خانه روی خط خبر داخلی بازار سرمایه بر بین‌المللی شدن تأکید دارد
بازار سرمایه بر بین‌المللی شدن تأکید دارد

بازار سرمایه بر بین‌المللی شدن تأکید دارد


وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه کمیسیون اقتصادی اعلام کرد
بازار سرمایه بر بین‌المللی شدن تأکید دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کار دولت، «حمایت» و نه «تضمین» بازار سرمایه است، تأکید کرد: به‌عنوان متولی بازار سرمایه، پای کار ایستاده‌ام تا آن را به تعادل برسانم.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس اوراق بهادار تهران، فرهاد دژپسند با بیان این مطلب تأکید کرد: به شما اطمینان می‌دهم همکاران شما در دولت برای تعادل‌بخشی به بازار سرمایه زمان نمی‌شناسند؛ گرچه کماکان معتقدم مطالعه، مشاوره و معامله به عنوان سه اصل کلیدی حضور در این بازار باید مورد توجه تازه‌واردها قرار گیرد.
وزیر اقتصاد گفت: دولت و حتی مجموعه حاکمیت در درجه اول وظیفه دارند شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کنند که ریل‌گذاری مناسب برای تسهیل ورود و خروج نقدشوندگی در بورس صورت گیرد. وی با بیان اینکه، بازار سرمایه محلی برای کشف قیمت و نه قیمت‌گذاری است، اظهار داشت: بازار بورس نسبت به قیمت‌گذاری، واکنش منفی نشان ‌ می‌دهد. به‌عنوان‌مثال وقتی وزیر صمت در خصوص بازار فولاد اقدام به چنین کاری کرد، بازار سرمایه واکنش منفی نشان داد و دیگر فعالان اقتصاد نگران شدند که این اقدام به سایر کالا‌ها تسری پیدا کند.
دژپسند افزود: من به‌عنوان وزیر اقتصاد در این مورد از مصاحبه با رسانه‌ها خودداری کردم اما این موضوع در هیئت دولت مطرح شده و مقرر شد که زین پس قیمت‌گذاری بدین شکل صورت نگیرد.
وی طرح موضوعاتی نظیر اجبار ‌ پالایشگاه‌های دولتی به توزیع قیر یا معافیت مالیاتی ‌ شرکت‌های معدنی و پتروشیمی را مسائل دیگری عنوان کرد که از سوی فعالان بازار سرمایه در این جلسه مورد رصد قرار گرفت.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: افزایش نرخ سود بین‌بانکی درحالی‌که نرخ سپرده سالانه در بانک‌ها معادل ۱۸ درصد و نرخ بین‌بانکی حدود ۲۰ درصد است، طبیعتاً بر روی بازار سرمایه تأثیر منفی دارد.
وی با تأکید بر اینکه وزارت اقتصاد متولی صنعت بانکداری است، افزود: وزیر اقتصاد به‌عنوان متولی باید ابزار لازم را در اختیار داشته باشد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از ایراد‌هایی که به ما گرفته ‌ می‌شود این است که چرا حقوقی‌ها در حدفاصل تیرماه تا اواسط مردادماه اقدام به عرضه گسترده سهام در بورس کردند، درحالی‌که ما منطقاً باید در زمان فزونی تقاضا اقدام به عرضه می‌کردیم تا مانع افزایش مصنوعی قیمت‌ها می‌شدیم.
دژپسند گفت: در همان ایام  مصوبه‌ای برای افزایش شناوری ‌ شرکت‌های بورسی تا ۲۵ درصد گرفتیم که به اذعان همگان «مصوبه طلایی» بود، زیرا روند رو به فزونی تقاضا در بورس را پوشش می‌داد.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: در زمان ریزش بورس نیز باید تقاضا شکل بگیرد که به همین منظور حقوقی‌ها ورود کرده‌اند و اقدام به خرید سهام می‌کنند.
وی همچنین تأمین مالی بودجه از طریق عرضه انواع اوراق را اقدامی دیگر از سوی وزارت اقتصاد در راستای حفظ تعادل در بازار سرمایه معرفی کرد که موجب تعمیق بخش دیگری از بازار سرمایه شد.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تسهیل ورود شرکت‌ها به بورس، اعلام کرد: در حال حاضر در صورت کامل بودن مدارک، فرآیند پذیرش یک شرکت در بازار بورس، حداکثر یک ماه طول می‌کشد.
دژپسند با بیان اینکه دولت باید کاری کند که این عملیات کشف قیمت در بازار بورس با کارآمدی انجام شود، گفت: در همین زمینه در دو ماه گذشته به اندازه ۱۰ سال کار انجام شده و همه شرکت‌ها بازارگردان دارند.
وزیر اقتصاد با اشاره به برخی دیگر از اقدامات این وزارتخانه برای کاهش نوسان بازار، استفاده از ابزار جدیدی مانند اوراق تبعی در این خصوص را مورد اشاره قرار داد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *