خانه مقالات و پژوهش‌هایی در بازار سرمایه انواع دسترسی مشتریان به بازارهای سرمایه
انواع دسترسی مشتریان به بازارهای سرمایه

انواع دسترسی مشتریان به بازارهای سرمایه


انواع دسترسی مشتریان به بازارهای سرمایه
بخش دوم : دسترسی مستقیم و دسترسی حمایت‌شده به بازار

همان‌طور که در بخش اول این نوشتار بیان شد مشتریان در بازارهای سرمایه می‌توانند سفارش‌های خود را به روش‌های مختلفی به سیستم معاملات بورس ارسال کنند که شامل ارسال سفارش به‌صورت سنتی۱ (از طریق تلفن یا حضوری)، معاملات برخط۲، دسترسی مستقیم به بازار۳ و دسترسی حمایت‌شده۴ است. در بخش اول این نوشتار به بررسی معاملات برخط پرداخته شد. در این بخش به بررسی انواع دیگری از دسترسی مشتریان به بازار سرمایه یعنی دسترسی مستقیم به بازار و دسترسی حمایت‌شده می‌پردازیم.
علاوه بر روش سنتی و معاملات برخط، برخی از سرمایه‌گذاران (معمولاً سرمایه‌گذاران نهادی) که معیارهای تعیین‌شده توسط بورس‌های اوراق بهادار را رعایت می‌کنند، می‌توانند به‌صورت مستقیم یا حمایت‌شده به سیستم معاملات بورس دسترسی داشته باشند. در دسترسی مستقیم به بازار، زیرساخت‌های فنی مشتری از طریق یک لینک ارتباطی اختصاصی با سیستم مدیریت سفارش کارگزار۵ وصل بوده و مشتری از این طریق اقدام به ارسال سفارش‌ به سیستم مدیریت سفارش کارگزار می‌کند که این سفارش‌ها بعد از اعتبارسنجی‌های لازم به سیستم معاملات بورس ارسال می‌شوند. همچنین در دسترسی حمایت‌شده، مشتری همانند کارگزار، مستقیماً سفارش خود را به سیستم معاملات بورس ارسال می‌کند و نیازی به ارسال سفارش به سیستم مدیریت سفارش کارگزار نیست. معیارهای لازم برای صدور مجوز دسترسی مستقیم به بازار یا دسترسی حمایت‌شده برای مشتریان در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مطالعه متن کامل به ماهنامه بورس ویژه آذرماه ۱۳۹۹ شماره ۱۸۵ مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *