خانه مقالات و پژوهش‌هایی در بازار سرمایه برقراری ارتباطات پویا طبق مدل‌های رفتاری – قسمت اول
برقراری ارتباطات پویا طبق مدل‌های رفتاری – قسمت اول

برقراری ارتباطات پویا طبق مدل‌های رفتاری – قسمت اول


مطالعه «رفتار سرمایه‌گذاران» در بورس
برقراری ارتباطات پویا طبق مدل‌های رفتاری

تاکنون، منبع اصلی و الهام‎بخش دانشمندان در حوزه مالی رفتاری، روان‎شناسی شناختی۱ بوده و مفاهیم مرتبط با روان‎شناسی شخصیت۲، کمتر در کانون توجه قرار گرفته است. ازآنجاکه شخصیت انسان نقش مهمی در تعیین رفتار و عملکردش دارد، در این مقاله نشان خواهیم داد که چگونه می‎توان این اصل را در زمینه مطالعه رفتار و عملکرد سرمایه‎گذاران در بازارهای مالی و سایر جنبه‌های زندگی به کار برد.
مبحث «رفتار سرمایه‌گذاران» در ادبیات مالی جایگاه ویژه‌ای دارد، چراکه سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف، ازجمله بورس‌های اوراق بهادار ممکن است رفتارهای مختلفی را از خود بروز دهند که این رفتارها تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله شخصیت انسانی آن‌ها است.
رفتار سرمایه‌گذاران متأثر از عوامل بسیاری است که کسب اطلاعات و ویژگی‌های شخصیتی ازجمله این عوامل هستند. کسب اطلاعات باعث می‌شود، زمانی که خبرهای تازه منتشر می‌شود، شرکت‌کنندگان در بازار به آن‌ها واکنش نشان دهند. این امر موجب بروز تغییرات و نوسان قیمت اوراق بهادار و حجم مبادلات می‌شود و به دنبال آن واکنش‌های متفاوتی را در بازارهای مالی مشاهده خواهیم کرد که این امر بروز تحلیل‌های نادرست و گمراه‌کننده را به همراه خواهد داشت.
امروزه، آشنایی با مدل‌های مختلف رفتاری و شخصیتی، گام بلندی در زمینه پیشرفت کشورها در حوزه‌های مختلف مالی، اجتماعی، کسب‌وکار و حتی نظامی به شمار می‌رود. برخی از دولت‌ها با استفاده از مدل‌های رفتاری و با به‌کارگیری آنها در حوزه نظامی و سپس گسترش و توسعه آن به زیربناهای مالی، از اثرات و تبعات مفید آنها بهره‌برداری کرده و به نتایج مطلوبی دست‌یافته‌اند‌ و حتی این علم را به بهای گزافی به سایر نقاط جهان فروخته‌اند.
آشنایی با این مدل‌ها و فنون شخصیتی برای امور بسیاری ازجمله، گروه‌سازی، ارتباط مناسب بین افراد جامعه و خانواده، قبول مسئولیت، شناخت توانایی و استعدادهای فردی بسیار حائز اهمیت و کاربردی است.
در این مقاله، تلاش شده با توجه به اطلاعات شخصیتی و بررسی جنبه‌های مختلف رفتاری انسان، بیش‌ازپیش به علت و چرائی برخی رفتارهای هیجانی و یا منطقی آن‌ها در بازارهای مختلف پی ببریم.

 

برای مطالعه متن کامل به ماهنامه بورس ویژه اسفند ماه ۱۳۹۸ و فروردین ماه ۱۳۹۹ شماره ۱۷۷-۱۷۶ مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *