خانه الفبای بورس معرفی کتاب روانشناسی سرمایه‌گذاری، استراتژی‌های کاربردی
روانشناسی سرمایه‌گذاری، استراتژی‌های کاربردی
0

روانشناسی سرمایه‌گذاری، استراتژی‌های کاربردی


“بخش زیادی از تصمیمات سرمایه‌گذاری در بازارها، در حقیقت منعکس‌کننده سطح اطلاعات و دانش ما از بازار نیست، بلکه احساسات، عواطف و سایر حالات روحی ما ممکن است حتی اجازه بروز رفتاری محاسباتی و تحلیلی را به ما ندهند.”
این متن، قسمتی از پیشگفتار کتاب «روانشناسی سرمایه‌گذاری»، نوشته دکتر عادل افخمی است، کتابی مبتنی بر استراتژی‌های کاربردی که ابتدای سال جاری و توسط انتشارات «هوشمند تدبیر» منتشر شده است.
موضوعی که کتاب افخمی را از سایر کتب منتشر‌شده در حوزه مالی رفتاری و روانشناسی سرمایه‌گذاران متمایز می‌کند، توجه به «کاربردی بودن» مباحث است. در قیاس با سایر کتب، مطالب عنوان‌شده در این کتاب، متمرکز بر «آموزش و پرورش عملی» برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است و در تلاش است تا از طرح مباحث صرفاً تئوریکی اجتناب کند.
همچنان که نویسنده در مقدمه کتاب بیان می‌کند: “در تألیف این کتاب سعی شده است تا حد امکان، مباحث مالی رفتاری و روانشناسی به‌صورت کاربردی در اختیار خوانندگان قرار گیرد.”
گفتنی است، بخش قابل‌توجهی از این کتاب، برگرفته از کتاب «تشریح روانشناسی سرمایه‌گذاری» نوشته مارتین پرینگ می‌باشد که مضمون آن، جهت انطباق تجربه ۱۵ ساله مؤلف در بازارهای مالی ایران و جهان، با اصول و مفاهیم نوین مالی رفتاری، به شکلی گسترده تغییر یافته است.


کتاب مذکور، در ۳ بخش شامل:۱- «خودشناسی»، ۲- «جامعه بورس‌بازان»، ۳- «قرار گرفتن در یک گام جلوتر» و ۱۳ فصل منتشر شده است. بخش اول این کتاب که «خودشناسی» نام گرفته است، شامل فصولی با عناوین: «هیچ جام مقدسی وجود ندارد»، «چگونه عینی باشیم»، «تفکر مستقل»، و همچنین «غرور، قبل از زیان ظاهر می‌شود»، «صبر، یک فضیلت سودآور است» و «استواری در مسیر» است. در خلاصه‌ای از فصل ششم این بخش از کتاب آمده است که ‌“به‌راحتی ممکن است از طریق رویدادها و اخباری که در اطرافمان می‌گذرد هیپنوتیزم شویم. نوسانات غیرمنتظره قیمت، احساسات ما را تحریک می‌کند و منبع دیگری برای حواس‌پرتی است” و ادامه می‌دهد: “در چنین شرایطی ما باید مطمئن شویم که به‌اشتباه به سمت معکوس روند اصلی کشیده نمی‌شویم. یک روز گرم در ژانویه به این معنی نیست که بهار رسیده است و همچنین یک خبر خوب مجزا، نشان‌دهنده پایان بازار نزولی نیست. ما باید یاد بگیریم که به عقب برگردیم و جنگل‌ها را از درختان جدا کنیم”.
در بخش دوم با عنوان «جامعه بورس‌بازان» نیز، به مباحثی از قبیل: «نگاهی جدید به تضادگرایی»،« چه زمانی تضادگرا باشیم» و «چگونه از اخبار بهره ببریم؟» پرداخته شده است.
بخش سوم کتاب با عنوان «قرار گرفتن در یک گام جلوتر» هم، فصولی چون: «چگونه یک سرمایه‌گذار عالی خلق می‌شود؟»،«نوزده قانون معاملاتی برای سود بیشتر»، «برنامه‌ریزی و پایبندی به آن» و « قوانین معامله‌گری کلاسیک» را در بر گرفته است. فصل آخر از بخش انتهایی کتاب، ضمن بررسی ویژگی‌های معامله‌گران و سرمایه‌گذاران موفق یا ثروت‌آفرینان بزرگ، بیان می‌کند که برای موفقیت در بازارهای مالی لازم است: “یک روش یا رویکرد را انتخاب کنید و آن را مبنای تحلیل‌های خود در نظر بگیرید، بر احساسات خود مسلط شوید، به‌طور مستقل فکر کنید، برنامه‌ای را طراحی کنید و از آن پیروی کنید و پیشرفت خود را به‌طور مستمر مورد ارزیابی قرار دهید”.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *