خانه روی خط خبر داخلی عدم ثبات در سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاران را به سوداگری سوق می‌دهد
عدم ثبات در سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاران را به سوداگری سوق می‌دهد

عدم ثبات در سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاران را به سوداگری سوق می‌دهد


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

عدم ثبات در سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاران را به سوداگری سوق می‌دهد

۱۱ بهمن‌ماه

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)؛ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سیزدهمین گردهمایی جایزه ملی مدیریت مالی ایران که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور فعالان بازار سهام برگزار شد، اظهار کرد: امروزه مسائل و مشکلات فضای اقتصادی بر همگان روشن است؛ یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور مربوط به هدایت نقدینگی و مقوله سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود؛ این امر در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مشهود بود. رئیس سازمان بورس ادامه داد: با توجه به وضعیت و مشکلات کنونی فضای اقتصادی، باید توهمات و خرافاتی که بعضاً در ذهن تصمیم‌گیران ایجاد شده است، ریشه‌یابی شود و به‌دنبال برطرف کردن این گره‌ها باشیم.

ذهنیت اشتباهی مبنی بر «انرژی ارزان» وجود دارد
عشقی در تکمیل سخنان خود افزود: طی سال‌های اخیر نرخ انرژی روند صعودی داشته است، اما کماکان ذهنیت اشتباهی مبنی بر وجود «انرژی ارزان» شنیده شده و مقایسه‌های اشتباهی انجام می‌شود. وی اضافه کرد: شناخت وضعیت موجود، تحلیل و ریشه‌یابی تصورات اشتباه و بررسی راهکارها می‌تواند شرایط بهتری را برای اقتصاد کشور و بازار سرمایه رقم بزند. باید تحلیل سیستماتیک داشته باشیم و تمام اکوسیستم را به‌طور کامل ببینیم؛ قطعاً نگاه کلان می‌تواند کشور را به مقاصد اقتصادی برساند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه دست‌یابی به مقاصد اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری نیازمند ثبات اقتصادی بوده، مطرح کرد: یکی از مهمترین پایه‌های شکل‌گیری سرمایه‌گذاری مربوط به اصل ثبات می‌شود؛ افزایش سرمایه‌گذاری در کشور مستلزم وجود ثبات اقتصادی است و نبود این موضوع مهم متأسفانه باعث دیدگاه کوتاه‌مدت به بازارها شده است.

عدم ثبات در سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاران را به سوداگری سوق می‌دهد
وی افزود: متأسفانه برخی از سیاست‌گذاری‌ها باعث شده است تا سرمایه‌گذاری به‌شدت کمرنگ‌تر از گذشته شود و افراد به جهت دریافت سود به‌دنبال خرید اقلام و فروش سریع آن باشند. این سیاست‌گذاری‌ها، افراد را به سوداگری و دلالی سوق می‌دهد و این در حالی بوده که دیدگاه‌های کوتاه‌مدت در سرمایه‌گذاری خطر بزرگی را به بار می‌آورد.
بنگاه اقتصادی را با قیمت‌گذاری دستوری ملزم می‌کنند تا محصولات خود را با زیان بفروشد!
اگر بنگاه اقتصادی سودده نباشد، فعالیت آن بی‌معناست
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه عدم ثبات اقتصادی یکی از مواردی است که باعث تزلزل سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: باید به چهارچوب بخش خصوصی احترام گذاشته شود، اما بعضاً چنین دیدگاهی وجود ندارد، هنوز درگیر سیاست اشتباه قیمت‌گذاری دستوری هستیم؛ این مسئله باعث انحراف در سرمایه‌گذار، مصرف‌کننده و سیاست‌گذار می‌شود. همچنین، انحراف در تخصیص منابع، عرضه و تقاضا در بلند‌مدت، تقویت خام‌فروشی و عدم شکل‌گیری ارزش‌افزوده در اقتصاد، توزیع رانت و… از دیگر آسیب‌های آن است. عشقی بیان کرد: باید به‌دنبال افزایش ارزش‌افزوده در بازار سرمایه باشیم تا به این واسطه کیک اقتصادی بزرگ شود. علاوه بر ثبات اقتصادی، بحث سوددهی بنگاه‌های اقتصادی حائز اهمیت است. اگر بنگاه اقتصادی سودده نباشد، فعالیت آن بی‌معناست؛ متأسفانه بنگاه‌ اقتصادی را ملزم به فروش محصولات خود با قیمت‌گذاری دستوری می‌کنند و انتظار دارند که افزایش تولید و کیفیت نیز داشته باشد. در این بین علاوه بر قیمت‌گذاری دستوری با تولید دستوری نیز مواجه هستیم و بنگاهی را ملزم به تولید و ایجاد زیان انباشته می‌کنند.
ورود سلیقه‌ای دستگاه‌های نظارتی در چرخه‌های اقتصادی/دولت عرصه‌های دخالت خود را مشخص کند
وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌های بزرگ سودآور هستند، اما بنا بر تغییر قوانین و مقررات و یا سیاست‌های دستوری، با چالش‌هایی رو‌به‌رو می‌شوند و این مسئله قابلیت سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی‌پذیری را از بین می‌برد. فناوری و استفاده‌ از فناوری‌های مدرن موجب مزیت‌های رقابتی می‌شود، اما مشکلاتی نظیر دخالت‌ها و قیمت‌گذاری‌ها باعث شده تا در عوض بهره‌ بردن از دانش و پیشرفت فناوری و کسب سود مشروع، فعال اقتصادی متمایل به خام‌فروشی شود.
ایشان تشریح کرد: امروزه نیازمند این هستیم که دولت عرصه‌های دخالت خود را مشخص کند، متأسفانه ما نمی‌دانیم که دولت در چه بخشی اعمال سیاست‌ خواهد کرد؛ در فرمایشات رهبری نیز این مسئله مورد تأکید بود و مبحث اینکه دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد و باید پلتفرم‌سازی برای فعالیت بازیگران بخش خصوصی داشته باشد، مورداشاره قرار گرفت. اکنون دولت در ایجاد بنگاه‌های خصوصی رقیب بخش خصوصی است و تا زمانی‌که شرکت‌های بزرگ و پتروشیمی‌ها در دست دولت بودند، از انرژی ارزان و انواع حمایت‌ها برخوردار بودند‌، اما پس از اینکه در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ واگذار شدند، هرساله با تغییرات بودجه، هزینه‌های آنها افزایش پیدا می‌کند. عشقی تصریح کرد: ورود سلیقه‌ای دستگاه‌های نظارتی در چرخه‌ها و تصمیمات اقتصادی می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد، اگر خواهان جبران و ایجاد ثبات هستیم باید بستر کسب سود را برای سرمایه‌گذارانی که به بخش واقعی اقتصاد و بازار سهام ورود کرده‌اند، حمایت کنیم.

افزایش شفافیت به‌منظور حمایت از حقوق سهامداران
وی ابراز کرد: بحث شفافیت همواره مورد تأکید بوده است و سازمان بورس نیز با توجه به سامانه‌هایی که اطلاعات ناشران و بازار را در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌دهد، قصد افزایش شفافیت را دارد؛ در همین راستا و برای افزایش کیفی شفافیت، بحث افشای تخلفات و سوت‌زنی در دستورکار قرار گرفت. افزایش شفافیت موجب عدالت اقتصادی خواهد شد و سرمایه‌گذاران به این واسطه می‌توانند نگرش و پیش‌بینی صحیحی داشته باشند؛ برای حمایت از حقوق سهامداران، در افشای وضعیت سیاست‌گذاری‌ها، بنگاه‌ها و ناشران به‌دنبال افشای هرچه بیشتر هستیم و از همفکری فعالان بازار و صاحب‌نظران نیز استقبال خواهیم کرد.

کمیته ویژه سازمان بورس و اوراق بهادار برای دانش‌بنیان‌ها
رئیس سازمان بورس مطرح کرد: در خصوص توسعه تأمین مالی اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات خوبی در پذیرش و تأمین مالی انجام شده و کمیته‌ای در این خصوص با حضور معاون علمی ریاست جمهوری و فعالان بازار سهام تشکیل شده است؛ به‌طور حتم شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش مؤثری در پیشرفت بازار سهام داشته باشند.

موانع باعث تغییرات تاکتیکی می‌شود نه تغییرات راهبردی
عشقی در خاتمه سخنان خود گفت: در کنار مسائل داخلی، تغییرات بین‌المللی نیز مطرح بوده و اتفاقات حول این موضوع رخ می‌دهد. گاهی باعث ایجاد موانع تاکتیکی در توسعه اقتصادی می‌شود، اما هیچ‌یک از این موارد نمی‌تواند مانع راهبری ایجاد کند؛ گاهی نیاز بوده که تاکتیک‌ها و شیوه‌ خود را تغییر دهیم، اما اگر صنایع ما سودآور باشند می‌توانیم در بلندمدت به نتایج خوبی در سرمایه‌گذاری دست پیدا کنیم و اگر برای سرمایه‌گذاران این اطمینان را به وجود بیاوریم که سیاست‌های ما تغییر نخواهد کرد، قطعاً می‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی را نیز جذب کنیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *