خانه الفبای بورس نوبل اقتصادی نوبلیست‌های مالی
نوبلیست‌های مالی

نوبلیست‌های مالی


نوبلیست‌های مالـی
ترجمه: دکتر سید محمد هاشمی‌نژاد

جایزه نوبل معتبرترین جایزه علمی است که به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت کارخانه‌دار و شیمیدان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد. در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز بنیاد نوبل اهدا شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به بشر کرده باشند. اولین جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۰۱ توسط رئیس مجلس نروژ اهدا شد تا این که در سال ۱۹۰۴ کمیته نوبل نروژ تشکیل شد. پنج عضو این کمیته توسط پارلمان نروژ (استورتینگت) گمارده می‌شوند و انجام امور مقدماتی مربوط به داوری و نیز اهدای جایزه صلح نوبل بر عهده این کمیته است. اعضای این کمیته مستقل هستند و به قانون‌گذاران پاسخگو نمی‌باشند. اعضای دولت نروژ حق عضویت در این کمیته را ندارند.
ماهنامه بورس در هر شماره خود یکی از نوبلیست‌های اقتصادی که موضوع پژوهش آنها مرتبط با بازارهای مالی بوده را به مخاطبان گرامی معرفی کند. منبع این نوشته برگرفته از کتاب «برندگان جایزه نوبل اقتصاد» است.

جوزف ای استیگلیتز

Joseph E Stiglitz

سال دریافت جایزه: ۲۰۰۱

سال تولد: ۱۹۴۳

تابعیت: آمریکا

دانشگاه: کلمبیا، آمریکا

تألیفات:

  • سرمایه‌گذاری، درآمد و دستمزدها
  • جهانی‌ شدن و مخالفت‌ها

دریافت جایزه به پاس: تلاش و تحقیق در خصوص تجزیه و تحلیل بازار با بهره‌گیری از اطلاعات نامتقارن

 

جوزف استیگلیتز در نهم فوریه سال ۱۹۴۳ میلادی در شهر گری۱ واقع در ایالت ایندیانای۲ آمریکا متولد شد. وی دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در مدارس دولتی سپری کرد و در سال ۱۹۶۰ وارد کالج امهرست۳ واقع در نیواینگلند شد. این نوبلیست از سال‌های تحصیل در این کالج به‌عنوان دورانی که نوع نگرش او را متحول کرده است نام می‌برد و یکی از دلایل خود برای پذیرش عضویت در هیئت امنای کالج را خاطرات دوران جوانی‌اش می‌داند. دکتر استیگلیتز در این کالج ابتدا رشته فیزیک را انتخاب کرده بود، اما به‌خاطر علاقه بیش ‌از حد و با راهنمایی اساتید کالج، چند جلد از آثار اقتصاددانان برجسته آن دوران در زمینه اقتصاد کلان و خرد را مطالعه کرد که همین موضوع سبب شد در سال سوم از تحصیلش، به رشته اقتصاد تغییر رشته داده و این فرصت را پیدا کند تا از دانش ریاضیات خود در بررسی مسائل اجتماعی مهم بهره گیرد.
پس از طی دوره کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد، رشته بازرگانی را برگزید. جوزف دو سال بعد کالج امهرست را به مقصد مؤسسه فناوری ماساچوست۴ ترک کرد و در سال ۱۹۶۶ با ارائه رسال‌های که رتبه عالی گرفت، از دانشکده اقتصاد این مؤسسه موفق به دریافت مدرک دکترای اقتصاد شد.
وی از سال ۱۹۶۰ به‌عنوان استاد دانشگاه ییل۵ به تدریس و تحقیق پرداخت و در سال ۱۹۶۹ مفتخر به دریافت نشان ویژه جان بیتس کلارک۶ از انجمن اقتصاد آمریکا شد. دکتر استیگلیتز از جمله اساتیدی بود که قبل از سن ۴۰ سالگی این جایزه معروف را دریافت کرد. او علاوه بر دانشگاه ییل، با دانشگاه‌های پرینستون و استنفورد همکاری داشت. همچنین، در دانشکده آل سولز دانشگاه آکسفورد، در مقطع دکترا تدریس می‌کرد و هم‌اینک استاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک است. علاوه بر فعالیت‌های علمی و همکاری با مراکز دانشگاهی، از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ عضو انجمن مشاوران اقتصادی دولت آمریکا بود و از سال ۱۹۹۵ به مدت ۲ سال ریاست این انجمن را بر عهده داشت. همچنین، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۰ به‌عنوان کارشناس عالی و معاون بانک جهانی، در این مرکز بین‌المللی فعالیت داشت.
دکتر استیگلیتز بنیان‌گذار رشته «اقتصاد اطلاعات» بوده و در زمینه تئوری اقتصاد کلان و پول، مطالعات فراوانی انجام داده است. او که شهرتی جهانی دارد چندین جلد کتاب به رشته تحریر در‌آورده است که به بیش از ۱۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند و در مراکز دانشگاهی تدریس می‌شوند. کتاب «جهانی ‌شدن و مخالفت‌ها» از جدیدترین تألیفات دکتر استیگلیتز است که تاکنون به ۱۰ زبان دنیا ترجمه شده و بیش از چندین میلیون جلد از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. در سال ۲۰۰۱، دکتر استیگلیتز به همراه دکتر مایکل اسپنس و دکتر جورج آکرلف جایزه اقتصاد بنیاد نوبل را به‌طور مشترک از آن خود کردند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *