خانه آرشیو انتشار شماره ۱۹۵ «ماهنامه بورس»
انتشار شماره ۱۹۵ «ماهنامه بورس»
0

انتشار شماره ۱۹۵ «ماهنامه بورس»


«تبعات قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد»، عنوان شماره جدید «ماهنامه بورس»

«ماهنامه بورس»، ویژه مهرماه سال ۱۴۰۰ با موضوع «تبعات قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد» منتشر شد.

دکتر مهران محمدی، سردبیر این نشریه، با اعلام این خبر افزود: در شماره ۱۹۵ ماهنامه بورس، طی گفتگویی اختصاصی با محمدمهدی سماواتی، رئیس هیئت مدیره گروه فاینووست و احسان رضاپور نیکرو، مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت، مزایا و معایب به‌کارگیری سیاست قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، ضمن معرفی نمونه‌هایی از قیمت‌گذاری‌ دستوری در اقتصاد و به‌خصوص در بازار سرمایه، هدف سیاست‌گذار از اتخاذ تصمیمات در این زمینه، اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت این رویکرد بر اقتصاد و به‌طور خاص بر بازار سرمایه، ارتباط قیمت‌گذاری دستوری با ایجاد رانت در بازارها و تأثیر آن بر کنترل تورم و ایجاد بازار رقابتی، همچنین عواقب تداوم اجرای این سیاست برای بخش تولید، تشریح شده است.

در سرمقاله نیز با عنوان «آسیب‌شناسی نحوه تخصیص یارانه دلاری»، ضمن بیان ناکارآمدی سیاست تخصیص دلار ترجیحی در کنترل تورم و کاهش فشار اقتصادی بر اقشار کم‌درآمد جامعه، بر ضرورت حذف این سیاست، به‌عنوان یکی از عوامل تشدیدکننده تورم از کانال ایجاد کسری بودجه تأکید شده است. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، اتخاذ چنین سیاستی منجر به افزایش کسری بودجه دولت شده و از این محل، زمینه رشد نقدینگی و تورم را ایجاد کرده است. در این رابطه، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحلیلی، یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ را تداوم اختصاص ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی معرفی کرده است. در این گزارش با استناد به زیاد بودن فاصله میان میزان درآمدهای ارزی دولت و حجم ارزهای تخصیص‌یافته به واردات نهاده‌های تولید، اشاره می‌شود که این مابه‌التفاوت به دو روش برداشت از صندوق توسعه ملی و یا ذخایر بانک مرکزی تأمین می‌شود که عمدتاً در هر دو مورد، به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم منجر به افزایش پایه پولی و نهایتاً نرخ تورم خواهد شد. بر این اساس، سیاست تخصیص ارز ترجیحی که جهت تثبیت قیمت‌ها اتخاذ شده بود، خود موجبات تشدید نرخ تورم در اقتصاد را فراهم کرده است.

دکتر محمدی همچنین در خصوص قسمت تحلیل صنعت این شماره از «ماهنامه بورس» گفت: در این شماره، گزارشی ویژه با عنوان «بررسی صنعت فولاد» ارائه شده است که در آن ضمن نگاهی به روش‌های تولید فولاد شامل ذوب در کوره بلند و یا استفاده از کوره قوس الکتریکی، حجم تولید، واردات و صادرات فولاد در جهان و عوامل تأثیرگذار بر نوسانات قیمت آن در سال‌های اخیر از جمله قیمت سنگ آهن و سایر مواد اولیه، بازارشکنی از سمت کشورهای تولیدکننده و ایجاد ظرفیت در صنعت، اعمال سیاست‌های دولتی، وضعیت اقتصاد چین، همچنین رشد تولید مسکن، حجم تولید خودرو و ارزش دارایی‌های ثابت، مورد اشاره قرار گرفته است. در ادامه گزارش، با نگاهی به وضعیت تولید و تقاضای این محصول در ایران و تشریح صنعت فولاد در افق ۱۴۰۴، سودآوری موردانتظار شرکت‌های فولادی حاضر در بازار سرمایه برآورد شده است. در پایان نیز، مهم‌ترین پتانسیل‌ها و ریسک‌های این گروه نام برده شده است.

محمدی خاطر‌نشان کرد: در بخش مقالات علمی و پژوهشی نیز مقالاتی با موضوعات متنوع همچون «ساختار صندوق‌های پوشش ریسک و الزامات قانونی آن‌ها در بازارهای سرمایه» به قلم کامران سلمانی قرائی، کارشناس مسئول تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران و «مروری بر نقش نهادهای نظارتی و رژیم حقوقی در بازار سرمایه ایالات متحده آمریکا» به قلم مهسا بناکار، دکترای مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و محمدجواد فریادرس، کارشناس بازار سرمایه منتشر شده است.

به گفته وی، مخاطبان می‌توانند بخش‌های «کاربرد اقتصاد رفتاری در بازارهای مالی»، «گذری بر مرزهای علم مالی» و «نوبلیست‌های مالی» را نیز در بخش «الفبای بورس» مطالعه کنند.

وی در خصوص گزارش‌های آماری مربوط به عملکرد بورس اوراق بهادار تهران نیز گفت: در بخش «خلاصه عملکرد بورس»، مطالب مربوطه همچون «آمار معاملات بورس تهران در شهریورماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط کارشناسان واحد بازار بورس اوراق بهادار تهران، «عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شهریورماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط شرکت «مشاوره و پردازش اطلاعات مالی پارت» قابل‌مشاهده است.

گفتنی است، «ماهنامه بورس» با بیش از ۲۴ سال سابقه انتشار به‌عنوان نخستین رسانه تخصصی بازار سرمایه کشور، با صاحب‌امتیازی «بورس اوراق بهادار تهران» به‌طور ویژه به بازتاب تازه‌ترین اخبار، رویدادها و فعالیت‌های بورس تهران در عرصه‌های داخلی و جهانی می‌پردازد.

مخاطبان محترم می‌توانند برای ارائه هرگونه اظهارنظر با تحریریه ماهنامه با شماره تلفن ۲۶۷۴۱۱۹۱ داخلی ۱۰۳-۱۰۲ یا آدرس ایمیل mahnamehbourse@gmail.com ارتباط داشته باشند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *