خانه روی خط خبر داخلی اصلاح قانون، لازمه توسعه بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است
اصلاح قانون، لازمه توسعه بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است

اصلاح قانون، لازمه توسعه بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است


معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد

اصلاح قانون، لازمه توسعه بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است

۱۴ شهریورماه

علیرضا ناصرپور گفت: یکی از چالش‌ها، بحث عدم توسعه کافی صندوق‌های سهامی و مورد بعد، کوتاه‌مدت بودن ماندگاری منابع در صندوق‌ها به‌ویژه صندوق‌های سهامی است.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم»، گفت: ‌راهبرد سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید بر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. پس از گذشت سال‌ها از ایجاد اولین صندوق، اکنون نیاز است که در اصلاحیه قانون بازار سرمایه، مواردی در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری اصلاح شود.
او گفت: از سال ۱۳۸۶، به لحاظ تنوع و تعداد، رشد قابل توجهی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته‌ایم. از لحاظ تعداد، تعداد صندوق‌ها از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ افزایش داشته و در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ بیشترین رشد در تعداد را نسبت به سال‌های گذشته داشته‌ایم.
ناصرپور بیان کرد: در چند ماه ابتدایی امسال، چند نوع صندوق جدید به بازار معرفی شد که مهم‌ترین آنها صندوق «تضمین اصل سرمایه» بود. این صندوق در دو نوع ساختار معرفی شد، مدل اول، «تضمین اصل سرمایه توسط رکن ضامن» و مدل دوم« تضمین اصل سرمایه توسط دارندگان واحدهای ممتاز» است. در این خصوص، مجوز موافقت اصولی با ۵ صندوق داده شده که یکی از آنها مجوز پذیره‌نویسی‌ را نیز دریافت کرده است.
او می‌گوید: نوع دیگری از صندوق‌ها، صندوق‌های اوراق دولتی است. هدف اصلی این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی است که باید ۷۵ درصد از سرمایه خود را در این بخش صرف کنند. صندوق دیگر صندوق املاک و مستغلات است و در حال حاضر موافقت اصولی ۵ صندوق را صادر کرده‌ایم.
ناصرپور درباره چالش‌های پیش‌روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: یکی از این چالش‌ها «بحث عدم توسعه کافی صندوق‌های سهامی» است و مورد بعد «کوتاه‌مدت بودن ماندگاری منابع در صندوق‌ها به‌ویژه صندوق‌های سهامی» است. چالش بعدی «کمبود نیروی متخصص» است. ۳۴۰ عدد مجوز فعالیت برای صندوق‌ها صادر شده که بیش از پیش نیازمند به نیروی متخصص است. موضوع دیگر که چالش تلقی می‌شود بحث تعارض منافع حوزه مدیریت صندوق‌ها است.
این مقام مسئول در خصوص رویکردهای آتی در قبال صندوق‌ها، گفت: اهم اصلاحات پیشنهادی برای توسعه برخی صندوق‌ها انجام اقداماتی در خصوص تخصصی‌کردن برخی صندوق‌ها در حوزه‌های کالایی است. نکته بعد «ایجاد صندوق طرح آتیه کارکنان به منظور تأمین آتیه بازنشستگی کارمندان» است. مورد دیگر هم «تعریف ابزارهای مشترک مالی با بیمه مرکزی در راستای استفاده از پتانسیل‌های موجود» است که البته به هماهنگی‌های مختلفی نیاز دارد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *