خانه روی خط خبر داخلی ارائه دو طرح ویژه حمایت از بازار سرمایه در شورای مشورتی سازمان بورس
ارائه دو طرح ویژه حمایت از بازار سرمایه در شورای مشورتی سازمان بورس

ارائه دو طرح ویژه حمایت از بازار سرمایه در شورای مشورتی سازمان بورس


مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل عنوان کرد

ارائه دو طرح ویژه حمایت از بازار سرمایه در شورای مشورتی سازمان بورس

۱ تیر

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس اوراق بهادار تهران به نقل از صدای بورس، «بسته سیاستی پشتیبانی و مانع‌زدایی بازار سرمایه از تولید» و «طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازار سرمایه» دو طرح ویژه حمایت از بازار سرمایه در شورای مشورتی سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد.
بهادر بیژنی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل‌ اظهار داشت: «طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازار سرمایه» یکی از دو طرحی است که توسط رئیس سازمان بورس مطرح شده است. بین‌المللی ‌شدن بازار سرمایه ذیل یکی از اولویت‌های هشت‌گانه ارائه‌شده در این طرح است.
وی با اشاره به اهمیت توسعه بازار سرمایه گفت: یکی از مشکلات اصلی در فرآیند بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران، ابهامات سیاسی در فضای بین‌المللی است. رفتارهای غیر‌دیپلماتیک و یک‌جانبه و غیر‌قابل‌قبول دولت سابق آمریکا تأثیرات منفی بر بازار سرمایه ایران داشت. با تغییر دولت در آمریکا این ابهام رفع شده که علامت مثبتی برای بورس ایران است.

برجام و بین‌المللی‌ شدن بورس ایران
مشاور رئیس سازمان بورس افزود: فارغ از نتیجه مذاکرات وین و فارغ از اینکه چه دولتی در ایران این مذاکرات را به نتیجه برساند، باید همه تحریم‌ها برداشته شود و بعد از راستی‌آزمایی، ایران به تعهدات خود به برجام باز‌گردد. از‌آنجا‌که سیاست‌گذاری این مذاکرات از بالاترین مرجع رسمی کشور اعلام شده است، به ثمر رسیدن آن می‌تواند بر بین‌المللی شدن بورس ایران تأثیر مثبت بگذارد.
بیژنی با بیان اینکه تا‌کنون شاهد ابهامات سیاسی بودیم، بیان کرد: دولت سابق آمریکا، سرمایه‌گذاران خارجی را برای حضور در ایران تهدید می‌کرد، به‌شکلی که حتی سفرای کشور‌ها نیز شرکت‌ها را از حضور در ایران منع می‌کردند. بعد از روی ‌کار ‌آمدن بایدن در آمریکا، شاهد تحولات مثبت بودیم که از آن جمله می‌توان به حضور سه هیئت خارجی در ایران اشاره کرد که در چند ماه گذشته در سازمان بورس جلساتی را با آن‌ها برگزار کردیم.
جو منفی علیه بازار سرمایه از بین رفته است
وی تصریح کرد: جو منفی علیه بازار سرمایه ایران از بین رفته است؛ وقتی بحث بین‌المللی شدن بورس مطرح می‌گردد، هدف ما فراتر از جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. برخی بین‌المللی ‌شدن بازار سرمایه را به جذب سرمایه‌گذاری خارجی تعبیر می‌کنند. درست است که حضور سرمایه‌گذار خارجی در بازار سرمایه ایران اهمیت دارد، اما بین‌المللی‌ شدن این بازار جنبه‌های دیگری دارد که بسیار مهم هستند.
مشاور رئیس سازمان بورس افزود: بین‌المللی‌ شدن بازار سرمایه در دستور کار سازمان بورس است و اعطای مجوز اقامت ۵ ساله به سهامداران خارجی بورس و مشارکت تشکل‌های بین‌المللی در نهاد‌های مالی ایران از جمله اقداماتی است که سازمان بورس به‌دنبال اجرایی کردن آن‌ها است.

سیستم بانکی، پیش‌نیازی اساسی برای بین‌المللی شدن بورس ایران
وی در ارتباط با زمان بین‌المللی ‌شدن بازار سرمایه ایران گفت: متصل کردن بازار‌های ایران به بازارهای بین‌المللی در دستور کار سازمان بورس بوده و اقداماتی توسط این سازمان و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شده است، اما برای تحقق این امر باید پیش‌نیاز‌های آن اجرا شود که از جمله آن‌ها دخیل شدن سیستم بانکی ایران است. برای اجرای این کار باید دست به دست هم داده شود تا اتصال به بورس‌های بین‌المللی محقق گردد.
وی افزود: در نهادهای بین‌المللی، ایران عضو عادی سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO‌) است و در تلاش هستیم در کمیته‌های این نهاد بین‌المللی مسئولیت‌های مهم داشته باشیم.

طرح اول: «بسته سیاستی پشتیبانی و مانع‌زدایی بازار سرمایه از تولید»
یکی از این طرح‌ها در مرکز پژوهش سازمان بورس با هدف آسیب‌شناسی مسائل و چالش‌های بازار سرمایه پیرامون ایفای نقش پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید تهیه شده و در آن راهکارهایی برای بیش از ۴۰ تا ۵۰ مورد از چالش‌ها و مسائل بازار سرمایه‌، پیش‌بینی شده است.

طرح دوم: «طرح ارتقای‌ جایگاه و عملکرد بازار سرمایه»
لزوم و نحوه تدوین برنامه بهبود جایگاه و عملکرد بازار سرمایه مطرح و مسائل و مشکلات مربوط در قالب کارگروه‌های تخصصی و با حضور کارشناسان، صاحب‌نظران، فعالان بازار سرمایه و مدیران بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
اولویت‌های ارائه‌شده در این جلسه عبارتند از: ۱- تنظیم روابط درون بازار سرمایه ۲- تقویت روابط ارکان بازار و روابط بورس‌ها با سازمان بورس ۳- تسهیل فرآیندهای مربوط به تأمین مالی ۴- تقویت نقش نظارتی سازمان بورس در بازار سرمایه ۵ – بهبود سامانه‌های نظارتی، توسعه آموزش و فرهنگ‌سازی ۶- بهبود ساختار سازمانی و منابع انسانی سازمان بورس ۷- بین‌المللی‌ شدن بازار سرمایه ۸- توسعه ابزارهای مشتقه و کمک به تقویت و بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه
در این جلسه، نوری معاون اقتصادی دادستان کل کشور، دکتر عبده تبریزی عضو سابق شورای عالی بورس، دکتر صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات، دکتر فطانت مدیرعامل بانک آینده، دکتر محمدی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، دکتر قالیباف اصل مشاور وزیر اقتصاد، دکتر ابراهیمی سروعلیا معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، دکتر راعی استاد دانشگاه تهران، ویسه کارشناس مسائل اقتصادی، خدابخش معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، قنادان مشاور برنامه‌ریزی رئیس سازمان بورس و قوام مشاور اقتصادی رئیس سازمان بورس حضور داشتند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *