خانه مقالات راهکارهای مقابله با چالش‌های اصلی گروه‌های حسابرسی کوچک
راهکارهای مقابله با چالش‌های اصلی گروه‌های حسابرسی کوچک

راهکارهای مقابله با چالش‌های اصلی گروه‌های حسابرسی کوچک


مقاله‌ی حاضر، ترجمه‌ی مطلب «Solving Key Challenges of the Smaller Audit Group» ارائه‌شده توسط انجمن بین‌المللی حسابرسان داخلی است. این نوشتار به انواع چالش‌های اصلی گروه‌های حسابرسی کوچک در قالب سه طبقه‌ی چالش‌های عملیاتی، چالش‌های ارتباطات یا اطلاع‌رسانی و چالش‌های استعدادی پرداخته و راهکارهای مقابله با هر یک را معرفی می‌کند.

اهمیت ویژگی‌های سازمان
«آیا اندازه واقعاً مهم است؟ یا اینکه چالش‌های پیش‌روی واحدهای حسابرسی داخلی کوچک به عوامل دیگری بستگی دارد؟» آلیس ماریانو ۱، مدیر واحد حسابرسی داخلی شرکت بیمه‌ی متقابل فارم بیورو۲ واقع در کارولینای شمالی، این پرسش را از حاضران در کنفرانس بین‌المللی ۲۰۱۹ انجمن حسابرسان داخلی پرسید که سال قبل نیز آن را در سخنرانی پیرامون این موضوع در کنفرانس عمومی مدیریت حسابرسیِ۳ انجمن حسابرسان داخلی مطرح کرده بود. وی در نشست خود با عنوان «راهکارهای مقابله با چالش‌های اصلی گروه‌های حسابرسی کوچک‌» نشان داد واحدهای حسابرسی کوچک چگونه با بهره‌گیری حداکثری از منابع خود می‌توانند این چالش‌ها را برطرف کنند.
ماریانو احترام زیادی برای گروه‌های حسابرسی کوچک و روش‌های منحصربه‌فردِ اداره‌ی امور توسط آن‌ها قائل است، اما به حسابرسان داخلی توصیه می‌کند علت ریشه‌ای چالش‌های خود را مورد توجه قرار دهند. اغلب اوقات «اندازه» علت نیست، بلکه نتیجه‌ی سایر شرایط و تصمیم‌ها است. وی بر این باور است ویژگی‌های سازمان، آنچه حسابرسی و گزارش می‌شود را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این ویژگی‌ها لزوماً با اندازه‌ی گروه حسابرسی داخلی مورد‌نیاز همبستگی ندارند.
به‌عنوان مثال، تأثیر میزان بلوغ واحد حسابرسی داخلی (نوپا یا بالغ بودن آن)، اندازه‌ی دامنه‌ی حسابرسی (محدود یا گسترده بودن)، نوع صنعت (فعالیت در بخش خصوصی یا عمومی) و وسعت نقش‌آفرینی هیئت مدیره (هیئت مدیره با مشارکت کم در مقابل هیئت مدیره‌ای که نقش مهمی در سازمان ایفا می‌کند) را در نظر بگیرید. تمامی این عوامل صرف‌نظر از اندازه‌ی آن، مسائل و چالش‌هایی را برای گروه ارائه‌دهنده‌ی حسابرسی داخلی و خدمات اطمینان‌بخشی ایجاد می‌کنند.
ماریانو معتقد است حسابرسان داخلی باید بهترین رویه‌های عملی موجود را در نظر گرفته و آن‌ها را با نیازهای سازمان خود تطبیق دهند. به نظر او «تا زمانی‌که راه‌حلی برای واحد و سازمان شما مفید است، راه درست یا غلطی برای انجام کارها وجود ندارد.» همچنین نباید تنها بر نمونه‌های مختص به واحدهای حسابرسی کوچک تمرکز کرد، زیرا بی‌دلیل توجه به ایده‌ها و توصیه‌های خوب را محدود می‌کند.
وقتی بحث به شناسایی چالش‌های گروه‌های حسابرسی کوچک رسید، حاضران در کنفرانس فهرستی طولانی را از طریق فایل گوگل داک۴ در برنامه‌ی کاربردی کنفرانس ایجاد و از آن برای ارائه‌ی راه‌حل‌های مقابله با هر یک از چالش‌ها استفاده کردند. چالش‌ها بر عملیات، ارتباطات یا اطلاع‌رسانی‌ها و استعدادها متمرکز بودند (جداول شماره‌ی ۱، ۲ و ۳). ماریانو به‌منظور رفع این چالش‌ها به حسابرسان توصیه می‌کند بر برنامه‌ریزی، فرآیند و منابع متمرکز شوند تا زمان بیشتری را در اختیار داشته و با دنبال کردن مراحل ساده‌ای که شاید آن‌ها را نادیده گرفته باشند، برای سازمان خود ارزش افزوده ایجاد کنند.

برای مطالعه متن کامل به ماهنامه بورس ویژه شهریورماه ۱۴۰۰ شماره ۱۹۴ مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *