خانه روی خط خبر داخلی امیدواری رئیس هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران به افق روشن بازار با وزیر جدید اقتصاد
امیدواری رئیس هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران به افق روشن بازار با وزیر جدید اقتصاد

امیدواری رئیس هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران به افق روشن بازار با وزیر جدید اقتصاد


۳ شهریور

رئیس هیئت مدیره بورس تهران با اشاره به برنامه‌های وزیر جدید اقتصاد در مجلس درباره بازار سرمایه گفت: این برنامه افق روشنی را برای این بازار به ارمغان آورده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس اوراق بهادار تهران به نقل از بورس پرس، دکتر تقی‌خان تجریشی در خصوص برنامه‌های وزیر جدید اقتصاد گفت: برای اولین بار در برنامه‌های ارائه‌شده وزیر اقتصاد در مجلس، در خصوص سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه و فرهنگ‌سازی‌های مربوط به این بخش، توضیحاتی ارائه شد. این موضوع موجب رشد صنعت مالی می‌شود، ریسک سرمایه‌گذاری را برای سهامداران خرد که لزوماً از دانش کافی برای حضور در بازار سرمایه برخوردار نیستند،‌ کاهش می‌دهد و نهایتاً منجر به خلق فرصتی برای توسعه ابزارهای مالی در کنار رشد حجم بازار و نقش‌آفرینی بیشتر در صحنه اقتصادی خواهد شد.
وی افزود: موضوع دیگری که می‌توان آن را به‌عنوان نقطه روشنی در برنامه‌های دکتر خاندوزی در وزارت اقتصاد قلمداد کرد، ساده‌سازی مسیر ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه است. افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار در بلندمدت منجر به افزایش شفافیت در سطح اقتصاد مولد می‌شود و امتیازها و معافیت‌های ورود به بازار سرمایه به‌صورت غیررانتی به تولید‌کنندگان تعلق می‌گیرد. در کنار آن، آزادی عمل سرمایه‌گذاران برای انتخاب سهام افزایش می‌یابد و نهایتاً بورس را تبدیل به بازار معاملاتی گسترده‌تری می‌کند که نه‌تنها برای سرمایه‌گذاران داخلی بلکه برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز به بازاری با جذابیت بالا تبدیل خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره بورس تهران در خصوص موضوع تأمین مالی مطرح‌شده در برنامه‌های وزیر جدید اقتصاد توضیح داد: توسعه بازار بدهی مزایای بسیاری دارد. اولین مزیت آن را می‌توان سهولت تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد. با توجه به انواع مختلف اوراق تأمین مالی که اکنون مجوز انتشار دارند، هرگونه مشکلی که در زمینه تأمین مالی و یا سرمایه در گردش بنگاه‌ها از مرحله ایجاد تا تأمین مواد اولیه و یا راه‌اندازی خطوط طرح توسعه پیش بیاید، قابل‌رفع است و می‌تواند به‌عنوان نقطه قوتی در مسیر اقتصاد مولد شناخته شود. از سوی دیگر، به سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند با ریسک اندک وارد بازار شوند، اجازه می‌دهد گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشند. همچنین، به دولت این امکان را می‌دهد که با انتشار اوراق، کسری بودجه را از مسیر درست و بدون نیاز به استفاده از سازوکارهایی نظیر چاپ پول، برطرف کرده و به نتیجه برساند. بنابراین، این برنامه‌ها افق روشنی را برای بازار سرمایه به ارمغان آورده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *