خانه روی خط خبر داخلی باید به دنبال راهکارهای تحولی برای کاهش ریسک کارگزاران باشیم
باید به دنبال راهکارهای تحولی برای کاهش ریسک کارگزاران باشیم

باید به دنبال راهکارهای تحولی برای کاهش ریسک کارگزاران باشیم


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد

باید به دنبال راهکارهای تحولی برای کاهش ریسک کارگزاران باشیم

۶ آبان‌ماه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: درگذشته مصوبات شتاب‌زده‌ای منتشر می‌شد که کل صنعت‌ کارگزاری را تا سال‌های زیادی درگیر می‌کرد؛ بنابراین بهتر است که هرچه سریع‌تر خلأهای موجود شناسایی شده و تصمیمات اجرایی در کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار شکل بگیرد تا به این وسیله به صنعت کارگزاری‌ها صدمه‌ای وارد نشود؛ به‌طور نمونه اجرایی شدن راهکاری همچون ترید اکانت می‌تواند کل این صنعت را متحول ‌کند.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)؛ مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه‌ای با اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص چالش‌های این صنعت، اظهار کرد: در زمان رکود و ریزش بازار با مسائل و دغدغه‌های پیچیده‌تری مواجه می‌شویم که حل و رفع آنها نیازمند همفکری و همکاری تمامی‌ ارکان‌ است. در شرایط فعلی و با کاهش ارزش سهام، ریسک نهادهای مالی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین نیاز به مراقبت و توجه بیشتری احساس می‌شود.
عشقی تشریح کرد: با نزول بازار، صنعت کارگزاری بیش از سایر نهادهای مالی صدمه می‌بیند و با چالش‌های جدی‌تری روبه‌رو می‌شود؛ متأسفانه تاکنون این ریسک‌ها به‌درستی شناسایی و احصاء نشده‌اند و ابزار صحیحی برای پیشگیری از وقوع آن به کار گرفته نشده است.
وی افزود: در حقیقت طی سال‌های گذشته تنها بحث مدیریت ریسک تسویه اعتباری کارگزاری‌ها در جهت بهبود فضای این صنعت پیش‌گرفته شده و تاکنون تفاوتی میان بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین کارگزار ازنظر فرآیندی به وجود نیامده‌ است که همین مسئله می‌تواند ریسک صنعت را افزایش بدهد؛ بنابراین باید اقدامات جدی در این خصوص شکل گیرد. ازآنجاکه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار شناخت موشکافانه و عمیق‌تری نسبت به این صنعت دارد، پیشنهاد می‌شود که ریسک‌ها را شناسایی و راهکارهای خود را برای رفع آنها پیشنهاد کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه کانون کارگزاران باید دغدغه‌های مشترک را برای تصمیم‌گیری نهایی جمع‌بندی و پیشنهاد کند، گفت: برای پیشگیری از وقوع ریسک‌، ایده‌های مختلفی وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به فعال‌سازی ترید اکانت توسط کارگزاری‌ها، تقسیم و درجه‌بندی کارگزاران، ایجاد ضوابط برای عضویت اتاق‌های پایاپای و… اشاره کرد که هر یک از این موارد نیازمند بررسی است.
وی تصریح کرد: درگذشته مصوبات شتاب‌زده‌ای منتشر می‌شد که کل صنعت‌ را تا سال‌های زیادی درگیر می‌کرد؛ بنابراین بهتر است که هرچه سریع‌تر خلأهای موجود شناسایی شده و تصمیماتی اجرایی در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تهیه و جمع‌بندی شود تا به این واسطه به کارگزاری‌ها صدمه‌ای وارد نشود، به‌طور نمونه اجرایی شدن راهکاری همچون ترید اکانت می‌تواند کل این صنعت را متحول ‌کند.
عشقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیگر ریسک‌های صنعت کارگزاری، بیان کرد: بخشی‌ از ریسک‌های این صنعت مربوط به نزول بازار سهام می‌شودکه طی دو سال و دو ماه گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، ازاین‌رو باید تدبیری اندیشیده شود که این چالش تا حد امکان برای تمامی بخش‌های بازار سرمایه به حداقل برسد.
وی با بیان اینکه، اکنون با روزهای دشواری روبه‌رو هستیم، گفت: درآمد صنعت کارگزاری از محل کارمزدها بوده و به همین خاطر این صنعت با فشار مضاعفی روبه‌رو است. صرف‌نظر از شرایط فعلی، توسعه بازار و زیرساخت‌ها هزینه‌های ثابتی دارد و توسعه لاجرم باید انجام شود. کاهش ارزش معاملات، انجام این الزامات را دشوار کرده است و کاهش عایدی‌ها، ارکان بازار و سازمان بورس و اوراق بهادار را نیز مبتلا می‌کند. کاهش ارزش معاملات به همه نهادهای بازار فشار آورده اما باید با مدیریت، این دوره‌ را پشت سر بگذاریم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *