خانه روی خط خبر اساسنامه «صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری» ابلاغ شد
اساسنامه «صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری» ابلاغ شد
0

اساسنامه «صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری» ابلاغ شد


مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد

اساسنامه «صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری» ابلاغ شد

۴ تیرماه

مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه‌ای به تمامی نهادهای مالی، اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری را ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در هفتصد و نود و هفتمین جلسه هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری، موضوع راه‌اندازی نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت عنوان «صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری» مطرح و مورد موافقت قرار گرفت. سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه همواره با ریسک‌های خاصی همراه بوده و از این‌روی لازم است، سرمایه‌گذاران سرمایه مازاد خود را به این بازار وارد کنند، اما با توجه به اینکه «تضمین اصل سرمایه» همواره دغدغه سرمایه‌گذاران بوده و ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه غالباً در اتمام روندهای صعودی و پس از رشدهای تصاعدی شدت گرفته است، بر این اساس، تغییر روند بازار موجب زیان تعداد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران از اصل سرمایه شده است. سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای ایجاد اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند به‌صورت غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند، اقدام به صدور موافقت اصولی برای ۲ صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری در دو قالب «تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط رکن ضامن» و «تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز» کرده است. بر همین اساس، در قالب مشخص‌شده برای تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط رکن ضامن، شخص ثالثی خارج از ساختار سرمایه‌گذاران صندوق، اصل مبلغ سرمایه‌گذاری را در قبال دریافت کارمزد، ضمانت می‌کند.تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری، شامل دو نوع سرمایه‌گذاری، عادی و ممتاز است که نوع اول: تحت مالکیت مدیریت صندوق و نوع دوم: دارای قابلیت خریداری توسط اشخاص است. اصل مبلغ سرمایه‌گذاری واحدهای عادی، توسط دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز که مشابه آن در صندوق‌های اهرمی نیز مشاهده می‌شود، تضمین‌شده و به‌صورت پلکانی، در سود ایجادشده صندوق سهم بیشتری را دریافت خواهند کرد. بنابراین، می‌توان گفت واحدهای ممتاز، واحدهایی با سود متغیر و واحدهای عادی، دارای ویژگی تضمین‌ اصل سرمایه هستند. واحدهای ممتاز مختص به سرمایه‌گذارانی است که انتظار کسب سود و ریسک‌پذیری بالاتری داشته و واحدهای عادی مناسب اشخاص دارای انتظارات بازدهی و ریسک‌پذیری پایین‌تر است. درنتیجه، افراد بیشتری از آحاد جامعه، به‌سوی این نوع صندوق‌ها هدایت می‌شوند.شایان ذکر است، سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها باید دید بلندمدتی داشته باشند و به پیشنهاد مدیر صندوق برای ابطال واحدهای این صندوق‌ها، محدودیت‌ زمانی در نظر گرفته می‌شود.واحدهای عادی صندوق‌های اهرمی شامل کف و سقف در سود و زیان می‌شود؛ به این معنی که حتی اگر بازدهی صندوق ضمانت اصل سرمایه منفی باشد، حداقل سرمایه سرمایه‌گذارانی که واحدهای بدون ریسک عادی را خریداری کرده‌اند، تضمین شده است. از سوی دیگر، اگر بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری ضمانت اصل سرمایه بالاتر از حداقل سود تعیین‌شده در سال جاری باشد به‌صورت تصاعدی سود حاصل‌شده با نسبت تعیین‌شده میان سرمایه‌گذاران دارای واحد ممتاز و سرمایه‌گذاران دارای واحد عادی تقسیم، خواهد شد.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضمانت اصل سرمایه
دارا بودن هم‌زمان تضمین اصل سرمایه، ثبات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و جذابیت و ریسک صندوق‌های سهامی؛
کاهش ریسک شناخت و ارزیابی عملکرد صندوق به دلیل وجود امکان تغییر راهبرد سرمایه‌گذاری پرریسک به کم‌ریسک یا برعکس در یک صندوق؛
ایجاد امکان دریافت اعتبار از کارگزاری‌ها به‌صورت غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاران خرد؛
امکان استفاده از تسهیلات بانکی به‌منظور تجهیز منابع بالاتر به‌منظور سرمایه‌گذاری؛
به گزارش سنا، موضوع «صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری» در سال گذشته در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح و به تصویب رسید.
در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار این نکته بررسی شد که آیا از نظر فقهی، ارائه اطمینان برای حفظ اصل ارزش آورده سرمایه‌گذاران صحیح است؟ به بیانی دیگر، آیا از نظر فقهی می‌توان به دارندگان واحدها این اطمینان داده شود که چنانچه در اثر سرمایه‌گذاری مدیر صندوق، ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری آنها نسبت به آورده اولیه آنها کاهش یافت، این مابه‌التفاوت جبران شود؟
بر ‌این اساس، کمیته فقهی به این جمع‎بندی رسید که در ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری، چون مدیر صندوق از طرف دارندگان واحدها اجازه سرمایه‌گذاری در حوزه معینی را دارد و خودش نیز آورده‌ای دارد، به‌نوعی شریک آنها نیز محسوب می‌شود. پس در عقد شرکت، جبران کاهش ارزش دارایی شرکا درنتیجه فعالیت‌های موضوع مشارکت توسط یک یا چند شریک به نفع سایر شرکا، بلامانع است. بر اساس نظر مشهود فقها و مراجع عظام تقلید معاصر، این موضوع در عقد شرکت جایز است و کمیته فقهی نیز با استفاده از این مطلب به این جمع‌بندی رسید که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، جبران مابه‌التفاوت کاهش ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق نسبت به آورده اولیه دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری از نظر ملاحظات فقهی بلامانع است. چندی پیش نیز، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفتگو با «سنا» با بیان اینکه «اساسنامه این صندوق در دو ساختار مجزا در هیئت ‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نهایی شده است و به‌زودی ابلاغ خواهد شد»؛ عنوان کرده بود: در این نوع صندوق‌ها، یعنی صندوق‌های «سرمایه‌گذاری با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط رکن ضامن»، رکن ضامن به سایر ارکان صندوق اضافه شده و اصل سرمایه را تضمین خواهد کرد. علیرضا ناصرپور ساختار دیگر این صندوق را تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط دارندگان واحدهای ممتاز برشمرد و تصریح کرد: صندوق تضمین، با الهام از مدل صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی طراحی شده و بنابراین، از سازوکار تضمین اصل سرمایه درون صندوق برخوردار است. به بیانی دیگر دارندگان واحدهای ممتاز صندوق، اصل سرمایه دارندگان واحدهای عادی صندوق را تضمین می‌کنند.

ساختار صندوق «سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری‌»
این نوع صندوق در قالب دو ساختار «سرمایه‌گذاری با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط رکن ضامن» و «سرمایه‌گذاری با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز» قابل راه‌اندازی است. همچنین، حداقل سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری «با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط دارندگان واحدهای ممتاز»، برای شروع فعالیت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است. براساس این اطلاعیه، واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز صندوق‌های موضوع بند (۲) در دو نوع واحدهای ممتاز نوع اول و واحدهای ممتاز نوع دوم هستند. حداقل تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز برای صدور مجوز فعالیت ۱۵۰ میلیون واحد خواهد بود. واحدهای ممتاز نوع اول، در قبال آورده مؤسسین قابل صدور است. واحدهای ممتاز نوع دوم پس از تأسیس صندوق برای عرضه به عموم سرمایه‌گذاران قابل صدور است. واحدهای سرمایه‌گذاری عادی پس از صدور مجوز فعالیت صندوق صادر می‌شود.سرمایه ثبت‌شده مدیر صندوق سرمایه‌گذاری «با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط رکن ضامن» یا شخص حقوقی که مدیر صندوق مذکور تحت کنترل وی است، باید حداقل یک هزار میلیارد ریال باشد.همچنین، نصاب سرمایه‌گذاری «در سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، سهام قابل معامله در بازار پایه فرابورس ایران، حق تقدم سهام، قرارداد اختیار معامله سهام آنها و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه و زمین و ساختمان» برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع این ابلاغیه، حداقل ۳۰ درصد و حداکثر ۷۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق و نصاب «سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی اوراق» برای صندوق‌های مزبور حداقل ۳۰ درصد و حداکثر ۷۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق است، سایر حد نصاب‌ها، مطابق حد نصاب ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط است.بر اساس این اطلاعیه، صدور مجوز فعالیت صندوق سرمایه‎گذاری «با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط دارندگان واحدهای ممتاز» منوط به ایجاد زیرساخت نرم‌افزاری لازم به‌منظور محاسبه صحیح ارزش روز خالص دارایی‌های صندوق در سطح کل صندوق و نیز هر سرمایه‌گذار عادی به ازای هر صدور است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *