خانه روی خط خبر داخلی سرمایه‌گذاری در بورس به نفع ایجاد رفاه، اشتغال و ثروت اجتماعی است
سرمایه‌گذاری در بورس به نفع ایجاد رفاه، اشتغال و ثروت اجتماعی است

سرمایه‌گذاری در بورس به نفع ایجاد رفاه، اشتغال و ثروت اجتماعی است


مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران بیان کرد
سرمایه‌گذاری در بورس به نفع ایجاد رفاه، اشتغال و ثروت اجتماعی است

۲۲ مهر

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به سرمایه‌گذاری مردم در بورس گفت: مردم بازاری را انتخاب کردند که با شفافیت حداکثری نسبت به سایر بازارها، نقدشوندگی بیشتری هم دارد و کمک‌کننده تولید است. سرمایه‌گذاری در این بازار به نفع ایجاد رفاه، اشتغال و ثروت اجتماعی خواهد بود.
به گزارش بورس پرس، دکتر علی صحرائی درباره عوامل مؤثر در رشد شاخص طی دو روز گذشته گفت: قیمت سهام به عوامل متعدد اقتصادی و غیراقتصادی وابسته است و تحت تأثیر تمام مؤلفه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. انتظارات آتی بر روی قیمت سهام اثرگذار است، بنابراین از قیمت ارز هم اثر می‌پذیرد، چراکه برخی از شرکت‌ها صادراتی هستند و یا ارزش‌های جایگزینی شرکت‌ها را متأثر می‌کند.
وی افزود: رشد شاخص به عوامل سودآوری شرکت‌ها مرتبط است. انتشار عملکردهای واقعی شرکت‌ها نشان‌دهنده این است که آن‌ها وضعیت خوبی داشتند یا اینکه رو به بهبود بوده‌اند. کسی که منابع نقدی آزاد در اختیار دارد بازارها را مقایسه و تصمیم‌گیری می‌کند. بازارهای دیگر هم ریسک‌های مرتبط به خود دارند؛ به طوری که این بازارها یا در سطح اشباع قرار گرفته‌اند یا اینکه سرمایه‌گذاری در برخی از بازارها غیرقانونی است؛ بنابراین مردم بازاری را انتخاب کردند که با شفافیت حداکثری نسبت به سایر بازارها، نقدشوندگی بیشتری هم دارد و کمک‌کننده تولید است. سرمایه‌گذاری در این بازار به نفع ایجاد رفاه، اشتغال و ثروت اجتماعی خواهد بود.

آخرین خبر از تخصیص یک درصد صندوق توسعه ملی
دکتر صحرائی درباره تخصیص یک درصد صندوق توسعه ملی هم گفت: بخش اول این اقدام یعنی فرایند تبادل در حال انجام است. انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی مسیر اداری دارد و باید قراردادی با صندوق تثبیت منعقد شود که این مراحل در حال انجام است.

عدم خروج نقدینگی از بورس
وی در خصوص خروج نقدینگی بعد از دست دادن کانال دو میلیون واحدی شاخص هم توضیح داد: با اینکه فروش انجام شد، اما بسیاری از نقدینگی‌ها از بازار خارج نشد و وارد سایر ابزارها مانند اوراق شده و منتظر است تا به بازار برگردد، البته بسیاری از این نقدینگی‌ها برگشته و پول‌ها نزد کارگزاری مانده‌ است. در حال حاضر ۳۵ هزار میلیارد نقدینگی نزد کارگزاری‌ها مانده و وارد سایر ابزارها شده‌ است.
مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه در همان زمان هم که شاخص دومیلیونی بود به مردم توصیه کردیم با مطالعه و مشورت وارد بازار شوند، تأکید کرد: مردم به‌ویژه سهامداران خرد باید با مطالعه و مشورت وارد بازار شوند، چراکه بورس یک بازار تخصصی است و همه دانش لازم برای فعالیت در این بازار را ندارند. اگر این مسیر برای آن‌ها فراهم نیست با ابزارهای غیرمستقیم وارد بازار شوند.
صحرائی اضافه کرد: بارها توصیه شد پس‌اندازها را وارد بازار کنند و برای خرید سهام از بنیادی بودن شرکت‌ها اطمینان حاصل شود. اگر مردم سهام شرکت‌های بنیادی را خریده‌اند در این شرایط نباید نگران باشند، چراکه بازده سرمایه‌گذاری در بورس به‌صورت مقایسه‌ای با سایر بازارها در میان‌مدت بیشتر است و به وضعیت خود برمی‌گردد. مگر اینکه سهم‌هایی را بدون مطالعه در پیروی از فضای مجازی انتخاب کرده باشند و بنیاد آن شرکت‌ها مشکل داشته باشند و مشمول ماده ۱۴۱ شده باشند.

راه‌حل رفع نگرانی مردم
وی در خصوص اینکه آیا می‌‌توان از دولت در برابر دعوت گسترده‌ای که از مردم به بورس داشته، انتظار حمایت داشت؟ توضیح داد: دولت به کسی درباره بورس تضمینی نداده و همواره اعلام می‌‌شد کسی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری در بورس را تضمین کند. دولت در کنار اینکه اعلام کرده در مقایسه با سایر بازارها، بازار سرمایه را انتخاب کنید، اکنون هم به‌طورجدی وظیفه صیانت از سهامداران را برعهده گرفته‌ است.
وی افزود: مقرراتی تسهیل شده که نقدشوندگی را تضمین می‌کند و توسط بازارگردانی، سهام خزانه، اوراق و… انجام می‌شود. اگر این اطمینان ایجاد شود که نقدشوندگی تمام و کمال است، نگرانی مردم برطرف می‌شود. اعتماد مردم در ادبیات مالی نقدشوندگی است، اما تمام افراد خود برای سهامداری تصمیم می‌گیرند.
صحرائی گفت: این‌گونه نیست که هر کسی به‌صورت تصادفی نسبت به خرید هر سهمی تصمیم بگیرد و بعد بگوید چون دولت دعوت کرده حالا باید سود را تضمین کند. دولت اعلام کرده وظیفه صیانت یعنی قانون‌گذاری را برعهده دارد که در این زمینه اقداماتی را انجام داد ازجمله معافیت‌های مالیاتی، به این معنی که اگر شرکتی در سال ۹۹ عرضه اولیه شود به سوابق گذشته مالیاتی آن مراجعه نخواهد شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *