خانه روی خط خبر داخلی مبلغ ۱,۹۰۰ میلیارد تومان از درآمد سازمان بورس به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص یافت
مبلغ ۱,۹۰۰ میلیارد تومان از درآمد سازمان بورس به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص یافت

مبلغ ۱,۹۰۰ میلیارد تومان از درآمد سازمان بورس به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص یافت


وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد

مبلغ ۱,۹۰۰ میلیارد تومان از درآمد سازمان بورس به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص یافت

۹ تیر

وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین افتتاحیه سه خدمت نوین بازار سرمایه، ضمن برشمردن اقدامات مثبت دکتر دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای بهبود شفافیت، مقررات‌زدایی و بهبود کسب‌و‌کار در بازار سرمایه، به ارائه توضیحاتی در خصوص نوسانات بورس و دلایل و اقدامات صورت‌گرفته از سوی دولت در سال‌های اخیر پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، دکتر دژپسند در این مراسم گفت: دکتر دهقان دهنوی بسیار سریع توانست قابلیت‌های خود را در ایجاد تحولات مثبت در بازار سرمایه نشان دهد و در این راستا، راه‌اندازی میز خدمات نوین که به‌تازگی راه‌اندازی شده است، به‌عنوان برگی زرین در دوران مدیریت وی ثبت خواهد شد.
وی یکی از اقدامات مثبت اجرا‌شده در ماه‌های اخیر را انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس عنوان کرد و آن را اقدامی جسورانه خواند و گفت: طبق صورت‌های مالی سازمان بورس که برای نخستین بار منتشر شد و اقدامی مثبت و قابل‌توجه بود، این سازمان ۱,۹۰۰ میلیارد تومان از درآمد خود را برای کمک به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص داده که اقدامی بسیار مفید است.
وی در ادامه در خصوص تحولات بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ و اقدامات متعدد صورت‌گرفته توسط شورای عالی بورس و دولت گفت: خدماتی که در حال حاضر در راستای تسهیل کسب‌و‌کار ارائه می‌شود، یکی از راهکارهایی است که با توجه به نوسانات دو سال اخیر، برای بهبود بازار اتخاذ شده است.
دکتر دژپسند گفت: از وجوه گوناگون می‌توان سال ۱۳۹۹ را سالی ویژه برای بازار سرمایه دانست، اما با وجود همه فراز و نشیبی که بازار در این سال داشت، باید به این نکته اذعان کرد که جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد به‌طور قابل‌توجهی ارتقا یافته است؛ به‌طوری‌که در جریان انتخابات ریاست جمهوری، بورس و تحولات آن به یکی از موضوعات محوری طرح‌شده از سوی کاندیداها تبدیل شد که این امر نشان‌دهنده ارتقای جایگاه بازار سرمایه در باورها و جامعه است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص اقدامات صورت‌گرفته در حوزه حمایت از بازار سرمایه طی سال‌های اخیر گفت: بازار سرمایه‌ طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفت. به‌عنوان مثال، در سال ۱۳۹۸ و در زمانی‌که سردار سلیمانی به درجه شهادت نائل شد، نگرانی‌های زیادی در مورد احتمال سقوط بورس مطرح بود و تماس‌های متعددی در این خصوص گرفته می‌شد. شورای عالی بورس در آن زمان جلساتی را برگزار کرد که خوشبختانه نتیجه آن، عبور از آن دوران بدون کوچکترین بحران و مشکل بود.
وی در پاسخ به این انتقاد که چرا دولت تحولات و نوسان‌های منفی را به‌درستی پیش‌بینی نکرده بود، گفت: این انتقاد صحیح نیست. از دی‌ماه ۱۳۹۸ با رشد تقاضاها در بورس، به‌دنبال پیدا کردن راه‌حل‌های منطقی برای مواجه شدن با این شرایط بودیم.
دژپسند اضافه کرد: اصولاً در این شرایط راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مسدود و سرکوب کردن تقاضا، بالا بردن قدرت میزبانی بازار و افزایش عرضه و تسهیل آن و در نهایت محدود کردن دامنه نوسان اشاره کرد.‌ یکی از راحت‌ترین و عافیت‌طلبانه‌ترین راهکارها‌، تحدید دامنه نوسان بود، اما راه درست و توسعه‌طلبانه این بود که مدیران بازار سرمایه ریسک‌پذیرانه و شجاعانه راه‌های اصولی و منطقی دیگری را برای پایداری و تضمین بازار سرمایه اجرا کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از موارد و پیشنهاد‌های طرح‌شده در شورای عالی بورس در راستای تقویت سمت عرضه در آن دوران را افزایش درصد سهام شناور شرکت‌ها دانست و گفت: برخی شرکت‌ها از اجرای تعهدات خود در این حوزه خودداری می‌کردند که در این خصوص راه‌های پیش‌رو بررسی شد. علاوه بر این، موضوع معافیت مالیاتی سنوات قبل برای شرکت‌هایی که درخواست پذیرش در بورس را داشتند و یا مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌هایی که اقدام به افزایش سرمایه می‌کردند، مطرح شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه در اولین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی با حضور رئیس وقت مجلس شورای اسلامی نیز این موارد مطرح و بررسی شد، گفت: تمامی این اقدامات با این هدف صورت گرفت که سمت عرضه از طریق مجراهای اصولی تقویت و فرآیند عرضه اولیه تسهیل شود. بنابراین، مدت زمان لازم برای پذیرش شرکت‌ها در بورس کاهش و مشوق‌ها افزایش یافت، همچنین افزایش سهام شناور شرکت‌ها از ۸ به ۲۵ درصد تصویب شد که بعضاً از آن به‌عنوان مصوبه طلایی یاد می‌شود.
وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به برخی انتقادات نسبت به فروش سهام دولت در بورس گفت: دولت به‌عنوان متولی واگذاری سهام عدالت، بورس را به این دلیل انتخاب کرد که بازاری شفاف است و از‌این‌رو تصمیم گرفت که سهام خود را در بورس عرضه کند. باید در نظر داشته باشیم که اگر در آن مقطع تقاضای خرید سهام تأمین نمی‌شد، حباب قیمت‌ها بیشتر می‌شد. باید بابت حمایتی که سهامداران حقوقی در آن زمان از بازار به‌عمل آوردند، از آن‌ها تشکر کنیم. اگر عرضه آن‌ها نبود و تقاضای انباشت‌شده برای خرید سهم افزایش می‌یافت، حباب قیمتی تشدید می‌شد.
دژپسند در مورد انتقاد برخی افراد از دعوت مردم به بورس توسط دولت گفت: بازار سرمایه محملی است برای تأمین مالی و ضروری است سهم آن در اقتصاد افزایش یابد. در همان زمان هم دعوت به بورس با تأکید بر مشاهده، مطالعه و معامله صورت گرفت و تأکید شد که سرمایه‌گذاران به شیوه غیر‌مستقیم وارد این بازار شوند و اتفاقاً همین موضوع نیز رخ داد و در سال ۱۳۹۹ شاهد آن بودیم که میزان سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم به بیش از دو برابر رسید.
وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه همواره آماده دریافت نظرات و پیشنهاد‌های فعالان بازار سرمایه و مشاوره با آن‌ها بوده‌ایم، به دلایل تغییر جهت بازار و منفی شدن جریان ورود نقدینگی به بورس پرداخت و گفت: متأسفانه برخی افراد سهامداران حقیقی‌ را ترساندند، نااطمینانی را در بازار تقویت کردند و با تحلیل‌های غلط سعی کردند سهامداران حقوقی را زیر سؤال ببرند. این افراد با طرح این سؤال که چرا در شرایطی که بورس‌های دنیا به‌دلیل گسترش ویروس کرونا روندی منفی دارند، بورس ایران مثبت است، ترس زیادی در بازار ایجاد کردند.
وی ادامه داد: اما واقعیت امر این است که مقایسه مذکور صحیح نیست، زیرا سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در سال ۱۳۹۹ به‌طور متوسط ۲/۶ برابر شد، سود برخی گروه‌ها ۶ برابر و برخی نیز تا ۱۴/۵ برابر رشد داشت. ازاین‌رو، بهبود تقاضا در این شرایط نباید با بورس‌های جهانی مقایسه می‌شد.
دژپسند به اقداماتی که در زمان کاهش تقاضا و افزایش عرضه برای حمایت از بازار سرمایه صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: پس از آنکه از بیست و یکم مرداد‌ماه ۱۳۹۹ روند بازار معکوس شد، لازم بود ابزار، سیاست و عملیات مقتضی این دوره طراحی شود. بنابراین، اقداماتی برای عرضه اوراق اختیار فروش تبعی، بازارگردانی و بازارسازی صورت گرفت و حتی برای تأمین مالی صندوق‌ها نیز تمهیداتی اندیشیده شد. اما مشکل اینجا بود که برخی با اظهارات خود باعث شدند باور و اعتماد سرمایه‌گذاران آسیب ببیند و وقتی باور آسیب ببیند، مدیریت مشکل خواهد شد.
وی به ارائه برخی اطلاعات اشتباه از میزان تأمین مالی دولت از طریق بورس اشاره کرد و گفت: در این خصوص اعدادی همچون ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مطرح می‌شود و بعضاً آن را دست در جیب مردم کردن می‌دانند. این ادعا کاملاً اشتباه است، دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام به فروش رسانده و ۶۲ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرده است که خریداران این اوراق بدهی نیز به‌هیچ‌وجه سهامداران حقیقی‌ نبوده‌اند.
وی گفت: این بخش خصوصی بود که در سال ۱۳۹۹ از طریق انتشار اوراق بدهی ۵/۵ برابر سال قبل از آن تأمین مالی کرد. دولت از بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به‌دنبال هوشمند‌سازی، ظرفیت‌سازی، سیاست‌گذاری، هدایت‌گری و مدل‌سازی در این بازار بود که یکی از نتایج آن راه‌اندازی این سه خدمت جدید است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *