خانه روی خط خبر داخلی سامانه‌های جدید بورسی، تحول بنیادی در نظام بنگاه‌داری
سامانه‌های جدید بورسی، تحول بنیادی در نظام بنگاه‌داری

سامانه‌های جدید بورسی، تحول بنیادی در نظام بنگاه‌داری


مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عنوان کرد
سامانه‌های جدید بورسی، تحول بنیادی در نظام بنگاه‌داری

۱۴ آذر

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، رونمایی از سامانه‌های جدید بورسی را آغاز تحولی شگرف در نظام بنگاه‌داری کشور ارزیابی کرد.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، با اشاره به ضرورت توسعه اقتصاد هوشمند و دولت الکترونیک گفت: در راستای اقتصاد هوشمند، وعده‌هایی به سهامداران بورسی داده بودیم که بعد از راه‌اندازی سامانه شناسایی هوشمند و الکترونیکی سجام، مابقی خدمات هم به‌صورت الکترونیکی در اختیار هموطنان قرار گیرد، اخیراً به وعده‌هایمان عمل و از دو سامانه دیگر رونمایی کرده‌ایم.
وی افزود: با توجه به اینکه مدت‌ها انتظار سامانه‌ای به‌منظور برگزاری آنلاین مجامع بورسی و فرابورسی شکل گرفته و مبانی قانونی فراهم بود، این سامانه راه‌اندازی و بهره‌برداری عملیاتی آن انجام شد.
فهیمی اظهار داشت: پس از سهمیه‌بندی عرضه‌های اولیه و فروش سهام عدالت، حدود ۵۰ میلیون نفر عضو باشگاه سهامداران ما شدند که امکان گرد‌هم‌آوری همه این افراد به‌صورت فیزیکی در مجامع شرکت‌ها به‌نوعی دشوار یا غیر‌قابل‌انجام بود، بنابراین باید شرایط حضور الکترونیکی برای حق رأی و نظارت آن‌ها بر شرکت‌های مد‌نظر فراهم می‌شد.
مدیر‌عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توضیح داد: سامانه مجمع الکترونیکی علاوه‌ بر اینکه امکان حضور الکترونیکی سهامداران را فراهم می‌کند، اجازه نظارت بر عملکرد شرکت را به آن‌ها می‌دهد که این اتفاق را می‌توان تغییر شیوه بنگاه‌داری پس از یک قرن در کشور عنوان کرد.
فهیمی تصریح کرد: مدیران بورسی باید بدانند که از این پس به‌صورت الکترونیکی در معرض دید میلیون‌ها سهامدار هستند، بنابراین باید صورت‌های مالی‌ شرکت و فعالیت اقتصادی جاری خود را مرتب به سهامداران ارائه دهند.
وی در عین حال با تأکید بر اینکه سهامداران نباید نگران اختیارات خود باشند، بیان کرد: همه تلاش ما بر این بوده تا با ارائه این سامانه حق هیچ سهامداری در نظارت بر عملکرد شرکت، تأیید یا رد صورت‌های مالی، حق رأی و انتخاب مدیران شرکت‌ها شایع نشود.

برگزاری مجمع الکترونیکی ۵ شرکت سرمایه‌گذاری استانی در آینده نزدیک
فهیمی افزود: این اقدام یک تحول بنیادی در شرکت‌های بورسی و نظام بنگاه‌داری ما است که رئیس‌جمهور هم بهره‌برداری از آن را آغاز کرده و به‌زودی ۵ شرکت سرمایه‌گذاری استانی با کمک این پلت‌فرم مجمع‌شان را برگزار می‌کنند.
وی درباره سامانه جامع توزیع سود هم بیان کرد: خواسته‌های به‌حق سهامداران این بود که وقتی سهامدار تعدادی شرکت هستند، سود خود را بدون مراجعه حضوری به مرکز خاصی دریافت کنند. این سامانه نیز برای پاسخگویی به این انتظار طراحی و ساخته شده است؛ بنابراین افرادی که علاوه بر داشتن اوراق با درآمد ثابت، در شرکت‌های بورسی و فرابورسی سهامدار هستند، سود سهامشان را بدون مراجعه به‌ جایی تنها با درج شماره حساب خود در این سامانه دریافت می‌کنند.
فهیمی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت، همراهی شرکت‌های بورسی و فرابورسی در این‌ مورد است و امیدواریم الزام قانونی فراهم شود تا هیچ ‌یک از شرکت‌ها اجازه توزیع سود خارج از این سامانه را نداشته باشند تا سهامداران بتوانند از یک سامانه متمرکز تمامی سودهای استحقاقی خود را دریافت کنند و اگر نتوانستند سودشان را دریافت کنند، سامانه‌ای برای پیگیری آن‌ها وجود داشته باشد.

ادامه فروش سهام عدالت متناسب با شرایط بازار
مدیر‌عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: توصیه مؤکد ما به سهامدارانی که شیوه مستقیم اداره سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند این است که در زمان تصمیم به فروش، نگاهی به کلیت بازار داشته باشند، زمانی که روند بازار نزولی است اگر اقدام به فروش کنند، قطعاً موجب افت مجدد قیمت‌ها، تشکیل صف‌های فروش و دیر‌تر فروخته ‌شدن سهم خود می‌شوند.
فهیمی ادامه داد: سهام عدالت در یک برهه زمانی از طریق عرضه، تبدیل به یک رکن تنظیم بازار شد و عطش صف‌های خرید را از بین برد و به‌نوعی نیاز سهامداران را تعمیم بخشید، اما در یک بازه زمانی با فروش‌های سنگین رویه بازار را تغییر داد، در صورتی که در چنین زمانی باید از صف فروش خارج شد.
وی همچنین گفت: تا‌کنون حدود ۲۵۰ هزار نفر سفارش فروش خود را لغو کردند؛ یعنی رقمی معادل ۷۰۰ میلیارد تومان جمع این میزان لغو سفارش‌ها بوده که کمک شایانی به روند معاملات داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که سهامداران سهام عدالت نیز با هوشمندی اقدام به معامله می‌کنند و اگر شرایط بازار مهیا نباشد اقدام به فروش نمی‌کنند.
مدیر‌عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به اینکه همه کارگزاری‌ها موظفند امکان لغو سفارش را برای سهامداران ایجاد کنند، بیان کرد: بیش از ۱۰۰ شرکت کارگزاری در کشور وجود دارد که سهامداران با تحقیق در‌باره هر کدام می‌توانند به عضویت آن‌ها دربیایند.
وی ادامه داد: امکان لغو سفارش، تصمیم نهایی را در اختیار سهامدار می‌گذارد. این دکمه لغو جزء ضروریات است و اگر کارگزاری این امکان را ایجاد نکند، سهامداران با مرکز تماس سهام عدالت (شماره ۱۵۶۹) ارتباط برقرار کنند و اطلاع دهند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.
فهیمی همچنین با بیان اینکه هیچ بانکی اجازه نگهداری وجه حاصل از فروش سهام عدالت را ندارد، خاطرنشان کرد: سفارش فروش سهامداران ثبت شده است و در صورت فروش، هیچ بانکی اجازه نگهداری وجه را ندارد و باید آن را به سهامدار بپردازد؛ البته سفارش‌های انباشته هم داریم که هنوز به فروش نرفته و در این باره، تعهد اصلی ما به حفظ تعادل بازار، حفاظت از دارایی‌های مشمولین و تابعی از شرایط بازار است.
وی در پایان افزود: کارگزاران بر اساس میزان کشش بازار می‌توانند عرضه انجام دهند و با توجه به رعایت ضرورت تعادل، معاملات را دنبال کنند، اما به‌محض فروخته‌ شدن، منابع حاصل از فروش باید به حساب سهامداران واریز شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *