خانه آرشیو انتشار شماره ۱۹۶ «ماهنامه بورس»
انتشار شماره ۱۹۶ «ماهنامه بورس»
0

انتشار شماره ۱۹۶ «ماهنامه بورس»


«کنترل فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز؛ تبیین قانون مالیات بر عایدی سرمایه»، عنوان شماره جدید «ماهنامه بورس»

«ماهنامه بورس»، ویژه آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ با موضوع «کنترل فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز؛ تبیین قانون مالیات بر عایدی سرمایه» منتشر شد.

دکتر مهران محمدی، سردبیر این نشریه، با اعلام این خبر افزود: در شماره ۱۹۶ ماهنامه بورس، طی گفتگویی اختصاصی با مرتضی اکبریان، کارشناس مالی و مالیاتی و رسول رحیمی‌نیا، مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت تأمین سرمایه بانک ملت، ضمن ارائه کلیات قانون مالیات بر عایدی سرمایه و محوریت اصلی آن، مهمترین هدف از تصویب قانون مذکور تشریح شده است. علاوه بر این، ارتباط بین اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه و بازار سرمایه، معافیت‌های لحاظ‌شده در این قانون و کاستی‌ها و ایرادهای وارده به آن، همچنین سایر اقدامات بالقوه جهت کنترل فعالیت‌های سوداگرانه در بازار‌هایی چون خودرو، طلا و ارز و هدایت منابع مالی به سمت بازارهای مولد، مورد بررسی قرار گرفته است.

در سرمقاله نیز با عنوان «پارادوکس دریافت یارانه پنهان و پرداخت مالیات تورمی»، ضمن معرفی انواع یارانه‌های پرداختی توسط دولت و تقسیم‌بندی آن‌ها به یارانه‌های آشکار و پنهان، عنوان شده است که تخصیص یارانه پنهان انرژی به‌عنوان یک سیاست مالی، اگرچه با هدف بهبود توزیع درآمد انجام شده، اما نه‌تنها در تحقق هدف مزبور موفق نبوده که موجبات اعمال فشار بیشتر بر اقشار کم‌درآمد را نیز فراهم کرده است، حال آنکه ضریب اصابت این یارانه در دهک‌های بالای درآمدی بیشتر می‌باشد. در واقع کاهش میزان انتفاع دولت از بازار انرژی، سبب شده است هزینه اهدای یارانه انرژی که اتفاقاً ثروتمندان از آن بیشتر بهره‌مند شده‌اند، به‌شکل مالیات تورمی، از عموم مردم دریافت شود. در ادامه سرمقاله، ضمن مقایسه حجم یارانه انرژی تخصیص‌یافته در ایران طی سال ۲۰۲۰ میلادی با سایر کشورها، به لزوم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره شده است. در پایان نیز، اقدامات کشورهای موفق از جمله اندونزی در این زمینه تشریح و پیشنهادهای سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرای اثربخش سیاست کاهش یارانه ارائه شده است.

دکتر محمدی همچنین در خصوص قسمت تحلیل صنعت این شماره از «ماهنامه بورس» گفت: در این شماره، گزارشی ویژه با عنوان «بررسی صنعت روغن خوراکی» ارائه شده که در آن ضمن معرفی سه گروه از روغن‌های خوراکی شامل روغن‌های سالادی، روغن‌های مخصوص طبخ و روغن‌های سرخ‌کردنی و فرآیند تولید آن‌ها، نگاهی به میزان واردات، میزان مصرف و سهم مصرف انواع روغن خام در کشور، همچنین میزان مصرف انواع روغن خام در جهان شده است. علاوه بر این، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان روغن پالم و روغن سویا در جهان مورد اشاره قرار گرفته و سرانه مصرف روغن نباتی در ایران در دهه‌های مختلف، ترسیم شده است. در ادامه، با انجام مقایسه‌ای بین شرکت‌های تولیدکننده روغن در بازار سرمایه از منظر اطلاعات بازاری، میزان تولید و فروش و سهم هریک از آن‌ها در تولید داخل، پارامترهای مهم صنعت روغن خوراکی ذکر شده و در پایان نیز، سودآوری موردانتظار شرکت‌های فعال در این صنعت برآورد شده و مهمترین پتانسیل‌ها و ریسک‌های آن‌ها نام برده شده است.

محمدی خاطر‌نشان کرد: در بخش مقالات علمی و پژوهشی نیز مقاله‌‌‌ای با موضوع «استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و امیدنامه صندوق‌های پوشش ریسک در بازارهای سرمایه» به قلم کامران سلمانی قرائی، کارشناس مسئول تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران و مقاله‌ای با موضوع «بررسی حقوقی مالیات بر واحدهای ابطال‌شده توسط وراث متوفی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری» به قلم مهدی نیکجو، کارشناس حقوقی بازار سرمایه منتشر شده است.

به گفته وی، مخاطبان می‌توانند در بخش «الفبای بورس» این شماره از ماهنامه، مطالب متنوعی مانند «آشنایی با فرصت‌های تأمین مالی از کانال بازار سرمایه»، «کاربرد اقتصاد رفتاری در بازارهای مالی»، «گذری بر مرزهای علم مالی» و «نوبلیست‌های مالی» را نیز مطالعه کنند.

وی در خصوص گزارش‌های آماری مربوط به عملکرد بورس اوراق بهادار تهران نیز گفت: در بخش «خلاصه عملکرد بورس»، مطالب مربوطه همچون «آمار معاملات بورس تهران در مهر‌ماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط کارشناسان واحد بازار بورس اوراق بهادار تهران و «عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مهر‌ماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط شرکت «مشاوره و پردازش اطلاعات مالی پارت» قابل‌مشاهده است.

گفتنی است، «ماهنامه بورس» با بیش از ۲۴ سال سابقه انتشار به‌عنوان نخستین رسانه تخصصی بازار سرمایه کشور، با صاحب‌امتیازی «بورس اوراق بهادار تهران» به‌طور ویژه به بازتاب تازه‌ترین اخبار، رویدادها و فعالیت‌های بورس تهران در عرصه‌های داخلی و جهانی می‌پردازد.

مخاطبان محترم می‌توانند برای ارائه هرگونه اظهارنظر با تحریریه ماهنامه با شماره تلفن ۲۶۷۴۱۱۹۱ داخلی ۱۰۳-۱۰۲ یا آدرس ایمیل mahnamehbourse@gmail.com ارتباط داشته باشند.

لطفا برای دریافت نسخه PDF کلیک کنید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *