاران در بازه زمانی ۳ سال گذشته با رشد ۷۰ درصدی به حدوداً ۲,۱۰۰ عدد رسیده است. این رشد خود نویدبخش تحقق شعار هر ایرانی یک سهامدار است.

نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با اهداف متعددی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه علاوه بر معرفی آخرین دستاوردها و جلب مشارکت عمومی توسط بیش از ۳۰۰ شرکت فعال در حوزه بازار سرمایه، مقوله آموزش نیز جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، علاوه بر ارائه انواع بروشورها و مطالب آموزشی، دوره‌هایی نیز برای مشتریان و مخاطبان خود برگزار کردند.

جشنواره بورس و رسانه
نقش بی‌بدیل اصحاب رسانه در توسعه اطلاعات و آموزش‌های عمومی بر کسی پوشیده نیست. ازاین‌رو، سازمان بورس و اوراق بهادار به دلیل اهمیت فعالیت‌ها در این حوزه و تشویق اصحاب رسانه، جشنواره‌ای برگزار می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این جشنواره منجر به تولید آثار رسانه‌ای (صداوسیما، روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری) شده است.

لیگ ستارگان بورس
دانشجویان به‌عنوان قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی، جانشین نسل کنونی مدیران و کارکنان خواهند شد. داشتن دانش مالی و تصمیم‌گیری بهینه در شرایط مختلف اقتصادی کمک قابل‌توجهی به آنان در زندگی شخصی و اداری خواهد کرد. به‌علاوه شناسایی استعدادهای مناسب در بین دانشجویان، زمینه‌ساز شغل مناسب برای آنان است. سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۹۸ سومین دوره لیگ ستارگان بورس را به‌عنوان مسابقه خریدوفروش سهام با افق بازدهی بهتر برگزار کرد. در سال ۹۸ این مسابقه به فراتر از مرزها رفت و علاوه بر ۶۰ دانشگاه داخلی، ۵ کشور خارجی نیز در این رقابت حضور داشتند.

مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه
عرصه کنونی بازار سرمایه در جهان، به محلی برای رویارویی الگوریتم‌های برتر تبدیل شده است. در کشورهای توسعه‌یافته، عمده معاملات بازار سرمایه توسط الگوریتم‌ها به‌عنوان برنامه‌های رایانه‌ای مرکب از دانش مالی و علوم رایانه صورت می‌گیرد. ازجمله مزایای معاملات الگوریتمی، کاهش خطاهای انسانی و هیجانات کاذب در معاملات و متقابلاً ارتقای تحلیل‌گری است.

فرهنگ‌سازی شهر به شهر
این طرح ابتدا به‌عنوان زمینه‌ای برای جشنواره بورس و رسانه مطرح شد. با توجه به تقاضاهایی که در دو جشنواره پیشین برای توجه به شهرستان‌ها از سوی حاضران در جشنواره مطرح شده بود، از اوایل سال ۱۳۹۸ تا تیرماه تعدادی سفر با هدف معرفی ظرفیت‌های بازار سرمایه به خبرنگاران رسانه‌های محلی برگزار شد. در این سفرها همچنین دیدارهایی با مدیران کل صداوسیمای استان‌ها و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و توافقاتی برای توجه بیشتر به حوزه بازار سرمایه صورت گرفت.
تقاضاهای روزافزون برای عمومی‌تر کردن این آموزش‌ها موجب شد تا برنامه فرهنگ‌سازی شهر به شهر به برنامه‌ای ثابت در روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار تبدیل شود. تاکنون ۱۳ استان (در شهرهای تهران، خرم‌آباد، ایلام، شهرکرد، بجنورد، کیش، قزوین، رشت، شهریار، اصفهان، تبریز، خوی، اردبیل و …) تحت پوشش این برنامه قرار گرفته و در حدود ۵,۵۰۰ نفر تحت آموزش‌ ظرفیت‌ها و نحوه فعالیت در این بازار قرار گرفته‌اند.

مشارکت در نمایشگاه‌های استانی
استقبال عمومی از بازار سرمایه،‌ مجریان رویدادهای نمایشگاهی را در سراسر کشور بر آن داشت تا در اندیشه ایجاد نمایشگاه‌هایی با عناوین کلی بورس، بانک، بیمه و سرمایه‌گذاری استانی برآیند. سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه ارکان بازار سرمایه و بنا به وظیفه حمایتی خود در تعدادی از این نمایشگاه‌ها حضور یافت که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه‌های کیش، اصفهان و بندر انزلی اشاره کرد. در این نمایشگاه‌ها، مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس‌های کشور و شرکت‌های وابسته در قالب غرفه واحدی حضور یافته و علاوه بر راهنمایی و پاسخگویی، اقدام به برپایی کارگاه‌های آموزشی کردند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *