خانه سخن سردبیر یاداشت ویژه ارتباط بین‌المللی سازنده در اولویت‌های بورس اوراق بهادار تهران
ارتباط بین‌المللی سازنده در اولویت‌های بورس اوراق بهادار تهران

ارتباط بین‌المللی سازنده در اولویت‌های بورس اوراق بهادار تهران


در دنیای کنونی و با سرعت گرفتن روند جهانی شدن، محیط سرمایه‌گذاری دچار تغییرات گسترده‌ای شده است و اهداف شرکت‌ها از تمرکز به بازارهای داخلی به سمت بازارهای بین‌المللی تغییر کرده است.

این مسئله در بازارهای سرمایه و به خصوص بورس‌های اوراق بهادار نیز مشهود است به گونه‌ای که همواره اخبار متعددی در زمینه‌ انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان بورس‌ها، همسان سازی قوانین و مقررات مربوط به اوراق بهادار در کشورهای مختلف با هدف تسهیل ارتباطات و بهبود سرمایه‌گذاری خارجی، پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله فراملی ، همکاری در زمینه‌های فنی و زیرساختی از جمله خرید سامانه‌های معاملاتی و تسویه و پایاپای بهینه و نوین و … منتشر می‌شود.
در سال‌های اخیر، بورس اوراق بهادار تهران نیز بیش از پیش با این روند جهانی همراه شده و با انگیزه بیشتری در حال گسترش حضور خود در مجامع بین‌المللی است.

ازجمله اقدامات اخیر در این زمینه می‌توان به عضویت مجدد بورس اوراق بهادار تهران در هیئت‌مدیره فدراسیون بورس‌های اروپایی ـ آسیایی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بورس شانگهای، مذاکره و پیشروی قابل‌توجه در حل مسئله عضویت کامل در فدراسیون جهانی بورس‌ها، برقراری ارتباطات نزدیک با سفارت‌خانه‌های خارجی مؤثر در ارتباطات بین‌المللی با هدف کاهش اثرات منفی فشارهای بین‌المللی بر فعالیت‌های بازار سرمایه مانند سفارت اتریش، عمان، سوئیس، افغانستان، آفریقای جنوبی و ژاپن اشاره کرد.

از دیگر موارد مشهود در گسترش ارتباطات بین‌المللی و شناساندن بورس اوراق بهادار تهران می‌توان، ارائه مدل قراردادهای آتی و اختیار معامله سبد سهام در نشست سالانه بورس‌های کشورهای عضو کنفرانس اسلامی (OIC) در استانبول و انتشار مقاله‌ای در رابطه با بورس اوراق بهادار تهران در مجله فدراسیون جهانی بورس‌ها را نام برد.
این اقدامات نوید‌بخش چشم‌اندازی روشن در انتقال فناوری‌های جدید، افزایش کیفیت ارائه خدمات و جذب سرمایه‌گذاران خارجی است و می‌تواند در بلندمدت منجر به آشنایی بیشتر نهادها و ارکان بازار سرمایه ایران با سطح کیفیت استاندارد جهانی و انگیزه برای حرکت به‌سوی نقش‌آفرینی در سطح بین‌المللی شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *