خانه مقالات کمیته‌ی حسابرسی و حسابرسی داخلی روابط مبتنی بر اعتماد
کمیته‌ی حسابرسی و حسابرسی داخلی روابط مبتنی بر اعتماد

کمیته‌ی حسابرسی و حسابرسی داخلی روابط مبتنی بر اعتماد


روابط کاری، گاهی اوقات چالش‌برانگیز و مشکل‌آفرین می‌شوند. درخواست‌ها یا انتظارات موردنظر از یک رابطه ممکن است پیچیده شده و به ایجاد سوءتفاهم، ناکارآمدی و حتی تنفر منجر شود. «عدم اعتماد» تنها پیامد رابطه‌ی ضعیف، تصنعی یا سطحی میان کمیته‌ی حسابرسی و مدیر ارشد حسابرسی داخلی نیست. این رابطه می‌تواند به تهدیدی جدی‌تر برای راهبری مناسب سازمان، تبدیل شده و به ایجاد سوءتفاهم، تخصیص ناکافی منابع به فعالیت حسابرسی داخلی، تضعیف استقلال، ارائه‌ی اطمینان‌بخشی سطحی، ناکارآمدی، از دست رفتن فرصت‌ها و ارائه‌ی خدمات غیربهینه بیانجامد.
حسابرسی داخلی باید به رئیس کمیته‌ی حسابرسی یا هم‌مرتبه‌ی او، گزارش عملکردی و به مدیران اجرایی، گزارش اداری ‌دهد که ارتباط مستقیمی را میان مدیر ارشد حسابرسی داخلی و ارکان راهبری برقرار می‌کند. این مشارکت منحصربه‌فرد، نشان‌دهنده‌ی اهمیت مدیریت صحیح روابط است. بی‌شک مسیر ارتباطی مستقیم با ارکان راهبری، اهمیت استقلال و بی‌طرفی لازم برای اثربخشی فعالیت حسابرسی داخلی را برجسته می‌کند.
بنابراین، ضروری است که مدیر ارشد حسابرسی داخلی و کمیته‌ی حسابرسی، درک مشخصی از مسئولیت‌های گزارش‌گری و هم‌سویی خود شامل «انتظارات و درخواست‌ها از یکدیگر» داشته باشند. نحوه‌ی تعامل هر یک از طرفین با دیگری نیز به تعیین درخواست‌ها و انتظاراتی کمک می‌کند که مبنای اعتماد و حمایت است.

برای مطالعه متن کامل به ماهنامه بورس ویژه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ شماره ۱۹۰ مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *