خانه روی خط خبر داخلی تأمین مالی ۲۵ درصدی بخش‌های مختلف کشور از طریق بازار سرمایه
تأمین مالی ۲۵ درصدی بخش‌های مختلف کشور از طریق بازار سرمایه

تأمین مالی ۲۵ درصدی بخش‌های مختلف کشور از طریق بازار سرمایه


مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد

تأمین مالی ۲۵ درصدی بخش‌های مختلف کشور از طریق بازار سرمایه

۳ آذرماه

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه نظام بانکی به‌طور سنتی بار اصلی تأمین هزینه‌های پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی کشور را بر دوش می‌کشد، گفت: هم‌اکنون بازار سرمایه ۲۵ درصد بار مالی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را تأمین می‌کند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس اوراق بهادار تهران؛ جناب آقای دکتر محمود گودرزی روز پنجشنبه، سوم آذرماه سال ۱۴۰۱ در اولین همایش منطقه‌ای تأمین مالی غرب کشور که به همت شرکت بورس اوراق بهادار تهران، استانداری کرمانشاه، اتاق بازرگانی کرمانشاه و با حضور “دکتر مجید عشقی” رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، برخی از اعضای هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران، مسئولان و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه در سرسرای اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، افزود: در سال ۱۳۹۰ بازار سرمایه کشور تنها حدود پنج درصد در تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نقش داشت و ۹۵ درصد آن بر عهده‌ی بانک‌ها بود.
وی به موضوع تأمین مالی در جهان اشاره و تصریح کرد: به‌طورمعمول تا پیش‌ازاین در همه کشورهای جهان، به‌طور سنتی بانک‌ها نقشی اساسی در تأمین مالی پروژه‌ها بر عهده داشتند، اما پس از بحران سال‌های ۱۹۹۸-۱۹۹۷، ۲۰۰۸-۲۰۰۷ و شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹، رویه تغییر کرده و باعث شده است که تأمین مالی در سطح بین‌المللی به سمت بازار سرمایه تغییر کند زیرا میدان عمل بهتر و نیز متنوع‌تری دارد.
گودرزی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه کشورمان که در ابتدای دهه نود تنها حدود ۵ درصد در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی نقش داشت، متعاقب این تغییر پارادایم در معادلات مالی بین‌المللی، توانست نقش خود را در تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی و صنعتی کشور پررنگ کند و سهم خود را به ۲۵ درصد افزایش دهد. این امر نشان از پتانسیل و چشم‌انداز مثبت این بازار در آینده است.

ارتقای سواد مالی
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران ارتقای سواد مالی را ضروری دانست و اظهار داشت: افزایش سواد مالی در شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است، زیرا باعث می‌شود ضمن بهبود حاکمیت شرکتی در اینگونه شرکت‌ها با ابزارهای مختلف مالی نیز آشنا شده و بتوانند متناسب با نیازهای تخصصی خود، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را انجام دهند.

بازار سرمایه برای تولید ثروت باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند
ایشان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در چند دهه گذشته تولید و خلق ارزش در اقتصاد جهانی مبتنی بر دارایی فیزیکی بنگاه‌های اقتصادی بود، اما امروزه تولید ثروت و ارزش‌افزوده مبتنی بر دانش و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و قطعاً بازار سرمایه کشورمان جهت توسعه و موفقیت نیز راهی جز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را ندارد. گودرزی چشم‌انداز بازار سرمایه را در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان روشن دانست و افزود: این الگوی جهانی برای ما وجود دارد و اگر بخواهیم به اشتغال، ثروت و توسعه دست یابیم، باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم.

بازار سرمایه در تأمین مالی کسب‌وکارهای کوچک نقش مؤثری دارد
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از مسئولان استان کرمانشاه در راستای برپایی همایش منطقه‌ای تأمین مالی غرب کشور گفت: متأسفانه کرمانشاه و سه استان لرستان، کردستان و ایلام از حدود هفت هزار و هشتصد شرکت دانش‌بنیان در کشورمان، فقط سهمی ۲/۲ درصدی دارند که این آمار با توجه به وسعت و دارایی‌هایی از قبیل نیروی انسانی و … برای منطقه‌ی غرب کشورمان زیبنده نیست.
گودرزی در ادامه با اشاره به نرخ بالای بیکاری در این استان‌ها گفت: بازار سرمایه در تأمین مالی کسب‌وکارهای کوچک نقش مؤثری دارد، به‌طوری‌که صندوق‌های متعددی برای حمایت از این حوزه تعریف شده و امیدواریم جوانان این استان‌ها از ظرفیت‌های ایجادشده استفاده کنند.
در این همایش همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و جمعی از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران غرب کشور نیز حضور داشتند.
تأمین مالی پروژه‌های استانی، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین پذیرش شرکت‌ها در بازار بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی استان کرمانشاه از اهداف این همایش بود.
در این همایش یک‌روزه میزگردهای تخصصی مختلفی به‌منظور اطلاع‌رسانی از دستاوردها و ظرفیت‌های استان کرمانشاه در بخش دانش‌بنیان، فناوری و… با حضور مدیران بخش خصوصی و اجرایی و کارآفرینان و شرکت‌های مرتبط به این حوزه‌ها ایجاد و برگزار شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *