خانه آرشیو انتشار شماره ۱۹۳ «ماهنامه بورس»
انتشار شماره ۱۹۳ «ماهنامه بورس»
0

انتشار شماره ۱۹۳ «ماهنامه بورس»


«تلاش بی‌وقفه تا تحقق اهداف؛ گزارش ویژه از عملکرد شرکت بورس اوراق بهادار تهران در سال مالی ۱۳۹۹»، عنوان شماره جدید «ماهنامه بورس»

«ماهنامه بورس»، ویژه مرداد‌ماه سال ۱۴۰۰ با موضوع «بررسی عملکرد شرکت بورس اوراق بهادار تهران در سال مالی ۱۳۹۹» منتشر شد.

دکتر مهران محمدی، سردبیر این نشریه، با اعلام این خبر افزود: در شماره ۱۹۳ ماهنامه بورس، گزارش ویژه‌ای از چهارمین جلسه از سری رویدادهای «آشنایی با بازار سرمایه» که به ابتکار دبیرخانه فدراسیون «فیاس» و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، ارائه گردیده است. سه جلسه قبلی به ترتیب در کشورهای ارمنستان، قزاقستان-استرالیا و مصر برگزار شده و «آشنایی با بازار سرمایه ایران» محوریت چهارمین جلسه بود. طی این رویداد، ابتدا نمایندگان شرکت بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان هماهنگ‌کننده اصلی این رویداد، سپس نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت فرابورس ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، به معرفی بازار سرمایه ایران و ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در آن پرداختند. از جمله مباحث مطرح‌شده در این جلسه می‌توان به تسهیل دسترسی سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران، حرکت در جهت جذب سرمایه‌های خارجی، همکاری بورس اوراق بهادار تهران با چهارده بورس دنیا و تسهیل تأمین مالی و ارتقای سطح ثبات در بازار سرمایه با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی اشاره کرد.

همچنین، در پرونده ویژه این شماره از ماهنامه بورس، عملکرد شرکت بورس اوراق بهادار تهران در سال مالی ۱۳۹۹ شامل عملیات و عملکرد مالی، وضعیت مالی، پذیرش و عرضه سهام، اوراق بدهی، اوراق مشتقه و صندوق‌های قابل‌معامله، تأمین مالی و افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده، راهبری شرکتی و کمیته‌های تخصصی هیئت مدیره، تجزیه و تحلیل ریسک و اقدامات انجام‌شده در خصوص مدیریت ریسک، دستاوردها، اهداف و برنامه‌های آتی و رویدادهای مهم، بررسی شده است.

در سرمقاله نیز با عنوان «اولویت‌ها در اصلاح ساختار اقتصاد ایران»، ضمن بررسی دو مورد از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور که برای حل باید در اولویت سیاست‌گذاران قرار گیرند، به آسیب‌شناسی رویکردهای فعلی حل مشکلات پرداخته شده و راهکار گشوده شدن گره کور این معضلات مطرح گردیده است. اولین معضل، عدم یادگیری و انباشت دانش در باب مسائل اقتصادی و بی‌توجهی به نظریات اقتصادی است. به‌عنوان مثال، با اینکه بررسی سری زمانی ۵۰ ساله نشان می‌دهد مشکل تورم در ایران یک مسئله پولی و ناشی از رشد نقدینگی است، باز هم برخی از سیاست‌گذاران به‌جای تمرکز بر اقدامات مؤثر در کنترل رشد نقدینگی، به‌دنبال پیش‌بینی این موضوع هستند که نقدینگی جدید تعادل کدام بازار را برهم می‌زند تا از طریق ستادهای تنظیم بازار، مانع افزایش قیمت در آن بازار شوند. دومین معضل، فساد اقتصادی و سازوکارهای رانت‌جویی از جمله قیمت‌گذاری‌های دستوری بوده و تنها راهکار مقابله با آن، تغییر قوانین و چارچوب‌ها است.

دکتر محمدی همچنین در خصوص قسمت تحلیل صنعت این شماره از «ماهنامه بورس» گفت: در این شماره، گزارشی ویژه با عنوان «بررسی صنعت روی» ارائه شده است که در آن ضمن نگاهی به میزان ذخایر، استخراج، تولید و مصرف روی در جهان و معرفی بزرگترین تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان این محصول، عوامل مؤثر بر قیمت روی شامل قیمت مواد اولیه، سطح موجودی انبار، چشم‌انداز عرضه و تقاضای جهانی و چشم‌انداز اقتصاد جهانی تشریح و پیش‌بینی نهادهای معتبر از قیمت آن در آینده ارائه شده است. در ادامه این گزارش، با نگاهی به وضعیت تولید و تقاضای روی در ایران، عملکرد شرکت‌های تولیدکننده این محصول با هم مقایسه شده و در پایان، سودآوری آن‌ها در سال جاری پیش‌بینی شده است.

محمدی خاطر‌نشان کرد: در بخش مقالات علمی و پژوهشی نیز مقاله‌‌‌ای با موضوع «نقش بازار سرمایه در رشد اقتصادی با رویکردی بر تأمین مالی شرکت‌ها» به قلم سید میثم موسوی فتاح، کارشناس بورس منطقه‌ای همدان منتشر شده است.

به گفته وی، مخاطبان می‌توانند بخش‌های «شروع سرمایه‌‌‌گذاری در سهام»، «گذری بر تاریخ بازار سرمایه ایران»، «نوبلیست‌های مالی» و «معرفی کتاب» را نیز در بخش «الفبای بورس» مطالعه کنند.

وی در خصوص گزارش‌های آماری مربوط به عملکرد بورس اوراق بهادار تهران نیز گفت: در بخش «خلاصه عملکرد بورس»، مطالب مربوطه همچون «آمار معاملات بورس تهران در تیر‌ماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط کارشناسان واحد بازار بورس اوراق بهادار تهران، «عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تیر‌ماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط شرکت «مشاوره و پردازش اطلاعات مالی پارت» و «چشم‌انداز سود ناشران بورسی»، تهیه‌شده توسط شرکت «پردازش اطلاعات مالی مبنا» و شرکت «مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان» قابل‌مشاهده است.

گفتنی است، «ماهنامه بورس» با بیش از ۲۳ سال سابقه انتشار به‌عنوان نخستین رسانه تخصصی بازار سرمایه کشور، با صاحب‌امتیازی «بورس اوراق بهادار تهران» به‌طور ویژه به بازتاب تازه‌ترین اخبار، رویدادها و فعالیت‌های بورس تهران در عرصه‌های داخلی و جهانی می‌پردازد.

مخاطبان محترم می‌توانند برای ارائه هرگونه اظهارنظر با تحریریه ماهنامه با شماره تلفن ۲۶۷۴۱۱۹۱ داخلی ۱۰۳-۱۰۲ یا آدرس ایمیل mahnamehbourse@gmail.com ارتباط داشته باشند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *