خانه گزارش ویژه برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بورس تهران، برای سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰
برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بورس تهران،  برای سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰
0

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بورس تهران، برای سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰


پیام هیئت مدیره

سال ۱۴۰۰ برای شرکت بورس اوراق بهادار تهران دربردارنده دستاوردهای مثبتی در حوزه زیرساخت و تثبیت دارایی‌های سرمایه‌ای بود. پس از سال‌ها تلاش مدیران و کارشناسان فناوری شرکت بورس تهران، مرکز داده این شرکت رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. مرکز داده بورس تهران به عنوان زیرساختی مدرن و مجهز نه تنها پشتوانه‌ای برای توسعه فعالیت‌های آتی این شرکت که سرمایه‌ای ماندگار برای رشد بازار سرمایه ایران است. در حوزه دارایی سرمایه‌ای، تسویه تمامی مطالبات و عوارض شهرداری و تثبیت کاربری محل مرکز داده و همچنین خارج شدن طبقات اول تا دهم ساختمان از شمول عوارض تغییر کاربری اداری به تجاری از دیگر دستاوردهای مهم شرکت بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۴۰۰ است که به تثبیت قانونی ساختمان معظم بورس تهران به عنوان نماد جدید بازار سرمایه ایران انجامید.
در حوزه بازار اوراق بهادار بورس تهران دوره‌ای با ثبات‌تر را در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال پیش از آن تجربه کرد. شاخص کل بورس تهران با پشت سرگذاشتن افت و خیزهایی در پایان سال ۱۴۰۰ رشد ملایم ۴/۶ درصدی را به ثبت رساند. ارزش بازار سهام بورس تهران نیز در این سال ۴/۳ درصد رشد یافت و به ۵۴,۴۹۱ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش صنایع استخراج کانه‌های فلزی ۳۹%، فلزات اساسی ۳۵%، عرضه برق، گاز، بخار۲۳% و محصولات شیمیایی ۱۲% رشد را در سال ۱۴۰۰ شاهد بودند. معاملات سهام بورس تهران پس از رشد خیره‌کننده سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ روندی کاهنده داشت و با کاهش ۳۷ درصدی در حجم و افت ۶۴ درصدی در ارزش مواجه شد.
هر چند حجم و ارزش معاملات سهام در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن روندی کاهنده داشت اما رشد درخور ملاحظه معاملات ابزار مشتقه، ابزار بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بار دیگر اهمیت توجه به تنوع‌بخشی در ابزارهای مالی معاملاتی بورس تهران را به نمایش گذاشت. ارزش و حجم معاملات بازار بدهی بورس تهران در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۹۳ و ۹۵ درصد رشد کرد. معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله نیز در ادامه روند صعودی سال‌های گذشته با رشد ۸۸ درصدی در حجم و ۳۷ درصدی در ارزش معاملات همراه بود. ارزش معاملات ابزار مشتقه با افت همراه بود اما حجم معاملات این ابزار مالی در بورس تهران رشد ۷۳۷ درصدی را تجربه کرد. تداوم رشد معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزار بدهی و ابزار مشتقه نشان داد که بورس تهران می‌تواند با متنوع ساختن سبد ابزارهای معاملاتی خود با تغییر شرایط اقتصادی، پاسخگوی نیاز و سلایق متنوع و در حال تغییر سرمایه‌گذاران باشد.
پذیرش ۱۱ شرکت و ۹ صندوق سرمایه‌گذاری، انتشار ۴۴ اوراق بهادار با درآمد ثابت، ایجاد ۱,۱۲۲ نماد اختیار معامله و ۳۹ نماد اختیار فروش تبعی از دیگر اقدامات مؤثر بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۴۰۰ بوده است.
عملکرد بورس اوراق بهادار تهران در عرصه تأمین مالی در سال ۱۴۰۰ امیدبخش بوده است. با وجود کاهش حجم و ارزش معاملات سهام و کاهش کشش بازار برای جذب عرضه اولیه شرکت‌ها که به افت ۷۷ درصدی ارزش عرضه‌های اولیه انجامید، رشد ۸۸ درصدی افزایش سرمایه (بدون لحاظ تجدید ارزیابی) و رشد ۳۲۲ درصدی انتشار اوراق تبعی سبب شد که در سال ۱۴۰۰ نیز همچنان روند صعودی تأمین مالی در بورس اوراق بهادار تهران تداوم یافته و نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش یابد. ظرفیت بالا و رو به رشد بورس اوراق بهادار تهران در تأمین مالی پایدار اقتصاد ملی برای فعالان و مسئولان اقتصادی به اثبات رسیده و توجه به بهره‌مندی از این توانمندی، افق‌های جدیدی پیش‌روی بورس اوراق بهادار تهران و بازار سرمایه ایران گشوده است.
هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران با سپاس از تمامی کنش‌گران اقتصادی به ویژه فعالان بازار سرمایه، سهامداران و کارکنان شرکت که با تلاشی خستگی‌ناپذیر و دلی پرامید برای توسعه‌‌ی ایران می‌کوشند، امیدوار است که روند رو به رشد بورس اوراق بهادار تهران و توسعه‌ی زیرساخت‌ها، ریزساختارها و ابزارهای مالی این بازار کمکی برای رونق تولید، سربلندی و آبادانی ایران باشد.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *