خانه روی خط خبر داخلی تأثیر ضدتورمی بازار سرمایه برای اقتصاد کشور
تأثیر ضدتورمی بازار سرمایه برای اقتصاد کشور

تأثیر ضدتورمی بازار سرمایه برای اقتصاد کشور


کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

تأثیر ضدتورمی بازار سرمایه برای اقتصاد کشور

۱۰ شهریور

زمانی‌که منابع تحت مدیریت نهادهای مالی، قابل‌توجه باشد، بخشی از دارایی‌ها صرف سرمایه‌گذاری در بازار بدهی و سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت خواهد شد و این امر، ضدتورمی بودن بازار سرمایه در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بازار سرمایه عاملی برای ایجاد تورم است یا خیر، بازار سرمایه را به دو بازار بدهی و سهام تقسیم کرد و گفت: دولت در بازار بدهی، تأمین مالی چشمگیری انجام داده و به‌جای قرض از بانک مرکزی، بخش قابل‌توجهی اوراق خریداری کرده و از ایجاد تورم در کشور جلوگیری به‌عمل آورده است. اگر بازار بدهی فعالی در کشور وجود نداشت، بی‌تردید، تأمین مالی از بازار سرمایه با وسعت زیاد امکان‌پذیر نبود.
وی درباره چگونگی توسعه بازار بدهی و کمک بورس به این بازار، توضیح داد: همزمان با رونق بازار سرمایه، افراد بیشتری در این بازار حضور یافته‌اند و با در نظر گرفتن شرایط بازار، علاقمند به سرمایه‌گذاری منابع خود در اوراق با درآمد ثابت و یا صندوق‌های با درآمد ثابت و سهام هستند. سرمایه‌گذاران با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود، دارایی‌هایشان را جابجا می‌کنند که این امر تعادل و رونق بیش از پیش بازار را به‌دنبال دارد.
قدوسی با اشاره به اینکه رونق بازار سهام، جذب منابع بیشتری را برای سرمایه‌گذاری در پی دارد، اظهار کرد: رونق بازار سهام ضمن توسعه نهادهای مالی، باعث رشد شرکت‌های تأمین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان، همچنین افزایش قابل‌توجه منابع در اختیار یا دارایی‌های تحت مدیریت آن‌ها می‌شود. زمانی‌که منابع تحت مدیریت نهادهای مالی، قابل‌ملاحظه باشد، بخشی از آن صرف سرمایه‌گذاری در بازار بدهی و اوراق با درآمد ثابت خواهد شد. سازوکار یادشده تأثیر چشمگیری در توسعه بازار بدهی و کمک به تأمین مالی دارد و این امر، ضدتورمی بودن بازار سرمایه در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد. توسعه بازار بدهی، بستر مالی را برای بازار سرمایه فراهم و روند ایجاد تورم را محدود خواهد کرد.
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به بازار سهام به‌عنوان بخش دوم بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سهام بخشی از بازار سرمایه است که به دو بازار اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. در بازار اولیه، تأمین مالی جدید برای شرکت‌ها در قالب عرضه‌های اولیه و یا افزایش سرمایه از محل آورده نقدی انجام می‌شود. در بازار اولیه، شرکت‌ها با تأمین بخشی از منابع موردنیاز خود از سوی سهامداران، منابع به‌دست‌آمده را صرف پروژه‌های توسعه‌ای می‌کنند و هر اندازه بازار سرمایه رونق داشته باشد، زمینه برای عرضه‌های اولیه بزرگ‌تر نیز وجود خواهد داشت.وی در ادامه در خصوص سازوکار افزایش سرمایه به‌عنوان بخش دوم بازار اولیه اظهار داشت: یکی از سازوکارها، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی است. هر اندازه که بازار رونق بیشتری داشته باشد، از افزایش سرمایه‌ها استقبال بیشتری شده و قسمت عمده وجوه مربوط به حق تقدم‌ها به حساب شرکت واریز می‌گردد و ناشر حق تقدم‌ها می‌تواند منافع بیشتری را تأمین و صرف طرح‌های توسعه‌ای خود کند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بازار اولیه، منابع سهامداران خرد به سهامداران عمده منتقل و منابع تجمیع‌شده صرف طرح‌های توسعه‌ای می‌شود و این امر ضمن تقویت بخش عرضه، تأثیر ضدتورمی بازار سرمایه را نشان می‌دهد.وی با اشاره به بازار ثانویه، گفت: بازار ثانویه جایی است که در آن ابزارهای مالی همچون اوراق بدهی و سهام، از قبل منتشر و خرید و فروش می‌شوند و سرمایه‌گذاران، اوراق بهادار را به‌جای ناشر، از دیگر سرمایه‌گذاران خریداری می‌کنند. حجم معاملات در بازار ثانویه، نسبت به بازار اولیه بسیار بیشتر است، زیرا این بازار با هدف انجام معامله اوراق منتشرشده در بازار اولیه و افزایش قابلیت نقدشوندگی آن‌ها ایجاد شده است. بدون شک، رونق بازار ثانویه آثار مهمی برای بازار بدهی و بازار اولیه به‌دنبال دارد و زمانی‌که بازار ثانویه پویا باشد، بازار بدهی توسعه می‌یابد و زمینه برای عرضه‌های اولیه بزرگ‌تر با تأمین مالی از محل افزایش سرمایه و آورده نقدی فراهم می‌شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *