خانه روی خط خبر دامنه نوسان بورس، تا پایان سال، افزایشی ۱۰ درصدی دارد
دامنه نوسان بورس، تا پایان سال، افزایشی ۱۰ درصدی دارد
0

دامنه نوسان بورس، تا پایان سال، افزایشی ۱۰ درصدی دارد


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد

دامنه نوسان بورس، تا پایان سال، افزایشی ۱۰ درصدی دارد

۶ اردیبهشت‌ماه

به گزارش تجارت‌نیوز و به نقل از ایرنا، بازار سرمایه کشور در چند سال اخیر در مرکز توجه جامعه قرار داشت. این بازار پس از رشد ۴۰۰ درصدی در ماه پایانی سال ۱۳۹۸ و ۴ ماه نخست سال ۱۳۹۹، از مردادماه ۹۹ وارد روند ریزشی شد و این سیر تا پایان پاییز ۱۴۰۰ ادامه یافت. سازمان بورس با شروع به کار دولت سیزدهم و در آغاز دوره فعالیت رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، برای ایجاد ثبات در بازار سهام، تصمیمات متعدد و برنامه‌ریزی‌های زیادی را به‌منظور کاهش و در نهایت حذف هیجانات کاذب انجام داد تا این بازار که با مشکل بی‌اعتمادی از سوی دولت قبل مواجه بود، به ثبات برسد.
البته به گفته رئیس سازمان بورس، اعتماد ازدست‌رفته، یک‌روزه بازنمی‌گردد اما تصمیمات وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد امیدواری‌ها در معاملات بازار سهام باشد که امروز و پس از گذشت چند ماه از دولت سیزدهم، شاهد ایجاد ثبات در بازار سرمایه هستیم.
ایجاد تغییرات در دامنه نوسان، ازجمله تصمیماتی بود که با موافقت زیادی از سوی سهامداران همراه شد چراکه اکثر آنها وجود دامنه نوسان در بازار و نیز ایجاد محدودیت در معاملات را، به‌عنوان اقدام مشکل‌ساز عنوان کرده بودند و بارها اظهارنظرهای مختلفی را نسبت به تصمیم‌گیری در زمینه‌ی دامنه نوسان مطرح کردند.
اکنون با توجه به مشکلات ایجادشده در خصوص وجود دامنه نوسان، تصمیمات جدیدی نسبت به افزایش تدریجی دامنه نوسان اتخاذ شده و قرار بر این شد تا دامنه نوسان به‌صورت فصلی معادل یک درصد افرایش یابد، نخستین مرحله از این تصمیمات، از تاریخ ٢٩ فروردین‌ماه اجرا شد که طی آن، دامنه نوسان از مثبت و منفی پنج درصد به مثبت و منفی شش درصد، تغییر کرد.
در ادامه چنین مسائلی، رمزارزها از دیگر موضوعاتی بود که سرمایه‌گذاران، بعد از ورود شاخص بورس به مدار نزولی و نیز ضرر و زیان‌های سنگین متحمل شده، اقدام به خروج سرمایه‌های خود از بازار و نیز ورود آن به رمزارزها کردند. بارها هشدارهای مختلفی از کارشناسان و مسئولان نسبت به این تصمیم عجولانه سهامداران عنوان شد و با توجه به بی‌توجهی سرمایه‌گذاران نسبت به توصیه‌های مطرح‌شده، سازمان بورس تصمیم گرفت تا به‌منظور سروسامان دادن به این بازار، اقدامات جدیدی را در حوزه بازار رمزارزها در دستور کار قرار دهد.
«مجید عشقی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری جمهوری اسلامی، در خصوص آخرین وضعیت بازار سرمایه و نیز برنامه‌های این سازمان گفتگویی انجام داد که بخش نخست آن با عنوان «اقدامات دولت دوازدهم، فاجعه‌ساز ریزش بورس بود/ سهام ۲۵ شرکت، آماده ورود به بازار سرمایه» صورت گرفت.
رئیس سازمان بورس در این بخش، از ایجاد دامنه نوسان پویا در بازار سهام، ورود رمزارزها به بورس، آخرین وضعیت سهام عدالت و فروش آن و رصد آنلاین معاملات سخن گفت.

افزایش دامنه نوسان به ١٠ درصد تا پایان سال
سازمان بورس برای جلوگیری از هیجانات در معاملات، تصمیم به افزایش تدریجی دامنه نوسان گرفت، برنامه برای این موضوع چگونه است و آیا دامنه نوسان از ابتدای تابستان به مثبت و منفی هفت درصد، تغییر پیدا می‌کند؟
مجید عشقی: موضوع دامنه نوسان جزو بحث‌های بسیار مهمی تلقی می‌شود که دارای مخالفان و نیز موافقانی است. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، به این نتیجه رسیده‌ایم که دامنه نوسان باید به‌تدریج افزایش یابد و تغییر آن در هر فصل، نیازمند گزارش و نتیجه اجرای فاز نخست تغییر دامنه نوسان می‌باشد.
مسئولان شرکت بورس تهران و فرابورس را موظف کرده‌ایم تا معاملات بازار را مورد رصد قرار داده و نتیجه را بعد از گذشت سه ماه، به سازمان بورس ارائه دهند. با توجه به گزارش ارائه‌شده، اگر مشاهده شود که در مرحله نخست، افزایش دامنه نوسان با تأثیرات مثبتی همراه بوده است، در خصوص افزایش دوباره دامنه نوسان و نیز بازارهایی که باید شامل این افزایش شوند، تصمیم‌گیری خواهد شد و دامنه نوسان باید به‌طور حتم، به‌صورت تدریجی افزایش ‌یابد؛ البته تاکنون تصمیم نهایی برای افزایش دامنه نوسان تا ۱۰ درصد اتخاذ نشده است، اما هدف این است که دامنه نوسان را تا پایان سال ۱۴۰۱، به ۱۰ درصد افزایش دهیم.
برخی در بازار سرمایه موافق حذف کامل دامنه نوسان هستند، آیا برنامه‌ای در این زمینه وجود دارد؟
مجید عشقی: حذف کامل دامنه نوسان، نیازمند الزاماتی است که در موقعیت فعلی بازار، شرایط اجرای آن فراهم نیست. قرار بر این است تا در بلندمدت بحث دامنه نوسان پویا را پیگیری کنیم تا دامنه نوسان متناسب با وضعیت بازار، تغییر کند.
از این طریق، ضمن وجود محدودیت، دامنه نوسان باز خواهد بود که در کنار آن بحث دستکاری معاملات و نیز انجام نظارت‌ها، قابل اعمال باشد.
دامنه نوسان پویا، مدل منطقی در نظر گرفته‌شده برای دامنه نوسان است. این اقدام نیازمند سامانه‌هایی است که مسئولان، در حال تلاش برای راه‌اندازی آن هستند و به نظر می‌رسد که استفاده از این سامانه‌ها به امسال نمی‌رسد. برای سال جاری افزایش تدریجی دامنه نوسان را در دستور کار قرار داده‌ایم، اما دامنه نوسان پویا را در بلندمدت اجرایی خواهیم کرد.

منظور از دامنه نوسان پویا چیست؟
مجید عشقی: دامنه نوسان پویا به تعبیری به‌عنوان دامنه نوسان باز، تلقی می‌شود اما به‌طور حتم کنترل‌هایی بر روی آن انجام خواهد شد، بدین‌صورت که اگر سهام شرکتی بیش از مقدار مشخص‌شده رشد کرد، وقفه‌ای در معاملات آن نماد به‌منظور ایجاد شفاف‌سازی صورت می‌گیرد.
در کل دنیا هم به این صورت نیست که دامنه نوسان به‌طور کامل باز باشد. همچنین اعلام کرده‌ایم که اگر بازارگردان‌ها از توانایی لازم برای کنترل سهام برخوردار باشند، دامنه نوسان را با توجه به درخواست بازارگردان تا ۲ برابر دامنه نوسان مشخص‌شده، بازخواهیم کرد. در این زمینه بازارگردان‌ها دارای نقش اساسی هستند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *