خانه روی خط خبر داخلی معاملات کپی و معاملات تقلیدی، روشی برای توسعه بازار سرمایه
معاملات کپی و معاملات تقلیدی، روشی برای توسعه بازار سرمایه

معاملات کپی و معاملات تقلیدی، روشی برای توسعه بازار سرمایه


دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد

معاملات کپی و معاملات تقلیدی، روشی برای توسعه بازار سرمایه

۹ مرداد

معاملات کپی و معاملات تقلیدی این اجازه را به سهامداران می‌دهد که از طریق یک پلتفرم، به تقلید از یک فرد خبره خرید و فروش کنند و معاملات مشابهی داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس با بیان مطلب فوق، از بررسی و جمع‌بندی موضوع «معاملات کپی و معاملات تقلیدی» در جلسه اخیر این کمیته خبر داد.
مجید پیره با بیان اینکه این روش معاملاتی در بازارهای سرمایه توسعه‌یافته مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار داشت: معاملات کپی و معاملات تقلیدی یکی از راه‌کارهای توسعه بازار و بهبود تصمیم‌های سرمایه‌گذاری و رفتارهای معاملاتی فعالان بازار سرمایه است. در این‌گونه معاملات، یک فرد که خبره بازار است به‌عنوان «راهبر»، به سکو یا پلتفرم اجازه دسترسی به سوابق معاملاتی خود را می‌دهد. سکو این اجازه را پیدا می‌کند که به سوابق معاملاتی راهبر دسترسی داشته باشد و آن‌ها را در اختیار مجموعه‌ای که «پیرو» خوانده می‌شود، قرار دهد. پیرو به‌عنوان رکن اساسی دیگر معاملات کپی و معاملات تقلیدی، افرادی هستند که تمام یا بخشی از معاملات خود را بر مبنای معاملات راهبر تنظیم می‌کنند. با توجه به اطلاعاتی که راهبر از معاملات خود در اختیار سکو قرار می‌دهد، سکو سفارش‌های معاملاتی مربوط به پیرو را نیز تنظیم می‌کند و برای اجرا در اختیار کارگزاری قرار می‌دهد. در این روش معاملاتی، افراد پیرو از تصمیم‌های راهبر آگاه می‌شوند و می‌توانند سبد دارایی‌های خود را بر مبنای استراتژی‌های معاملاتی راهبر تنظیم کنند.
این موضوع طی دو جلسه در کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس بررسی شد و در نهایت این کمیته، معاملات کپی و معاملات تقلیدی را از باب «حق انتفاع از اطلاعات» تأیید کرد. بر این اساس، راهبر انتفاع از اطلاعاتی را که در اختیار دارد به سکو واگذار می‌کند، سکو نیز این اطلاعات را در اختیار افراد پیرو قرار می‌دهد. راهبر در برابر این اقدام، مبلغی را دریافت می‌کند. به این ترتیب، در معاملات کپی و معاملات تقلیدی، حق انتفاع از اطلاعات راهبر در اختیار افراد پیرو داده می‌شود. این امر به اصلاح رفتارها و استراتژی‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران و در نهایت به توسعه بازار و بهبود تصمیم‌های سرمایه‌گذاری و رفتارهای معاملاتی فعالان بازار سرمایه می‌انجامد.
پیره با اشاره به مصوبات کمیته تخصصی فقهی در موضوع معاملات کپی و معاملات تقلیدی، خاطرنشان کرد: در مصوبه ‌این کمیته تأکید شد که توسعه معاملات کپی و معاملات تقلیدی در بازار سرمایه درحالی‌که می‌تواند به اصلاح رفتارها و استراتژی‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران کمک کند، می‌تواند منشأ بالقوه‌ای برای وقوع برخی آسیب‌ها نیز باشد. با توجه به اینکه در شریعت اسلام، «اضرار» و «ضرر رساندن» به سایرین نهی شده است، کمیته تخصصی فقهی بر رصد این نوع معاملات توسط نهادهای ناظر در مجموعه بازار سرمایه تأکید دارد تا از سوء‌استفاده‌های احتمالی پیشگیری شود. همچنین، کمیته تخصصی فقهی لازم دانسته است دستورالعمل و فرآیندهای معاملات کپی و معاملات تقلیدی پیش از نهایی و اجرایی شدن، در این کمیته مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *