خانه روی خط خبر بین الملل رویدادهای بازارهای جهانی سرمایه
رویدادهای بازارهای جهانی سرمایه

رویدادهای بازارهای جهانی سرمایه


 

رویدادهای بازارهای جهانی سرمایه دوره منتهی به ۱۳۹۸/۰۹/۰۹ (نوامبر ۲۰۱۹)

 

فدراسیون جهانی بورس‌ها    

راه‌اندازی دو طرح ابداعی جدید در بورس لندن

بورس اوراق بهادار لندن از راه‌اندازی دو طرح جدید خبر می‌دهد که حامی مبحث مالی پایدار در بازارهای این کشور است. اولین طرح که طرح شناسایی اقتصاد سبز۱ نام دارد شرکت‌های پذیرش‌شده‌ای را که ۵۰ درصد یا مقادیری بیشتر از درآمدشان حاصل از راه‌حل‌ های زیست‌ محیطی است شناسایی می‌کند؛ در حالی که طرح دوم تحت عنوان بازار اوراق قرضه پایدار۲ به منظور تشکیل بخش‌های جدید مختص به اصول اجتماعی و پایداری ایجاد شده است. این دو طرح برای حمایت از ناشرانی که مدل‌های کسب‌ و کار پایدار را به اجرا در می‌آورند، هم‌چنین سرمایه‌گذارانی که به طور فزاینده‌ای متمرکز بر تولیدات زیست‌ محیطی و خدمات حامی از هر گونه گرایش به سمت اقتصاد کم‌ کربن هستند، طراحی شده‌اند.

فوربس

حواشی پیرامون سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه عمومی آرامکوی سعودی

آرامکوی سعودی۳ با بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سود خالص قبل از مالیات در سال گذشته می‌تواند سودآورترین شرکت جهان به حساب آید. اما با این وجود، حتی اگر قلمرو پادشاهی سعودی به هر قیمتی موفق به عرضه اولیه سهام این شرکت شود، بهتر است سرمایه‌گذاران محتاط از آن پرهیز کنند، چرا که دلایل مختلفی در این زمینه مطرح هستند از جمله: ریسک‌های مرتبط با جغرافیای سیاسی، مسائل مربوط به راهبری شرکتی توسط خاندان سلطنتی به جای هیئت مدیره شرکت و بیش از حد بالا بودن ارزش دو تریلیون دلاری پیش‌بینی شده برای این عرضه.

بورس لندن

راه‌اندازی بخش مختص به معاملات جهانی سهام

گروه بورس‌های لندن۴ از راه‌اندازی بخشی مختص به سهام جهانی۵ خبر داد. بخش سهام جهانی، معاملات ۹۵ نوع اوراق بهادار بین‌المللی از جمله سهام برتر ایالات متحده آمریکا۶ و گواهی‌های سپرده آمریکایی۷ چین را در طول ساعات معمول معاملات بورس لندن ارائه می‌دهد. این بخش به گونه‌ای ایجاد شده تا ریسک ناشی از اختلاف مناطق زمانی را هنگام دسترسی سرمایه‌گذاران به اوراق بهادار جهانی کاهش دهد. هم‌چنین، علاوه بر این‌که معاملات در بخش سهام جهانی با دلار آمریکا انجام می‌شود، این بخش از یک فرایند سپرده‌گذاری ایده‌آل بهره می‌برد که امکان تسویه وجوه برون‌‌مرزی را به گونه‌ای سریع و مؤثر بین انگلستان و ایالات متحده آمریکا ظرف مدت تسویه‌ای T+2 فراهم می‌کند. خدمات اوراق بهادار گروه بانکی بی‌ان‌پی پاریبا۸ برای مشتریان جهانی که اوراق بهادار موجود در بخش سهام جهانی را معامله می‌کنند، سرویس‌های تسویه و ثبت از جمله امکان جابه‌جایی موقعیت بین انگلستان و ایالات متحده آمریکا را فراهم می‌کند.

فایننس مگنتز  

دسترسی به داده‌های بازار مشتقه گروه بورس کالای شیکاگو

بازار مشتقه گروه بورس کالای شیکاگو۹ اعلام کرد که در همکاری با سکوی ابری گوگل۱۰، داده‌های بازار این گروه بورسی به زودی از هر نقطه‌ای از جهان به شرطی که امکان اتصال به اینترنت فراهم باشد، قابل دسترسی خواهد بود.

رویترز

برنامه پنج ساله بورس مسکو تا ۲۰۲۴

بورس مسکو در نظر دارد تمام جریانات نقدی آزاد خود را به سمت سودهای تقسیمی هدایت کند. هم‌چنین، تحت سیاست جدیدی که در مورد سودهای تقسیمی وضع شده، قرار است کف سود پرداختی از ۵۵ درصد تا ۶۰ درصد افزایش یابد. بورس مسکو که بورس اصلی کشور روسیه می‌باشد تدابیر جدیدی برای پنج سال آینده تا ۲۰۲۴ میلادی اندیشیده است که از آن میان می‌توان طولانی شدن ساعات معاملاتی و گسترش محصولات و خدمات را برشمرد. این برنامه پنج ساله از آن‌ رو تنظیم شده تا رشد حداقل ده درصدی کارمزد سالانه را تضمین و امنیت شبکه سامانه‌های کلیدی این بورس را تقویت کند. بورس مسکو هم‌چنین قصد دارد تا تعداد سرمایه‌گذاران خرد خود را که در حال حاضر سه میلیون نفر هستند تا پنج سال آینده دو برابر کند. طبق داده‌های آماری بورس مسکو، بانک مرکزی با مالکیت حدود ۸/۱۱درصد از سهام، بزرگترین سهام‌دار بورس مسکو است و پس آن شرکت خدمات مالی و بانکداری اسبر بانک۱۱ قرار دارد که بزرگترین وام‌دهنده در این کشور است و مالکیت حدود ۱۰ درصد از سهام را در اختیار دارد.

فیاس

طرح تأمین مالی جمعی بورس ورشو

هیئت مدیره بورس ورشو (GPW) قصد دارد که طرح شراکتی تأمین مالی جمعی۱۲ را تأیید کند. این طرح به تمام کارگزاران داخلی و خارجی که خدمات تأمین مالی و سرمایه‌گذاری جمعی را ارائه می‌دهند ابلاغ شده و این اولین اقدام در راستای راه‌اندازی برنامه‌ای راهبردی است که از آن با عنوان بازار خصوصی بورس ورشو۱۳یاد می‌شود.

دویچه بورس

استفاده از توکن۱۴در فرایند تسویه وجوه اوراق بهادار

کامرز ‌بانک۱۵، دویچه بورس۱۶ و یک نهاد مدیریت دارایی وارد مرحله دیگری از بررسی گستردگی کاربرد فناوری دفترکل توزیع شده۱۷ در خدمات پسامعاملاتی شده‌اند. این شرکا موفق شدند تا از طریق توکن، فرایند تسویه وجوه در معاملات اوراق بهادار بازار ثانویه را به انجام برسانند. علاوه بر آن، کامرز‌‌بانک از وجه نقد توکن شده۱۸به عنوان وثیقه در تسویه وجوه یورکس۱۹ استفاده کرد. پیش‌نویس اولیه این طرح، معاملات تحویل در قبال پرداخت۲۰ و نیز نقل و انتقالات رمز‌ارزها را پوشش می‌دهد.

میز تحقیقات سهام۲۱ 

تسهیل دسترسی شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی به بازارهای سرمایه

بازار رشد یورونکست۲۲ به طور رسمی تحت عنوان «بازار رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط»۲۳ توسط مقامات ذی‌‌صلاح در کشورهای بلژیک، فرانسه، ایرلند و پرتغال هم برای سهام و هم اوراق قرضه به ثبت رسید. این موضوع که تحت چارچوب MiFID II مطرح شده، به منظور تسهیل دسترسی شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی به بازارهای سرمایه از طریق توسعه بیشتر بازارهای متناسب با آن‌ها طراحی شده است تا نیازهای خاص این شرکت‌ها را برآورده کند.

فاینشیال تایمز

وضعیت شرکت‌های خارجی پذیرش شده در بورس توکیو

تعداد شرکت‌های خارجی پذیرش شده در بورس توکیو شاخص روشنی از وضعیت این شهر به عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی است. در حال حاضر تعداد شرکت‌های مزبور در این گروه به چهار تنزل کرده و در حال حذف کامل است. آخرین شرکت بین‌المللی که این گروه بورسی را ترک کرد یک شرکت بیمه‌ آمریکایی بود که خروج آن، سهام شرکت‌های خارجی پذیرش‌شده در بورس توکیو را تنها به میزان ۱/۰ درصد از کل ۳۶۸۷ شرکت کاهش داد؛ یعنی درست برخلاف اوایل دهه ۹۰ میلادی که فهرست سرمایه‌گذاری خارجی بورس توکیو در پربارترین حالت خود شامل ۱۲۵ شرکت خارجی بود و این تعداد در آن زمان حدود ۷ درصد از کل شرکت‌های پذیرش‌شده در ژاپن را تشکیل می‌داد. کاهش حضور شرکت‌های خارجی در بازار توکیو یعنی رو به زوال رفتن جایگاه ژاپن به عنوان یک قطب مالی و بی‌نتیجه ماندن صبوری افرادی که مدت‌هاست منتظرند تا موجی از پس‌اندازهای داخلی به سمت سهام ملی سرازیر شود. از هم ‌پاشیدن حباب اقتصادی، مردم ژاپن را به افرادی ریسک‌گریز و محتاط در زمینه معاملات سهام خارجی تبدیل کرد. سپس در پی افت حجم معاملات، شرکت‌های خارجی برای کاهش هزینه‌های پذیرش، خروج از فهرست شرکت‌های پذیرش‌شده را انتخاب کردند. خروج این شرکت‌های خارجی تغییر عمده دیگری را نیز باعث می‌شود که تعریف جدیدی از بازار اوراق بهادار ژاپن از سال ۱۹۹۰ میلادی ارائه می‌دهد. در سه دهه قبل تنها ۴ درصد از سهام ژاپنی در اختیار مالکان خارجی بود، حال آن‌که این میزان در حال حاضر به ۳۰ درصد رسیده است.

بازار سهام ایران یکی از بهترین عملکردها را در جهان داشته است

طی ۱۲ ماه گذشته بورس تهران بهترین عملکرد را در میان بورس‌های جهان داشته است. در حالی که طی سال گذشته شاهد آن بودیم که تحریم‌های‌ آمریکا تا حدودی بر روند معاملات بورس تهران اثرگذار بود اما این بازار مالی توانسته است طی ۱۲ ماه گذشته به یکی از بورس‌های با بهترین عملکرد در جهان تبدیل شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل این مسئله، ورود سرمایه‌گذاران بیشتر به این بازار بوده است. با توجه به آنکه نرخ تورم در ایران طی چند سال اخیر افزایش یافته اما نرخ سود بانکی بالا نرفته است، کارشناسان می‌گویند که این دو مسئله سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای سهام سوق داده است. این مسئله باعث شد تا بورس تهران صعود قابل‌توجهی را تجربه کند و این در حالی است که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی به دلیل نگرانی از بروز درگیری نظامی و همچنین رکود اقتصادی بازار در شرایط صف فروش قرار داشت. طی ۱۲ ماه گذشته شاهد آن بودیم که ارزش بورس تهران ۷۳ درصد رشد داشته و در واقع طبق بررسی بلومبرگ عملکرد بهتری نسبت به سایر بورس‌های جهان داشته است. به گفته مدیر یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری در تهران که خواست نامش فاش نشود، بورس تهران نشان داد که می‌تواند با هرگونه نوسان بازار ارز مقابله کرده و بهترین جایی است که افراد می‌توانند از ارزش پول خود در آن محافظت کنند. علیرغم آنکه طی ۱۲ ماه گذشته ارزش دلاری بورس تهران دو برابر شده است،‌ اما هنوز نتوانسته به بیشینه خود در سال ۲۰۱۴ دست یابد. کارشناسان انتظار دارند که شاهد اصلاح قیمت شرکت‌های کوچک و بزرگ در بورس تهران در آینده باشیم. تحریم‌ها علیه ایران باعث شده که در بورس تهران سرمایه‌گذاری خارجی قابل توجهی نسبت به قبل اضافه نشود و در محدوده ۵۰ میلیون دلار که از سال ۲۰۱۸ شاهد آن بوده‌ایم باقی مانده باشد.

 

پانویس‌ها

۱٫ The Green Economy Mark
۲٫Sustainable Bond Market (SBM)
۳٫Saudi Aramco
۴٫London Stock Exchange Group (LSEG)
۵٫Global Equity Segment (GES)
۶٫US Blue Chips
۷٫American Depository Receipts (ADRs)
۸٫BNP Paribas Securities Services
۹٫Chicago Mercantile Exchange (CME)
۱۰٫Google Cloud Platform

۱۱٫Sberbank (SBER.MM)
۱۲٫Crowdfunding Partner Program
۱۳٫GPW Private Market
۱۴٫Tokens
۱۵٫Commerzbank
۱۶٫Deutsche Borse
۱۷٫Distributed Ledger Technology
۱۸٫Tokenized cash
۱۹٫Eurex Clearing
۲۰٫Delivery-versus-payment
۲۱٫Equity Research Desk
۲۲٫Euronext Growth
۲۳٫SME Growth Market

رویدادهای بازارهای جهانی سرمایه دوره منتهی به ۱۳۹۸/۱۰/۱۵ (دسامبر ۲۰۱۹)

فایننشال تایمز

عرضه عمومی اولیه آرامکوی سعودی۱و سبقت آن از علی بابا۲ی چینی

سهام شرکت نفتی عربستان، آرامکو، پس از انجام عرضه اولیه ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ با رشدی ۱۰ درصدی مسیر خود را در بازار ثانویه آغاز کرد و ارزش بازار این شرکت عظیم نفتی را به حدود یک تریلیون و ۹۰۰ میلیارد دلار رساند. این شرکت پس از فرایندی که با تأخیرهای متعدد روبرو بود، بزرگ‌ترین عرضه اولیه را با جذب نزدیک به ۲۶ میلیارد دلار انجام داد و همان‌طور که در شکل زیر نیز نشان داده شده است از این حیث بالاتر از علی‌بابای چینی قرار گرفت که طی عرضه اولیه خود در وال استریت ۲۵ میلیارد دلار به دست آورده بود. این شرکت عربی در حال حاضر با ارزش‌ترین بنگاه دنیا و عظیم‌تر از مجموع ۵ شرکت برتر نفتی جهان است.

بورس کویت   

ارتقای جایگاه کویت در شاخص مؤسسه مورگان استنلی۳

جایگاه کویت در شاخص مؤسسه مورگان استنلی به بازار پیش‌رو ارتقا یافت. این ارتقا از ماه مه ۲۰۲۰ میلادی اعمال خواهد شد و بازار کویت با وزن هفت دهم درصدی در این شاخص، زمینه ایجاد تنوع بیشتر در آن را فراهم می‌کند.

بورس نزدک

بورس نزدک در سال ۲۰۱۹ میلادی

تعداد ۱۸۵ عرضه عمومی اولیه توسط بازار سهام نزدک۴در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام شد که در مجموع ۳۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را نصیب ناشران کرد. علاوه بر این عرضه‌ها، ۱۵ شرکت هم پذیرش خود را از بورس نیویورک۵ و بورس نوپای موسوم به سهامداران۶ به نزدک منتقل کردند؛ ضمن آنکه در سال گذشته ۱۱ اوراق قرضه جدید توسط ۸ شرکت در این بورس عرضه شد و شاهد انتقال ۳۷ اوراق از بورس نیویورک بودیم. تقریباً ۸۰ درصد عرضه‌های اولیه در ایالات متحده، بورس نزدک را برای پذیرش انتخاب کردند.

 

موندوویزیونه 

آیوسکو۷ راهنمای فرایند جذب منابع حاصل از بدهی منتشر کرد

تضاد منافع و ریسک‌های جریان کسب‌وکار می‌تواند موجب تضعیف اعتماد سرمایه‌گذاران و افت جایگاه ابزار بدهی در بازارهای سرمایه به عنوان یکی از منابع اصلی جذب سرمایه برای ناشران شود. سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار با هدف کمک به شناسایی و مدیریت این ریسک، گزارشی را منتشر کرد که در آن به توصیف مراحل اصلی فرایند جذب منابع حاصل از بدهی در شرایطی پرداخت که نقش واسطه‌گران ممکن است سبب افزایش چالش‌ها شود. این راهنما شامل ۸ اقدام براساس سه ویژگی اصلی جذب بدهی است که این ویژگی‌ها عبارتند از: ۱- قیمت‌گذاری ابزار بدهی و مدیریت ریسک تراکنش‌ها؛ ۲- کیفیت اطلاعات موجود برای سهامداران؛ ۳- تخصیص ابزارهای بدهی.

دِ نکست وب 

قوانین جدید مدیریت پول‌های رمزی و دیجیتال در آفریقای جنوبی

بانک مرکزی آفریقای جنوبی در تلاش است قوانین جدیدی را برای مدیریت استفاده از پول‌های رمزی و دیجیتال در این کشور وضع کند. براساس گزارش منتشر شده، این بانک اقدامات لازم را برای منع بهره‌گیری از پول‌های رمزی جهت فرار از نظارت‌های رایج انجام خواهد داد. مقررات جدید، محدودیت‌هایی را بر میزان پول ملی قابل‌ انتقال به خارج از کشور وضع می‌کند. در حال حاضر، پول‌های رمزی تحت نظارت خاصی قرار ندارند.

بلت اند رود نیوز  

توسعه مدل‌های سرمایه‌گذاری ‌در قزاقستان

سازوکارهای مالی جدیدی برای کمک به قزاقستان و توسعه منطقه‌ای آن استفاده می‌شود. این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی، مرکز مالی بین‌المللی آستانه۸ و بورس اوراق بهادار بین‌المللی آستانه۹ مرتبط با آن را تأسیس کرد. این دو نهاد در کنار یکدیگر، مرکز کنترل و تسهیل توسعه با مقیاس گسترده و تحقق اهداف طرح ابتکاری راه ابریشم جدید است. مرکز مالی آستانه از یک واحد اختصاصی برای توسعه جاده ابریشم۱۰ برخوردار است که با نهادهای مالی متعددی به منظور توسعه مدل‌های سرمایه‌گذاری در قزاقستان و سایر مناطق همکاری می‌کند.

فدراسیون جهانی بورس‌ها

بورس تایوان۱۱، سکوی معاملات جهانی

بورس تایوان در سال ۱۹۶۱ میلادی با ساختاری منسجم تأسیس شد. این بورس با ارائه محیطی منعطف و مناسب برای سرمایه‌گذاری و افزایش نقدشوندگی سهام، بازاری را برای بنگاه‌های کوچک و متوسط۱۲ در مرحله رشد کسب‌وکار پدید آورده است. سرمایه‌گذاران خارجی حدود ۳۰ درصد حجم معاملات و ۴۰ درصد ارزش بازار بورس تایوان را به خود اختصاص می‌دهند. این بدان معناست که بورس تایوان یک سکوی معاملات جهانی و انتخابی مطلوب برای پذیرش شرکت‌های خارجی به شمار می‌رود. این روزها هم‌چنان شاهد عرضه‌های متقابل هستیم. بنگاه‌های تایوانی نتیجه سال‌ها تلاش خود را پس از چند دهه توسعه روابط خارجی به دست می‌آورند و بورس تایوان مزیت‌های خود را برای جذب کسب‌وکارهای علاقمند به پذیرش در تایوان نشان می‌دهد. این تلاش‌ها برای جذب فعالان خارجی به دنبال اقدامات زیر به ثمر می‌نشینند: ۱– برگزاری نماراه‌های بین‌المللی و ارتقای شرایط پذیرش خارجی در تایوان؛ ۲– افزایش تعداد متقاضیان بالقوه پذیرش در تایوان از طریق ترغیب نمایندگی‌های خارجی به پذیرش شرکت در تایوان؛ ۳– تقویت مشارکت با واسطه‌گران و حمایت از بازگشت بنگاه‌ها و پذیرش در تایوان.

 

پانویس‌ها

۱-Saudi Aramco
۲-Alibaba
۳-Morgan Stanley Capital International (MSCI Inc.)
۴-Nasdaq Stock Market
۵-New York Stock Exchange (NYSE)
۶-Investors Exchange (IEX)
۷-International Organization of Securities Commissions (IOSCO)
۸-Astana International Financial Center (AIFC)
۹-Astana International Stock Exchange (AIX)
۱۰-Belt and Road Initiative (BRI)
۱۱-Taiwan Stock Exchange (TWSE)
۱۲-Small and Medium-Sized Businesses (SMEs)

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *