خانه خبر ویژه اعتماد مردم به بازار سرمایه
اعتماد مردم به بازار سرمایه

اعتماد مردم به بازار سرمایه


پس از ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در خصوص سهام عدالت رئیس‌جمهوری ضمن قدردانی از مقام معظم انقلاب درباره ابلاغیه ایشان، از شورای عالی بورس خواست در کمترین زمان ممکن ‌آیین‌نامه و مقررات واگذاری سهام عدالت را تهیه کند.
روحانی گفت: این‌که امروز هم مردم به بازار پول و هم بازار سرمایه اعتماد دارند و هم رقم پس‌انداز ما در بانک‌ها رشد ۳۲ درصدی دارد و هم حضور مردم در بازار بورس امروز نمایان است این به معنای اعتماد مردم است.
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: این‌که بیرونی‌ها تبلیغ می‌کنند که مردم ایران به‌نظام و دولت ایران اعتماد ندارند، کاملاً دروغ می‌گویند. بورس ما شاهد بر دروغ‌گویی آن‌ها است. پس‌انداز بانکی، حضور کارگران در کارگاه‌ها، محصولات کشاورزی، شاهد بر دروغ‌گویی آن‌ها است.
دکتر روحانی در بخش دیگر از اظهارات خود از مقام معظم رهبری قدردانی و تشکر کرد و گفت: در این شرایط سخت ما هرچه بتوانیم دارایی‌هایی مردم را به‌روز کنیم و مالکیت مردم را شفاف کنیم و اختیارات کار را به خود صاحبان مال برگردانیم این کار بسیار ارزشمند و بزرگ است.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: درنهایت مقام معظم رهبری موافقت کردند که سهام عدالت در اختیار مردم قرار گیرد و این سهام در اختیار مردم قرار گرفت. البته مقداری برای مردم نامشخص بود چون سهام به آن‌ها تعلق‌گرفته بود و باید سال‌ها صبر می‌کردند تا این سود باعث مالکیت افراد نسبت به سهامشان شود. این روند تقریباً نزدیک به ۹ سال ۱۰ سال طول کشید تا این‌ها مالک سهام شوند.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم از همان ماه‌های اولیه به فکر سهام و ساماندهی آن افتاد. می‌خواهم از وزیر اقتصاد و رئیس بخش خصوصی‌سازی دولت یازدهم عمیقاً تشکر کنم به دلیل اینکه همه توان خود را از پایان سال ۹۳ و اول ۹۴ به کار گرفتند تا آن را برای مردم شفاف کنند.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: در آن مقطع کار بزرگی شد و سامانه‌ای تشکیل شد تا مردم در آن ثبت‌نام کنند و بعد برای همه مشخص شد در دولت یازدهم که چه کسی چه مقدار سهم دارد چه مقدار بدهکار و چه مقدار طلبکار است و همه این‌ها در سال ۹۴ روشن شد و بعدازآن تلاش شد این سهام را به نحوی آزاد کنیم. ابتدا در سال ۹۴ به این فکر افتادیم لایحه‌ای تنظیم کنیم.
روحانی گفت: وقتی لایحه را تنظیم می‌کردیم در دولت این بحث مطرح شد که این سهام به دستور مقام معظم رهبری واگذار شده و خودشان باید اجازه دهند که لایحه در دولت مطرح شود. من در سال ۹۴ در دو نوبت در محضر ایشان درباره لایحه عرض کردم و ایشان توضیح خواستند و من توضیح دادم.
وی ادامه داد: به‌هرحال مقداری مکاتبه طول کشید تا ما در سال ۹۶ این لایحه را به مجلس فرستادیم که مجلس آن را تصویب کند و ما بتوانیم سهام عدالت را آزاد کنیم.
روحانی بابیان اینکه در آن مقطع اجازاتی از رهبری نیاز بود، اظهار داشت: در این ایام من سه مکاتبه خدمت ایشان در چند ماه اخیر داشتیم که یک‌راهی پیدا شده و این سهام آزاد شده و در چارچوب اهدافی که از ابتدا مدنظر ایشان بوده، مراعات شود.
رئیس‌جمهوری افزود: در نامه سال قبل ایشان نکاتی را بیان کردند. من نامه دوم را فروردین‌ماه فرستادم. ایشان گفتند که چارچوبی برای آزادسازی سهام عدالت مشخص شود. در نامه اردیبهشت چارچوبی را پیشنهاد دادم. بسیار ممنون هستم که طبق چارچوبی که تقدیم کرده بودیم، ایشان با آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *