خانه روی خط خبر داخلی بازار سرمایه تقویت می‌شود؛ بازار ارز در مسیر تعادل
بازار سرمایه تقویت می‌شود؛ بازار ارز در مسیر تعادل
0

بازار سرمایه تقویت می‌شود؛ بازار ارز در مسیر تعادل


وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد

بازار سرمایه تقویت می‌شود؛ بازار ارز در مسیر تعادل

۲۳ فروردین

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: «برخی حیاتشان در منفی‌نگری است. اگر شرایط مانایی شکل بگیرد، تکیه به بازار سرمایه و رونق آن نیز رخ می‌دهد». به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس اوراق بهادار تهران، فرهاد دژپسند در پاسخ به این پرسش که چرا شاخص‌های بورس به‌صورت ناگهانی ریزش می‌کنند، گفت: سمت‌و‌سوی حرف‌های اطمینان‌زا در جهت دیگری است و هر فردی در خصوص آن به‌نحوی اظهارنظر می‌کند؛ یک روز عده‌ای را برنده می‌دانند و روزی دیگر از بازخواست حقوقی‌ها حرف می‌زنند. چنین اظهاراتی اثر منفی خودش را در بورس می‌گذارد؛ درصورتی‌که بازار سهام نباید وضعیت فعلی را داشته باشد. وی در خصوص نحوه عملکرد خود توضیح داد: من در برنامه‌ای که تنظیم کرده بودم، گفته بودم که وزارت اقتصاد مسئولیت مستقیمی بر تورم ندارد، اما از همه راهبردهایمان استفاده می‌کنیم. آیا این اتفاق که بیش از ۱۵۴ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده و ۳۴ هزار میلیارد تومان خصوصی‌سازی شده، از عملکرد وزارت اقتصاد نبوده است؟ اگر چنین اقدامی نبود برای پرداخت حقوق‌ها از کجا تأمین مالی صورت می‌گرفت؟ اگر این تأمین مالی نبود، مجبور به جبران به شیوه استقراض از بانک مرکزی بودیم. آیا می‌دانید که اثر تورمی این تأمین مالی (استقراض از بانک مرکزی) چه میزان بود؟ اگر چنین اثر تورمی‌ای وجود ندارد، به این دلیل است که در مدیریت منابع خزانه به‌گونه‌ای عمل کردیم که در برخی ماه‌ها تنخواه را نیز تثبیت کرده‌ایم. بنابراین در این زمینه مانع افزایش بیشتر تورم شدیم، از طرفی عملکردی که در رابطه با اخذ مالیات با رویکرد متفاوتی صورت پذیرفته نیز به بهبود درآمدها کمک کرده است.
تلاش برای گسیل منابع از بازارهای موازی و مخرب به بازار سرمایه
وزیر اقتصاد افزود: حتی برآورد برخی دوستان در خصوص مالیات‌ها این بود که به دلیل شرایط کرونایی، درآمدهای مالیاتی نهایتاً ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تحقق پیدا خواهد کرد. امروز که با شما صحبت می‌کنم، درآمدهای پیش‌بینی‌شده بدون فشار بر مودیان مالیاتی محقق شده است و امیدواریم که بیش از آن نیز بدون ایجاد فشاری به مودیان محقق شود. با تلاش ما گسیل منابع از بازارهای موازی و مخرب به بازار انجام شد که لازم است در این خصوص نیز توضیحاتی بدهم. باید به این نکته اشاره کرد که اگر نقدینگی به بازار سرمایه گسیل نمی‌شد، سایر بازارها را دچار مشکل می‌کرد، بنابراین وزارت اقتصاد در جایگاه خودش برای کاهش نرخ تورم اقدام کرد. وی در خصوص پیش‌بینی میزان تورم بیان کرد: در خصوص این سؤال باید دو موضوع را مطرح کنم. شرایط اقتصادی تحت تأثیر پیش‌بینی‌های اقتصادی و رویدادهای غیراقتصادی در حوزه جهش‌های غیرقیمتی است. اگر آنچه ما پیش‌بینی کرده‌ایم رخ دهد، قطع به یقین تورم بالاتر از این رقم نمی‌رود، اما اگر رویدادهای برون‌داد شکل بگیرد و به اقتصاد تحمیل شود شرایط متفاوت خواهد بود. اگر روالی که در حال حاضر دولت پیش گرفته ادامه یابد، معتقد هستم بازار ارز به سمت تعادل رفته و بازار سرمایه هم تقویت می‌شود. دژپسند گفت: برخی فکر می‌کنند کاهش نرخ ارز لزوماً ریزش بازار سرمایه را به دنبال دارد؛ که به باور بنده چنین استدلالی اشتباه است. زمانی که تجارت خارجی کشور روان شود، بسیاری از بنگاه‌هایی که مبتنی بر صادرات و نرخ ارز هستند، می‌توانند از ظرفیت خود استفاده بیشتری کنند، در چنین شرایطی وقتی پول محصول خود را دریافت کنند و هزینه‌های جانبی برایشان کاهش پیدا کند، بهبود بازار سرمایه محقق خواهد شد.
اگر شرایط مانایی شکل بگیرد، تکیه به بازار سرمایه و رونق آن نیز رخ می‌دهد
وی افزود: تحلیل بنده این است که اگر نرخ بهره‌برداری از ظرفیت بنگاه‌ها بیشتر شود، اشتغال بهبود یافته و نرخ بیکاری نیز کاهش می‌یابد، هرچند باید نرخ بیکاری را در کنار نرخ مشارکت اقتصادی تحلیل کرد و با نرخ فعلی مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری نیز کمتر می‌شود (البته ممکن است نرخ مشارکت نیز بهبود یابد که از نظر ما مطلوب است). درهرحال پیش‌بینی ما این است که نرخ بیکاری نیز افزایش زیادی نداشته باشد.اگر طی سال جاری و سال آینده نرخ رشد اقتصادی مثبت باشد، در سال آتی وضعیت سرمایه‌گذاری پس از سال‌ها مطلوب خواهد شد. بنابراین انتظارات مثبت شکل می‌گیرد و به‌صورت القایی به مابقی متغیرها سرایت کرده و آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. برخی تورم سال جاری را معیار ارزیابی دولت قرار می‌دهند، اما باید در نظر داشت که چنین تورمی پس از سه سال جنگ تحمیلی حاصل از تحریم‌های ظالمانه به وجود آمده است. آیا تورم تک‌رقمی نیز در کشور وجود نداشته است؟ در سال‌هایی که تورم تک‌رقمی بود، سیاست‌های دولت اجرا شد و رشد اقتصادی دو رقمی نیز محقق شده بود.دژپسند در پاسخ به این پرسش که چرا فشار عوامل اقتصادی بدون در نظر گرفتن شرایط تحمیلی در زندگی مردم تا این حد محسوس است، گفت: نکته اول اینکه یک‌سری حیاتشان در منفی‌نگری است. به‌عنوان‌مثال اتفاقاتی مانند افزایش فروش و صادرات نفت باید به بهبود شرایط و مثبت شدن بازار سرمایه منجر شود. حال این سؤال مطرح است که چرا در چنین شرایطی شاخص‌های بورس به‌صورت ناگهانی ریزش پیدا می‌کنند؟ زیرا سمت‌و‌سوی حرف‌های اطمینان‌زا در جهت دیگری است و هر فردی در خصوص آن به‌نحوی اظهارنظر می‌کند. یک روز عده‌ای را برنده می‌دانند و روزی دیگر از بازخواست حقوقی‌ها حرف می‌زنند. چنین اظهاراتی اثر منفی خودش را در بورس می‌گذارد، درصورتی‌که بازار سهام نباید وضعیت فعلی را داشته باشد.
فروش اوراق دولت برای بازار سرمایه بسیار مفید بود
وی تصریح کرد: بازار سرمایه دو جزو بازار بدهی و سهام دارد. فکر می‌کنید که دولت در بازار سهام چقدر اوراق فروخته است؟ از کل حجم تأمین مالی که در بازار سهام برای اقتصاد کشور صورت گرفته، فقط ۱۰ درصد متعلق به دولت بوده است. از طرفی فروش اوراق دولت برای بازار سرمایه بسیار مفید بود. اگر سهام دولت درست در زمانی که تقاضا فزاینده بود و اشتها برای خرید بالا رفته بود، عرضه نمی‌شد، قیمت‌ها به‌طور مصنوعی و حبابی بالا می‌رفت. به‌بیان‌دیگر تقاضا وجود داشت و دولت تأمین این تقاضا را به‌درستی انجام داد، از طرفی تأمین مالی نیز مبلغ کمی بود.مجموعاً در بازار بدهی و سهام ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی کرده‌ایم که البته سهم دولت از این میزان تأمین مالی، رقم بالایی نبوده است. البته در مورد فروش سهام، این اقدام با هدف ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا صورت گرفت و هدف تأمین مالی نبوده است، هرچند این اتفاق به میزان ناچیزی نسبت به کل منابع درآمدی دولت رخ داد. باید خاطرنشان کرد که مردم و اشخاص حقوقی خریدار این اوراق بودند و این طرز فکر که دولت از حوض بازار سهام سوءاستفاده کرده، نادرست است ولی فضای روانی این مطلب را جا انداخته است. وزیر اقتصاد گفت: اگر منابع مالی برگشتی به نظام بانکی نداشته باشند موجب ایجاد تورم می‌شوند. درهمین باب، سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشیم و بنابراین خالص فروش و تسویه اوراق به میزان ۲۰ یا ۳۰ هزار میلیارد تومان به نفع جمع‌آوری نقدینگی است. چون در سال آتی خالص فروش اوراق از سوی دولت یک نوع جمع‌آوری نقدینگی محسوب می‌شود، پس از این طریق تزریق نقدینگی انجام نمی‌گیرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *