خانه روی خط خبر داخلی با جدیدترین متدها و رویه‌های جهانی از منافع سهامداران حفاظت می‌شود
با جدیدترین متدها و رویه‌های جهانی از منافع سهامداران حفاظت می‌شود

با جدیدترین متدها و رویه‌های جهانی از منافع سهامداران حفاظت می‌شود


رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارش‌گری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد

با جدیدترین متدها و رویه‌های جهانی از منافع سهامداران حفاظت می‌شود

۱۲ دی‌ماه

سید مصطفی علوی بیان کرد: حاکمیت شرکتی در بسیاری از کشورهای دنیا به شکل قانون و مکمل قانون تجارت و شرکت‌داری است و به‌عنوان یک اصل محسوب می‌شود. تمامی نیازهایی که در راستای شرکت‌داری و هدایت شرکت‌ها لازم بود به اصلاحیه دستورالعمل حاکمیت شرکتی اضافه و اصلاحات لازم برای آن انجام‌ شده است. به‌جرئت می‌توان گفت این دستورالعمل ازجمله دستورالعمل‌هایی است که بسیار مورد توجه و بررسی قرار گرفت؛ زیرا الزاماتی چون حفظ منافع سهامدار، قابلیت اجرایی و مطابقت با منابع روز دنیا دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، سید مصطفی علوی، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری سازمان بورس و اوراق بهادار، به بررسی میزان عملیاتی شدن دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی پرداخت و به بورسان گفت: دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ برای شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران الزام شد تا آن را رعایت و اجرا کنند.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه جایی است که طیف گسترده‌ای از افراد و آحاد جامعه در آن حضور دارند و حاکمیت موظف است در راستای حمایت از منافع سهامداران دخالت کند و در صورت نیاز قانون، دستورالعمل و یا مقررات لازم را برای آنان تدوین کند، گفت: تعاریف متعددی برای حاکمیت شرکتی وجود دارد، ازجمله تعاریف آن می‌توان به سیستمی اشاره کرد که شرکت‌ها با آن هدایت و یا کنترل می‌شوند و یا اینکه مجموعه‌ای از قوانین و مقررات و بایدها و نبایدها است که بر کنترل و هدایت شرکت‌ها تأکید می‌کند.
وی در ادامه اظهار کرد: هدف نهایی این دستورالعمل، حمایت از منافع سهامداران و سرمایه‌گذاران است. با دستورالعمل حاکمیت شرکتی، به شرکت‌ها اطمینان داده می‌شود که با بایدها و نبایدها و مقرراتی که بر عهده تیم راهبری شرکت گذاشته می‌شود، منافع افراد در بازار سرمایه حفظ می‌شود.
رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه به دستورالعمل حاکمیت شرکتی، راهبری شرکتی هم گفته می‌شود، افزود: این دستورالعمل به دنبال این است که شرکت، راهبری صحیح در راستای حمایت و حفاظت از منافع سهامداران داشته باشد.
علوی با بیان اینکه حاکمیت شرکتی در بسیاری از کشورهای دنیا به شکل قانون و مکمل قانون تجارت و شرکت‌داری است و به‌عنوان یک اصل محسوب می‌شود، یادآور شد؛ در بازار سرمایه ایران به دلیل وجود برخی حساسیت‌ها، این دستورالعمل در سال ۱۳۹۷ ابلاغ و شرکت‌ها موظف به اجرای آن شدند. در همان ابتدا، برخی مفاد این دستورالعمل قابلیت اجرایی نداشت و برخی هم با چالش‌هایی مواجه شد.
وی ادامه داد: در دنیا هم همین رویه وجود دارد و این مسائل، دوران گذاری دارد که به دنبال آن، اصلاحات لازم برای آن قانون و مقررات انجام می‌شود.
رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از سال ۱۳۹۹ که تعداد سهامداران بازار سرمایه افزایش یافت، سازمان بورس و اوراق بهادار علاوه بر شفافیت؛ حمایت از منافع سهامداران را در اولویت کارهای خود قرار داد. از سال ۱۴۰۰ این سازمان پیگیر اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی می‌باشد و اصلاحات مربوط به این دستورالعمل از سال گذشته شروع شده است. ایشان مطرح کرد که به‌جرئت می‌توان گفت این دستورالعمل ازجمله دستورالعمل‌هایی است که بر روی آن بسیار کار شده و بررسی‌های زیادی انجام گرفته است، زیرا الزاماتی چون حفظ منافع سهامدار، قابلیت اجرایی و مطابقت با منابع روز دنیا دارد.
وی با اعلام اینکه اصلاح این دستورالعمل یک سال و نیم زمان برد، تصریح کرد: در اصلاح این دستورالعمل، نظرات نخبگان دانشگاهی، فعالان بازار، ذی‌نفعان، ناشران و نهادهای مالی، سهامداران عمده و وزارتخانه‌های دیگر اتخاذ شد که بسیار ارزشمند بود.
رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: دستورالعمل اصلاح و ابلاغ شده، دارای پشتوانه علمی و فنی بالایی است و قابلیت اتکای زیادی ازلحاظ مستندات دارد.
علوی افزود: تمامی نیازهایی که در راستای شرکت‌داری و هدایت شرکت‌ها لازم بود به این دستورالعمل اضافه و اصلاحات لازم انجام شده و مطابق با استانداردهای روز دنیا به‌روز شده است.
وی با یادآوری اینکه این دستورالعمل از لحاظ اجرایی‌شدن قابلیت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: بندهای دستورالعمل منافع شرکت‌ها و سهامداران را در نظر گرفته است، به‌طوری‌که بایدها و نبایدهای آن چالش‌های شرکت را مرتفع کرده و منافع سهامداران را حفظ می‌کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *