خانه روی خط خبر داخلی تحلیل وضع کنونی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بازار سرمایه
تحلیل وضع کنونی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بازار سرمایه

تحلیل وضع کنونی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بازار سرمایه


دو نشست تخصصی کارگروه «اندیشه ورزی مدیریت بازار» برگزار شد
تحلیل وضع کنونی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بازار سرمایه

۱۲ شهریور

کارگروه «اندیشه‌ورزی مدیریت بازار» دو نشست تخصصی هم‌اندیشی خود را با موضوع «تحلیل وضع کنونی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت بازار»، به‌صورت مجازی و با تلاش مدیریت توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری بورس اوراق بهادار تهران در شهریور‌ماه سال جاری برگزار کرد.
در نشست نخست که ۱۲ شهریورماه برگزار شد علاوه بر آنکه بیش از ۵۰ فعال بازار سرمایه و کارشناس به صورت مجازی و از طریق وبینار در این جلسه حضور داشتند، محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، محمود گودرزی، معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران و روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس نیز حضور داشته و به همراه شرکت‌کنندگان به بحث و گفت‌وگو، ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود پرداختند.
در این نشست به مسائل چالش‌زا و دلایل ایجاد شرایط کنونی بازار سرمایه، از جمله هسته معاملات بازار سرمایه و زیرساخت‌های آن اعم از دامنه نوسان، تعیین مبنا یا ماژول‌ها، انتقال کنترل ماژول به کارگزاران، افزایش دامنه نوسان در حراج تک‌قیمتی، سهام عدالت، تدوین سازوکاری جهت افزایش سرمایه شرکت‌ها بر مبنای تجدید ارزیابی دارایی و عرضه «صندوق‌های دارا» پرداخته شد.
ارائه راهکارهایی برای تقویت بنیان بازار سرمایه و در عین حال عرضه‌های اولیه، طراحی پیش‌نویس دستورالعمل «کارگزار ـ معامله‌گر»، انتقال ماژول به کارگزاری‌ها، راه‌اندازی صندوق‌های ویژه و استفاده از روش‌های جایگزین فروش سهام، بهره‌برداری بیشتر از حضور کارگزاران، لزوم همدلی و اعتماد در بین بازیگران بازار سرمایه، ثبات در قوانین و بهبود فرایند انتشار اطلاعات شرکت‌ها در کدال، ضرورت شفافیت بازار و جلوگیری از دست‌کاری بازار از موضوعات طرح شده در این جلسه بود.
دومین جلسه هم‌اندیشی کارگروه اندیشه‌ورزی مدیریت بازار نیز با موضوع بررسی ریزساختارهای بازار سرمایه روز دوشنبه ۲۴ شهریورماه در قالب وبینار در محل بورس تهران برگزار شد.
در این وبینار نیز سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس، محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و محمود گودرزی معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران حضور داشتند که در جریان آن فعالان بازار سرمایه پیشنهادهای خود را در خصوص ریزساختارهای بازار سرمایه بیان کردند.
پویا شدن دامنه نوسان، تغییرات زمان پیش‌گشایش، حفظ اعتماد در بازار و تلاش برای حذف صف از فرآیند خریدوفروش ، تغییر در دامنه نوسان شرکت‌های بزرگ، ضرورت ساماندهی شرکت‌های بازار ، ضرورت افزایش نقش بازارگردانان، لزوم فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی معامله‌گران از موضوعات طرح شده در این جلسه بود.
لازم به ذکر است سازمان بورس و اوراق بهادار کارگروه اندیشه‌ورزی را به عنوان «کارگروه مرکزی» راه‌اندازی کرده است تا کارگروه‌های زیرمجموعه آن به عنوان بازوهای مشورتی و تصمیم‌‌سازی برای سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرد. این کارگروه‌ها شامل کارگروه «توسعه نهادهای مالی»، کارگروه «فناوری و IT » به‌منظور بررسی مشکلات فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های معاملات، کارگروه «مدیریت بازار و ارزیابی ریسک بازار» برای پیگیری موضوع سلامت و شفافیت بازار و زیرساخت‌های این حوزه، کارگروه «رسانه، فضای مجازی و حقوقی» و کارگروه «توسعه بازار بدهی و تأمین مالی» هستند.
به گفته دکتر قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همه این کارگروه‌ها زیر نظر «کارگروه مرکزی» اندیشه‌ورزی هستند که بعد از جمع‌آوری نظرات در این کارگروه کلیه مباحث مورد بررسی قرار گیرد. سرگروه‌ها و دبیران، عضو کارگروه مرکزی هستند و ایده‌هایی که در هر کارگروهی به آن پرداخته شود درصورتی‌که به جمع‌بندی برسد، در این کارگروه مرکزی و با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی نهایی قرار می‌گیرد و تصمیماتی که از این طریق در حوزه بازار سرمایه گرفته می‌شود، پخته‌تر شده و پشتوانه‌ای از خرد جمعی در آن‌ها وجود خواهد داشت. هرکدام از این کارگروه‌ها دارای ۷ عضو شامل یک نفر سرگروه و یک نفر دبیر و ۵ نفر عضو هستند. هر کارگروه در فضای مجازی یک کانال یا شبکه‌ای در اختیار داشته و در فضای مجازی حضور دارد و به‌این‌ترتیب، فعالان آن حوزه در فضای مجازی امکان حضور در گروه‌ها را خواهند داشت. این اقدام کمک می‌کند تا به وسعتی که در فضای مجازی وجود دارد، طیف وسیعی از فعالان بازار بتوانند نظراتشان را مطرح کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *