معرفی کتاب
1

معرفی کتاب


آموزش سواد مالی برای کودکان

تألیف و ترجمه: مریم معصومی
نوبت چاپ: اول، ۱۴۰۰
تعداد صفحات: ۱۲۶
قیمت: ۳۰۰٫۰۰۰ ریال
ناشر: انتشارات بورس

کتاب «آموزش سواد مالی برای کودکان» در پی آن است که والدین را به درکی مناسب جهت پاسخ به پرسش‌های پیرامون سواد مالی برساند. هدف از انتشار این کتاب کمک به والدینی است که می‌خواهند به فرزندانشان «سواد مالی» را آموزش دهند، اما نمی‌دانند از کجا و چگونه شروع کنند.
این کتاب شامل دوازده فصل است. در فصل اول مفاهیمی چون «سواد مالی» و «آموزش مدیریت مالی و نقش والدین» مطرح شده است و نویسنده با طرح پرسش‌هایی مانند «از چه سنی باید مفاهیم مالی را به فرزند آموزش داد؟»، «چگونه مفاهیم مالی را به فرزندان آموزش دهیم؟» و «برنامه‌ریزی مالی شخصی چیست؟» به آموزش مفاهیم مالی به والدین پرداخته است.
فصل دوم کتاب به «تعریف پول و تاریخچه آن» تخصیص داده شده است و در فصل سوم «مراحل سنی آموزش مدیریت پول» برای والدین توضیح داده می‌شود.
نویسنده در فصل چهارم با اشاره به مفاهیمی چون «محدود بودن منابع و انتخاب»، «هزینه فرصت»، «نیاز و خواسته» و … به تبیین مفهوم «کمیابی» می‌پردازد. در انتهای فصل نویسنده به این پرسش می‌رسد که «چرا باید هدف‌گذاری کرد؟» و در این مورد توضیح می‌دهد که یکی از مزیت‌های تنظیم هدف، کمک به تحقق آرزوها و خواسته‌ها است. نوشتن هدف و تعیین زمان و میزان پول لازم برای رسیدن به آن به کودکان کمک می‌کند به‌طور صحیح هزینه هدف خود را درک کنند و متوجه شوند برای رسیدن به هدف، نیاز به زمان و تلاش است.
در فصل پنجم موضوع «پول توجیبی» و مزایا و معایب آن مطرح شده و به موضوعات «کمک خرج»، «مقدار پول توجیبی»، «تهیه قلک برای کودکان»، «ساخت قلک» و بازنگری در «پول توجیبی» پرداخته می‌شود.
فصل ششم از کتاب به این پرسش که «کودکان چگونه می‌توانند درآمد کسب کنند؟» پاسخ می‌دهد و مسائلی از قبیل «کار کردن برای کسب درآمد» و «پرداخت دستمزد عادلانه» با ذکر تجربیاتی عملی توضیح داده می‌شوند.
«پس‌انداز» موضوعی است که در فصل هفتم مطرح می‌شود. نویسنده در ابتدای این فصل با اشاره به مفهوم «آهستگی و پیوستگی»، آن را در پس‌انداز کردن بسیار مؤثر دانسته و در ادامه به بررسی موضوعاتی چون «چشم‌پوشی از پول» و «پس‌انداز هماهنگ» می‌پردازد. همچنین در انتهای فصل، به طرح مسئله و ارائه راهکار در شرایطی پرداخته شده است که «کودک نتواند پس‌انداز کند» و یا «کودک نتواند خرج کند».
فصل هشتم به موضوع «خرج کردن پول» می‌پردازد. این موضوع با مطرح کردن عناوین «نحوه خرج کردن پول» و مفاهیم «مصرف‌کننده آگاه»، «جلوگیری از خرید در لحظه»، «اثر تبلیغات بر خرید»، «دلایل هر فرد برای خرید» و «پیگیری مخارج» بررسی شده است.
مفاهیم «ارزش» و «ارزش نسبی» در فصل نهم و «بودجه‌بندی» و «تحلیل هزینه» در فصل دهم عنوان شده‌اند. «سرمایه‌گذاری» موضوع فصل یازدهم کتاب است که در آن ضمن اشاره به مفاهیم «تورم»، «اثرگذاری تورم بر ارزش پول»، «اثر تورم بر درآمد»، «اثر تورم بر پس‌انداز» و همچنین «بانک»، «انواع حساب‌های بانکی»، «خرید سهام» و «ریسک و پاداش» معرفی می‌شود.
در فصل دوازدهم پیرامون «مالیات و تأمین مالی» بحث شده و مفاهیمی چون «مالیات»، «انواع مالیات»، «وام»، «بهره وام»، «وام ضامن‌دار و بدون ضامن» و «تصمیم‌گیری جهت استفاده از وام» تبیین شده‌اند.
در بخشی از این کتاب آمده است: «بحران مالی سال ۲۰۰۸ برای بسیاری از کشورها درس بزرگی به همراه داشت، در این بحران افراد زیادی با درآمد متوسط و کم به‌شدت آسیب دیدند. به‌منظور عدم تکرار این مشکل، بسیاری از کشورها برنامه آموزش سواد مالی برای عموم مردم را در دستور کار خود قرار دادند. متأسفانه در کشور ما به‌دلیل عدم آشنایی با مباحث مالی، آموزش سواد مالی فراگیر نشده است». نویسنده در این قسمت از کتاب، با انتقاد از نوع نگرش والدین به مسئله یادگیری فرزندان اضافه می‌کند: «باید توجه داشت که آموزش مهارت‌های زندگی و آماده کردن فرزند برای زندگی در دنیای پرتلاطم امروز بسیار مهم‌تر از یادگیری دروسی است که بیشتر جنبه شفاهی دارد. دانش‌آموزان هنگام فارغ‌التحصیلی درک چندانی از مدیریت مصرف، بودجه‌بندی، مدیریت پول، سرمایه‌گذاری، پس‌انداز، منابع و محدودیت‌ها در منابع، نحوه تصمیم‌گیری درست و عقلانی و… ندارند».
وی با اشاره به فقدان برنامه آموزشی مناسب در مدارس، در بیشتر مواقع خانواده‌ها را مسئول آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان می‌داند. نویسنده کتاب با علم به این موضوع که بسیاری از خانواده‌ها دانش کافی در این زمینه ندارند، وجود کتابی به‌عنوان راهنما را در کنار آن‌ها لازم می‌داند.

نظر(1)

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *