خانه روی خط خبر داخلی حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه
حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه

حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه


مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران تشریح کرد

حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه

۷ خرداد

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، دکتر علی صحرائی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران ضمن اشاره به این موضوع که بازار سرمایه دوران تثبیت را می‌گذراند، گفت: با توجه به حمایت‌های همه‌جانبه‌ حاکمیت از سهامداران خرد و تصویب مقررات در این راستا، منابع مالی مؤثری به شکل‌های مختلف به بازار تزریق شد و آخرین رقم، مبلغ ۱,۰۰۰ میلیارد تومانی بود که صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کرد. این روزها شاهد آن هستیم که به تناسب شرایط بازار و در راستای نقدشوندگی بازار، اقدامات لازم انجام می‌شود.
مدیر‌عامل بورس تهران در پاسخ به این سؤال که سرانجام انتشار ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق تبعی چه شد، توضیح داد: برنامه ورود منابع به بازار اقدام بسیار مفیدی است که با تلاش دکتر دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و با مشارکت حقوقی‌های بزرگ بازار و نهاد‌های مالی آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه اکثر شرکت‌های بزرگ و بنیادی که پیشران اصلی ارزش بازار هستند پای کار آمده‌اند، افزود: تاکنون در بورس تهران انتشار‌ ۱,۳۵۰ میلیارد تومان اوراق تبعی قطعی شده است که روی نمادهای شستا، کویر، زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس‌ و چند نماد دیگر اجرا و مستقیماً از سهامداران خرد این شرکت‌ها حمایت خواهد شد. ابزار این کار هم اوراق اختیار‌ فروش تبعی است که از سال ۱۳۹۱ در بازار سابقه اجرا دارد.
مدیرعامل بورس تهران حداقل نرخ تضمین برای این اوراق را ‌۲۰ درصد دانست و گفت: سهامدار عمده یا ناشر اوراق، به افرادی که سهم پایه را تا یک سال نگهداری کنند، اطمینان می‌دهد که حداقل ۲۰ درصد بازدهی کسب خواهند کرد. انتشار این اوراق دو مزیت اصلی دارد. اول اینکه نشان می‌دهد ناشر اوراق نسبت به عملکرد و سودآوری خود در حوزه تولید کالا و خدمات مطمئن است.
دوم اینکه افزایش قیمت احتمالی سهم سهامدار خرد را نیز منتفع خواهد کرد. به همین دلیل، از اوراق اختیار فروش تبعی به‌عنوان ابزار هیبریدی یاد می‌شود.
به گفته دکتر صحرائی، از مبلغ ۲۴ هزار میلیارد تومانی که برای اوراق اختیار فروش تبعی پیش‌بینی شده است، انتشار ۱,۰۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز برنامه‌ریزی شده است. وبهمن، ثبهساز، ثامید، ونوین و قرن به‌عنوان نمادهای دارایی پایه انتخاب شده‌اند و سهامداران عمده این نمادها منابع حاصل را در مجموعه خود صرف حمایت از سهام می‌کنند.
به گفته مدیرعامل بورس تهران، درخواست انتشار ۳,۵۰۰ میلیارد تومان اوراق تبعی دیگر نیز ارسال شده که مدارک متقاضیان انتشار این اوراق در حال بررسی است و زمانی‌که تعهدات مربوطه انجام شود، اخبار مربوط به آن توسط معاونت بازار بورس تهران اعلام خواهد ‌شد.
وی با بیان اینکه اجرایی شدن این موضوع به‌طور مستمر در حال پیگیری است، افزود: البته به‌طور معمول شکل‌گیری چنین روندهایی با مشکلاتی‌ نیز مواجه می‌شود، اما اگر سهامدارانی که متعهد به انجام آن هستند اقدامات لازم را اجرایی نکنند، بورس تهران این موارد را به بازار اعلام می‌کند.
مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه مؤلفه‌های اقتصادی تأثیرگذار بر بازار روند مثبتی دارد، قیمت کامودیتی‌ها رو‌به‌رشد است، قیمت نفت تثبیت شده و نرخ فروش محصولات شرکت‌ها نیز بالا است، تأکید کرد: در چنین شرایطی ضروری است شرکت‌ها علاوه بر انجام وظایف مرتبط با شرکت‌داری، از منافع سهامداران خود حمایت کنند یا اگر می‌بینند سرمایه سهامداران به‌ویژه سهامداران خرد آن‌ها بی‌آنکه مؤلفه‌های بنیادی بازار دستخوش تغییر شده باشد، تحت تأثیر قرار گرفته است، در راستای حفظ ثروت سهامداران، اقدامات لازم را انجام دهند. این کار در دنیا معمولاً از طریق سهام خزانه انجام می‌شود. در کشور ما نیز با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، به سهامداران خرد اطمینان داده می‌شود که هم از مزیت دریافت حداقل بازده دارایی‌های بدون‌ریسک مانند سپرده‌های بانکی بهره‌مند می‌شوند و هم با افزایش قیمت‌ها از منفعت سرمایه حاصل از سهامداری خود برخوردار خواهند شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *