خانه گزارش آماری چشم انداز سود ناشران چشم انداز سودآوری شرکت‌های بورسی
چشم انداز سودآوری شرکت‌های بورسی

چشم انداز سودآوری شرکت‌های بورسی


نتایج سیزدهمین دوره اجماع تحلیلگران (IranCR) تقدیم حضور شما می‌گردد. در این دوره، ۸۵ تحلیلگر از  ۶۳ شرکت مختلف سبدگردانی، تامین سرمایه و کارگزاری، سود مورد انتظار خود را از شرکت‌هایی که  نزدیک به ۷۵ درصد ارزش کل بازار سهام کشور را تشکیل می‌دهند ارائه کرده‌اند.

مهم‌ترین نتایج حاصل از این گزارش، به شرح زیر است:

۱- تحلیلگران انتظار دارند بازار سهام، از مقطع انتشار این گزارش تا پایان سال ۱۳۹۸، نزدیک به ۱۸ درصد و برای کل سال ۱۳۹۹، ۲۶ درصد بازدهی داشته باشد. این انتظارات با فرض میانگین دلار نیمای ۱۱٫۵ و ۱۲٫۸ برای سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و دلار آزاد ۱۲٫۵ و ۱۴ هزار تومان برای این دو سال شکل گرفته است.

۲- علی‌رغم افت قیمت‌های جهانی در فاصله ۲۲ تیرماه (تاریخ انتشار گزارش اجماع قبلی)  تا ۳۱ شهریورماه، پیش‌بینی سود سال مالی ۱۳۹۸ شرکت‌های بازار توسط تحلیلگران با افت همراه نشد و رشد جزئی ۲٫۲ درصدی را  نشان می‌دهد. بهبود انتظارات نسبت به سودآوری گروه اوره، متانول و پالایشگاهی، اصلی‌ترین دلیل ثبات سودآوری شرکت‌های بازار علی‌رغم کاهش قیمت‌های جهانی است. گزارش‌های مناسب فصل بهار این گروه‌ها، بهبود انتظارات را نسبت به این گروه‌ها تا حدی توجیه می‌کند.

۳- تحلیلگران، هنوز افت قیمت‌های جهانی را به‌طور کامل در تحلیل‌های خود به‌حساب نیاورده‌اند. پیش‌بینی تحلیلگران از قیمت‌های جهانی در شهریورماه، نسبت به‌پیش بینی تیرماه، حدود ۵ درصد کمتر است درحالی‌که قیمت‌های جهانی در این فاصله، بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است. در صورت تداوم وضع موجود، انتظار داریم تحلیلگران به‌تدریج کاهش بیشتری را در قیمت‌های جهانی در مدل‌های خود لحاظ کنند.

۴- نسبت قیمت به درآمد پیشرو (Forward P/E) بازار سهام که در آخرین دوره اجماع در ۲۲ تیرماه در محدوده ۴٫۳ بود، در این دوره به ۴٫۷ رسید. سقف نسبت P/E فوروارد بازار در دو سال گذشته مربوط به مهرماه سال ۱۳۹۷ و عدد ۵٫۵ بوده است.

۵- رشد نسبت قیمت به درآمد فوروارد شرکت‌های کوچک بازار در فاصله تیرماه تا شهریورماه،  به‌مراتب بیشتر از رشد نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بزرگ بازار در همین مدت بوده است. نسبت قیمت به درآمد فوروارد شرکت‌های کوچک بازار (یک‌سوم پایین شرکت‌های موردبررسی ازنظر ارزش بازار) از ۴٫۷ در آخرین اجماع در تیرماه به ۶٫۵۵ در شهریورماه رسید درحالی‌که P/E فوروارد شرکت‌های بزرگ بازار (یک‌سوم بالای شرکت‌های موردبررسی ازنظر ارزش بازار) از عدد ۴ در تیرماه به ۴٫۳ در انتهای شهریور رسیده است. رشد قابل‌ملاحظه P/E شرکت‌های کوچک، نشان‌دهنده آن است که علی‌رغم رشد زیاد قیمت سهام این گروه از شرکت‌ها در فاصله تیرماه تا شهریورماه، انتظارات تحلیلگران نسبت به سودآوری این گروه از شرکت‌ها، تغییر آن‌چنانی نکرده است. موضوعی که می‌تواند حاکی از ریسک زیاد سرمایه‌گذاری در  این گروه از شرکت‌ها باشد.

۶- بر اساس اطلاعات این گزارش، علی‌رغم تحولات قابل‌توجهی که از فاصله تیرماه تا شهریورماه  در حوزه اقتصاد کلان، تحریم‌ها، اقتصاد جهانی و صنایع مختلف اتفاق افتاده است،  هنوز سودآوری شرکت‌های اصلی بازار، سرمایه‌گذاری در این گروه از شرکت‌ها را توجیه می‌کند. در شرایط کنونی، سرمایه‌گذارانی با افق زمانی میان‌مدت و بلندمدت، ریسک زیادی برای سرمایه‌گذاری تحمل نمی‌کنند و کسب بازدهی مناسب در دسترس است.

این گزارش با همراهی  بخش قابل‌توجهی از مدیران دارایی و تحلیلگران بازار سرمایه ایران تهیه‌شده است. امیدواریم این تلاش قدمی در جهت  ارتقای سطح اطلاعات لازم برای انجام سرمایه‌گذاری مبتنی بر تحلیل، افزایش کارایی بازار سرمایه و درنهایت حفاظت بیشتر از منافع عموم سرمایه‌گذاران باشد.

  سود مورد اجماع چیست؟

«سود مورد اجماع» یک شرکت، میانگین پیش‌بینی تحلیلگران بازار از سود خالص آن شرکت است. در حال حاضر، برای محاسبه میانگین نظرات مشارکت‌کنندگان، وزن یکسانی به همه آن‌ها داده می‌شود و «میانگین ساده» سود پیش‌بینی‌شده، به‌عنوان سود مورد اجماع هر شرکت شناخته می‌شود.

متدولوژی محاسبه سود مورد اجماع

  1. دوره زمانی پیش‌بینی سود:

۱- برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها در بهار سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد (نمادهای حکشتی، سفارس، رمپنا، تیپیکو، واحیا، فارس و تاپیکو)، منظور از سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب سال مالی منتهی به بهار ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ است.

۲- برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها در تابستان سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد (نمادهای شپدیس، حپارسا و پارسان)، منظور از سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب سال مالی منتهی به تابستان ۱۳۹۸ و تابستان ۱۳۹۹ است.

۳- برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها در پاییز سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد (نمادهای سپ، لوتوس، شیران، پکویر، کگهر، شوینده، شگل، شپاکسا، غبشهر، غمارگ، وغدیر، چکاپا و بکهنوج)، منظور از سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب سال مالی منتهی به پاییز ۱۳۹۸ و پاییز ۱۳۹۹ است.

  1. سود تلفیقی، سود شرکت اصلی: برای دوره‌های مالی سالانه، سود تلفیقی و برای دوره‌های فصلی، سود شرکت اصلی مورد پیش‌بینی قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، سود سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، برای همه شرکت‌ها، سود تلفیقی و سود فصل تابستان برای شرکت اصلی پیش‌بینی شده است.
  2. نسبت قیمت به درآمد فوروارد:

نسبت قیمت به درآمد پیشرو P/E)  Forward )  برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها منتهی به اسفند ۱۳۹۸ است، با در نظر گرفتن سود سال مالی ۱۳۹۸ محاسبه شده است.

نسبت قیمت به درآمد پیشرو P/E)  Forward ) برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها منتهی به بهار ۱۳۹۸ است، یعنی «شرکت‌های حکشتی، فارس، سفارس، تیپیکو، واحیا و تاپیکو»، با در نظر گرفتن سود سال مالی منتهی به بهار ۱۳۹۹ آن‌ها محاسبه شده است.

نسبت قیمت به درآمد پیشرو P/E)  Forward ) برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها منتهی به تابستان ۱۳۹۸ است یعنی «شرکت‌های شپدیس و پارسان»، با در نظر گرفتن سود سال مالی منتهی به تابستان ۱۳۹۹ آن‌ها محاسبه شده است.

نسبت قیمت به درآمد پیشرو P/E)  Forward )  برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها منتهی به پاییز ۱۳۹۸ است یعنی «شرکت‌های سپ، شیران، پکویر، شوینده، شگل، شپاکسا، غبشهر، غمارگ، وغدیر، چکاپا و کگهر» با در نظر گرفتن یک‌چهارم سود سال مالی منتهی به پاییز ۱۳۹۸ و سه‌چهارم سود سال مالی منتهی به پاییز ۱۳۹۹ آن‌ها محاسبه شده است. به‌طور مثال برای نماد غبشهر با توجه به اتمام سال مالی ۱۳۹۸ (در آذر ۹۸)، از یک‌چهارم سود سال مالی منتهی به آذر ۱۳۹۸ و سه‌چهارم سود سال مالی منتهی به آذر ۱۳۹۹ استفاده‌شده است.

  1. تناوب به‌روزرسانی: بنا بر توافق مشارکت‌کنندگان، مقررشده تا گزارش سودآوری مورد اجماع در هر فصل، دو بار به‌روز شود.
  2. متغیرهای کلان و قیمت جهانی کالاهای پایه: تحلیلگران همان اعدادی که در مدل‌های مالی خود برای پیش‌بینی سود شرکت‌ها استفاده کرده‌اند را به‌عنوان پیش‌بینی خود از این متغیرها در بازه‌های موردنظر قرار می‌دهند؛ بنابراین، این اعداد درواقع تخمین تحلیلگران از میانگین این متغیرها در بازه‌های زمانی موردنظر (نه وضعیت متغیرها در پایان دوره) را نشان می‌دهد.

سلب مسئولیت

گزارش سودآوری مورد اجماع، تنها میانگین نظرات تحلیلگران بازار در مورد سودآوری شرکت‌ها را  ارائه می‌کند. بر این اساس، انتشار این گزارش، به معنی پیشنهاد فروش یا خرید سهام یا هرگونه اوراق بهادار دیگر توسط ناشر نیست و ناشر مسئولیتی از این بابت بر عهده ندارد.

برای مطالعه این گزارش این موارد را در نظر داشته باشید:

۱- برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها در بهار سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد (نمادهای حکشتی، سفارس، رمپنا، تیپیکو، واحیا، فارس و تاپیکو)، منظور از سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب سال مالی منتهی به بهار ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ است.

۲- برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها در تابستان سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد (نمادهای شپدیس، حپارسا و پارسان)، منظور از سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب سال مالی منتهی به تابستان ۱۳۹۸ و تابستان ۱۳۹۹ است.

۳- برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها در پاییز سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد (نمادهای سپ، لوتوس، شیران، پکویر، کگهر، شوینده، شگل، شپاکسا، غبشهر، غمارگ، وغدیر، چکاپا و بکهنوج)، منظور از سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب سال مالی منتهی به پاییز ۱۳۹۸ و پاییز ۱۳۹۹ است.

جدول ۱

اجماع تحلیل‌گران: پیش‌بینی سود شرکت‌ها در سال ۱۳۹۸      شهریور ۱۳۹۸

 

صنعت نماد حد پایین میانگین حد بالا مشارکت
فولاد فولاد ۱,۰۵۰ ۱,۳۳۷ ۱,۶۹۲ ۶۱
فخوز ۱,۶۰۰ ۲,۳۳۵ ۳,۰۰۰ ۴۱
هرمز ۷۰۰ ۱,۰۱۴ ۱,۳۵۰ ۱۷
ذوب ۱۴۴ ۲۹۱ ۴۵۰ ۲۱
فولاژ ۷۳۰ ۹۷۶ ۱,۳۰۰ ۱۱
کاوه ۶۹۷ ۱,۱۰۷ ۱,۴۵۰ ۳۵
چدن ۱,۴۱۰ ۲,۰۸۵ ۳,۰۰۰ ۲۰
ارفع ۱,۲۰۰ ۱,۴۹۰ ۱,۸۵۰ ۲۳
سنگ آهن کنور ۵۶۷ ۱,۴۷۲ ۱,۷۰۰ ۲۸
کچاد ۹۹۵ ۱,۱۸۵ ۱,۳۷۱ ۳۵
کگل ۱,۰۶۱ ۱,۳۷۸ ۱,۸۰۰ ۴۰
کگهر ۱,۸۵۰ ۲,۷۹۱ ۴,۰۰۰ ۲۷
روی فاسمین ۲,۰۴۴ ۳,۶۵۵ ۵,۰۰۰ ۳۰
کاما ۲,۸۱۰ ۳,۷۳۲ ۵,۲۰۰ ۲۶
کروی ۱,۸۵۰ ۲,۲۴۰ ۲,۸۵۰ ۱۳
مس فملی ۱,۲۰۰ ۱,۴۳۲ ۱,۸۰۰ ۵۵
اوره شپدیس ۴,۰۰۰ ۵,۰۳۷ ۶,۲۰۰ ۴۵
کرماشا ۱,۴۴۰ ۲,۳۴۳ ۳,۰۰۰ ۳۴
خراسان ۳,۲۵۰ ۴,۶۰۲ ۵,۶۰۰ ۳۷
شیراز ۱,۸۰۰ ۲,۶۶۳ ۳,۵۰۰ ۳۶
الفین جم ۲,۲۰۰ ۲,۹۹۴ ۴,۵۰۰ ۴۰
جم پیلن ۴,۳۳۸ ۶,۶۳۴ ۸,۵۰۰ ۳۹
شاراک ۸۰۰ ۱,۷۸۰ ۲,۶۵۰ ۳۴
شغدیر ۱,۱۰۰ ۱,۵۸۹ ۲,۵۰۰ ۲۳
متانول/LPG زاگرس ۹,۷۸۰ ۱۶,۳۰۹ ۲۵,۵۰۰ ۴۶
شخارک ۲,۸۶۰ ۳,۳۹۲ ۴,۳۹۵ ۱۸
شفن ۱۰,۶۰۰ ۱۶,۲۱۱ ۲۱,۰۰۰ ۳۱
پارس ۹,۰۰۰ ۱۱,۱۸۸ ۱۴,۵۰۰ ۳۴
پالایشی شبریز ۴,۵۰۰ ۶,۳۱۷ ۸,۰۰۰ ۱۹
شبندر ۳,۲۸۰ ۴,۴۵۸ ۶,۵۰۰ ۲۲
شتران ۱,۰۴۰ ۱,۲۹۶ ۱,۷۰۰ ۱۶
نوری ۶,۳۴۰ ۸,۹۳۰ ۱۳,۶۱۵ ۱۷
شپنا ۲,۶۰۰ ۳,۴۷۹ ۴,۵۰۰ ۳۰
روانکار شبهرن ۲,۷۲۴ ۳,۷۶۳ ۴,۹۲۱ ۲۴
شرانل ۱,۷۸۰ ۲,۵۲۰ ۳,۲۰۰ ۱۹
شسپا ۷,۹۰۰ ۱۰,۷۳۷ ۱۲,۵۰۰ ۱۷
شنفت ۱,۵۰۰ ۲,۳۸۸ ۳,۶۴۱ ۱۷
یوتیلیتی بفجر ۱,۵۴۰ ۲,۰۸۴ ۳,۰۰۰ ۱۴
مبین ۱,۹۶۰ ۲,۴۰۲ ۳,۰۴۱ ۲۳
محصولات شیمیایی شیران ۱,۷۵۰ ۲,۲۰۲ ۲,۸۰۰ ۲۰
زغال سنگ کطبس ۱,۲۱۰ ۲,۱۱۰ ۳,۱۵۰ ۱۷
کاغذسازی چکاپا ۶۰۰ ۸۶۵ ۱,۳۵۰ ۱۸
هلدینگ های پتروشیمی و فلزی فارس ۱,۰۰۰ ۱,۴۴۶ ۱,۸۰۰ ۱۳
میدکو ۵۰۰ ۶۵۴ ۸۰۰ ۷
وبانک ۸۰۰ ۹۱۹ ۱,۰۶۴ ۷
وصندوق ۸۰۰ ۹۴۲ ۱,۱۰۰ ۲۲
وغدیر ۳۷۰ ۷۰۹ ۱,۱۰۰ ۲۸
ومعادن ۸۰۰ ۹۰۶ ۱,۲۰۰ ۶
پارسان ۱,۰۵۰ ۱,۲۸۰ ۱,۶۰۰ ۲۳
ارتباطات همراه ۱,۵۰۰ ۲,۰۵۶ ۲,۳۰۰ ۲۰
اخابر ۵۰۰ ۵۹۴ ۷۰۰ ۱۹
تکنولوژی آپ ۱,۲۰۰ ۱,۳۷۲ ۱,۷۰۰ ۱۵
رانفور ۱,۴۰۱ ۱,۶۲۰ ۲,۰۰۰ ۴
رتاپ ۴۸۰ ۵۶۰ ۶۰۰ ۱۲
رکیش ۴۲۰ ۵۶۵ ۷۵۰ ۱۴
سپ ۸۰۰ ۹۷۷ ۱,۳۵۰ ۹
سیستم ۸۹۰ ۱,۰۶۳ ۱,۲۰۰ ۷
پرداخت ۱,۷۰۰ ۱,۹۷۱ ۲,۷۵۰ ۱۲
سلامت والبر ۵۰۰ ۸۲۱ ۱,۲۰۰ ۷
کاسپین ۱,۵۵۰ ۱,۹۵۲ ۲,۵۰۰ ۹
دالبر ۹۲۲ ۱,۳۰۷ ۲,۰۰۰ ۱۵
خدمات مالی لوتوس ۶۰۰ ۷۰۰ ۸۰۰ ۵
وبملت ۶۰۰ ۲,۷۳۸ ۶,۵۰۰ ۱۱
وخاور ۶۱۰ ۸۲۲ ۱,۱۰۰ ۱۳
حمل و نقل توریل ۶۵۰ ۹۴۰ ۱,۵۰۰ ۵
حتاید ۲,۰۰۰ ۲,۲۰۰ ۲,۵۰۰ ۴
وتوکا ۵۸۰ ۹۳۶ ۱,۴۰۰ ۵
حسینا ۲,۴۴۰ ۳,۰۴۲ ۳,۵۰۰ ۱۱
حکشتی ۹۰۰ ۱,۷۵۴ ۳,۰۰۰ ۱۲
شیشه کرازی ۶۵۰ ۸۷۷ ۱,۱۸۰ ۱۰
کهمدا ۷۸۴ ۱,۱۰۵ ۱,۴۰۰ ۸
ساختمان ساروم ۸۰۹ ۱,۱۲۲ ۱,۵۰۰ ۱۸
ستران ۵۰ ۱۷۵ ۴۸۶ ۴
سخوز ۸۸۰ ۱,۰۷۶ ۱,۷۶۰ ۱۸
مصرفی بادوام تایرا ۱,۴۴۰ ۲,۳۰۵ ۳,۰۰۰ ۱۶
مادیرا ۱,۹۰۰ ۳,۱۶۹ ۴,۰۰۰ ۱۳
پکرمان ۴۵۰ ۱,۰۸۱ ۱,۵۸۰ ۲۳
پکویر ۱۰۷ ۴۲۸ ۹۵۰ ۱۰
کالای مصرفی ضروری افق ۴,۰۰۰ ۵,۷۶۶ ۹,۵۰۰ ۱۲
شوینده ۱,۷۰۰ ۲,۷۱۹ ۳,۲۰۰ ۱۷
شپاکسا ۱,۶۷۱ ۲,۰۷۵ ۳,۰۰۰ ۱۴
شگل ۱,۴۰۰ ۲,۰۱۱ ۲,۹۱۵ ۲۰
غبشهر ۴۰۰ ۷۱۵ ۱,۰۹۴ ۱۰
غشهداب ۵۵۰ ۸۲۴ ۱,۰۰۱ ۱۸
غمارگ ۳۸۴ ۷۵۶ ۱,۲۳۰ ۶
قزوین ۱,۷۱۱ ۲,۱۸۶ ۲,۸۰۰ ۱۱
متغیرهای کلان و قیمت جهانی کالاهای پایه  نرخ دلار بازار آزاد ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۴,۷۱۲ ۱۶۰,۰۰۰ ۵۲
بازدهی املاک -۱۵ ۹ ۳۵ ۳۲
بازدهی شاخص کل بورس ۵۰ ۹۲ ۱۳۰ ۳۳
میانگین قیمت نفت ۴۰ ۶۱ ۷۰ ۴۸
میانگین نرخ دلار (نیما) ۱۰۰,۰۰۰ ۱۱۴,۲۷۳ ۱۳۰,۰۰۰ ۵۴
میانگین نرخ دلاری LPG ۳۴۵ ۳۹۴ ۴۵۰ ۲۵
میانگین نرخ دلاری اوره صادراتی ۱۸۰ ۲۲۱ ۲۶۵ ۴۰
میانگین نرخ دلاری متانول صادراتی ۲۱۰ ۲۴۶ ۳۰۰ ۴۳
میانگین نرخ دلاری پلی اتیلن صادراتی ۸۵۰ ۹۶۹ ۱,۱۸۱ ۲۸
میانگین نرخ ریالی روی ۲۱۸,۵۰۰ ۲۶۲,۹۰۷ ۳۲۰,۰۰۰ ۳۱
میانگین نرخ ریالی شمش فولاد ۳۴,۰۰۰ ۳۸,۶۰۹ ۴۴,۱۳۸ ۴۵
میانگین نرخ ریالی مس ۵۸۰,۰۰۰ ۶۵۵,۱۴۶ ۷۵۸,۹۳۹ ۳۸
میانگین نرخ ریالی ورق گرم ۴۲,۰۰۰ ۵۰,۳۸۷ ۶۵,۶۴۱ ۳۷
نرخ تورم ۲۵ ۳۷ ۵۰ ۳۸

 

 

* برای همه نمادها، سود سال ۹۸ به صورت تلفیقی پیش‌بینی شده است. مقدار پیش‏بینی شده برای متغیرهای کلان و قیمت‏های جهانی، میانگین این مقادیر در مقاطع سال مورد پیش‏بینی است.

 

جدول ۲

 

اجماع تحلیل‌گران: پیش بینی سود شرکت‌ها در سال ۱۳۹۹

صنعت نماد حدپایین میانگین حد بالا مشارکت
فولاد فولاد ۱,۰۰۰ ۱,۴۵۲ ۲,۰۰۰ ۲۹
فخوز ۱,۲۷۰ ۲,۲۴۷ ۳,۲۰۰ ۱۶
هرمز ۱,۱۰۴ ۱,۲۸۵ ۱,۵۰۰ ۵
ذوب ۱۱۲ ۳۴۵ ۵۰۰ ۷
فولاژ ۸۳۰ ۱,۲۰۸ ۱,۵۰۰ ۴
کاوه ۱,۰۰۰ ۱,۴۷۲ ۲,۰۰۰ ۱۳
چدن ۱,۴۰۰ ۲,۲۲۹ ۲,۸۰۰ ۷
ارفع ۱,۲۶۹ ۱,۶۴۴ ۲,۲۰۰ ۷
سنگ‌آهن واحیا ۱۲,۵۰۰ ۱۷,۲۲۸ ۲۲,۰۰۰ ۶
کنور ۱,۵۰۰ ۱,۸۳۴ ۲,۴۰۰ ۱۲
کچاد ۱,۰۵۰ ۱,۳۵۷ ۱,۶۵۰ ۱۵
کگل ۱,۲۲۰ ۱,۶۳۱ ۲,۸۲۳ ۱۷
کگهر ۲,۷۰۰ ۳,۸۰۲ ۵,۴۱۰ ۲۰
روی فاسمین ۲,۸۰۰ ۳,۹۷۱ ۶,۰۰۰ ۱۴
کاما ۳,۰۰۰ ۴,۰۲۱ ۵,۰۰۰ ۱۰
کروی ۱,۸۰۰ ۲,۴۰۰ ۳,۳۰۰ ۶
مس فملی ۱,۰۰۰ ۱,۴۸۱ ۱,۸۰۰ ۲۳
اوره شپدیس ۳,۶۵۰ ۵,۸۹۸ ۷,۴۶۰ ۳۷
کرماشا ۱,۸۷۰ ۲,۵۷۴ ۳,۲۰۰ ۲۰
خراسان ۳,۸۰۰ ۵,۰۵۸ ۶,۵۰۰ ۲۰
شیراز ۲,۰۰۰ ۳,۰۴۸ ۴,۲۰۰ ۲۰
الفین جم ۲,۲۰۰ ۳,۱۴۶ ۴,۰۰۰ ۱۹
جم پیلن ۵,۰۰۰ ۶,۹۷۴ ۸,۱۵۰ ۱۷
شاراک ۱,۵۰۰ ۱,۹۸۰ ۳,۱۰۰ ۱۵
شغدیر ۱,۰۰۰ ۱,۷۵۳ ۲,۵۳۰ ۱۲
متانول/  LPG زاگرس ۹,۶۸۰ ۱۴,۳۵۳ ۲۹,۴۴۶ ۱۸
شخارک ۲,۳۳۳ ۳,۴۱۲ ۴,۷۲۰ ۸
شفن ۱۰,۰۰۰ ۱۵,۵۲۷ ۲۲,۵۰۰ ۱۲
پارس ۱۰,۰۰۰ ۱۲,۰۲۵ ۱۵,۰۰۰ ۱۴
پالایشی شبریز ۵,۰۰۰ ۶,۹۹۴ ۹,۹۶۹ ۸
شبندر ۳,۷۹۰ ۴,۸۰۸ ۵,۵۱۸ ۷
شتران ۱,۳۰۰ ۱,۵۳۵ ۱,۸۰۰ ۶
نوری ۹,۰۰۰ ۱۰,۰۶۷ ۱۱,۰۰۰ ۳
شپنا ۳,۱۰۰ ۳,۷۷۹ ۴,۶۴۹ ۱۰
روانکار شبهرن ۳,۵۴۸ ۴,۸۸۱ ۶,۰۰۰ ۱۰
شرانل ۲,۰۰۰ ۲,۹۸۲ ۳,۷۰۰ ۶
شسپا ۷,۲۵۰ ۱۲,۵۲۱ ۱۵,۹۸۸ ۷
شنفت ۲,۰۰۰ ۳,۱۲۵ ۴,۱۲۴ ۵
یوتیلیتی بفجر ۱,۷۲۰ ۲,۰۷۵ ۲,۷۵۵ ۳
مبین ۲,۰۰۰ ۲,۵۴۴ ۲,۹۱۵ ۷
وهور ۴۰۰ ۸۳۳ ۱,۱۰۰ ۳
محصولات شیمیایی شیران ۱,۳۵۰ ۲,۱۳۳ ۳,۰۰۰ ۱۱
زغال سنگ کطبس ۱,۲۰۰ ۲,۲۸۳ ۳,۰۰۰ ۷
کاغذسازی چکاپا ۷۰۰ ۱,۲۳۹ ۱,۸۰۰ ۱۳
هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی تاپیکو ۵۵۰ ۷۵۳ ۱,۱۰۰ ۱۰
فارس ۱,۳۰۰ ۱,۸۳۰ ۲,۵۰۰ ۱۰
میدکو ۸۰۰ ۱,۰۰۰ ۱,۲۰۰ ۳
وصندوق ۷۳۰ ۱,۰۳۴ ۱,۳۰۰ ۱۲
وغدیر ۷۰۰ ۸۹۶ ۱,۱۰۰ ۲۰
پارسان ۱,۱۵۰ ۱,۶۶۰ ۲,۲۰۰ ۱۷
صنعت نماد حد پایین میانگین حد بالا مشارکت
ارتباطات همراه ۲,۰۰۰ ۲,۳۶۲ ۲,۷۰۰ ۱۳
اخابر ۵۵۰ ۶۸۱ ۹۰۰ ۱۲
تکنولوژی آپ ۱,۳۰۰ ۱,۶۱۰ ۲,۴۰۰ ۹
رانفور ۱,۵۴۸ ۱,۷۹۳ ۲,۰۳۱ ۳
رتاپ ۵۵۳ ۶۷۹ ۸۰۰ ۶
رکیش ۶۴۸ ۷۶۵ ۸۸۰ ۶
سپ ۱,۰۴۰ ۱,۱۶۶ ۱,۳۰۰ ۶
سیستم ۱,۱۵۰ ۱,۳۱۳ ۱,۴۵۰ ۴
پرداخت ۲,۲۰۰ ۲,۴۲۴ ۳,۰۰۰ ۴
سلامت تیپیکو ۳,۲۷۰ ۴,۱۲۵ ۶,۰۰۰ ۱۶
والبر ۱,۰۰۰ ۱,۴۷۵ ۲,۸۷۰ ۶
دالبر ۱,۱۴۰ ۲,۲۳۱ ۳,۰۰۰ ۹
خدمات مالی وخاور ۵۵۳ ۹۲۱ ۱,۲۰۰ ۸
حمل و نقل توریل ۷۰۰ ۹۶۷ ۱,۴۰۰ ۳
وتوکا ۱,۲۰۰ ۱,۲۸۳ ۱,۴۵۰ ۳
حسینا ۲,۰۰۰ ۳,۱۴۲ ۳,۵۵۰ ۶
حکشتی ۱,۵۰۰ ۲,۲۸۰ ۳,۲۰۰ ۵
شیشه کرازی ۸۵۰ ۱,۱۴۷ ۱,۳۰۰ ۳
کهمدا ۱,۰۸۵ ۱,۶۴۵ ۲,۰۰۰ ۷
ساختمان ساروم ۱,۰۰۰ ۱,۳۵۸ ۱,۹۰۰ ۷
ستران ۳۲۰ ۶۸۰ ۱,۲۰۰ ۴
سخوز ۸۵۳ ۱,۳۳۶ ۱,۶۵۰ ۹
سفارس ۷۰۰ ۸۶۷ ۱,۲۶۷ ۴
مصرفی بادوام تایرا ۱,۳۱۰ ۳,۲۶۱ ۴,۰۰۰ ۸
مادیرا ۳,۰۰۰ ۴,۵۷۱ ۵,۴۱۲ ۳
پکرمان ۸۰۰ ۱,۶۵۲ ۲,۷۷۰ ۱۰
پکویر ۶۰۰ ۱,۴۸۵ ۲,۵۰۰ ۵
کالای مصرفی ضروری افق ۸,۰۰۰ ۹,۷۰۷ ۱۰,۸۲۹ ۴
شوینده ۲,۰۰۰ ۲,۷۹۹ ۳,۵۰۰ ۷
شپاکسا ۱,۸۰۰ ۲,۲۷۲ ۲,۹۰۰ ۸
شگل ۱,۷۰۰ ۲,۲۲۰ ۳,۶۱۷ ۱۱
غبشهر ۵۰۰ ۱,۷۴۴ ۳,۲۰۰ ۱۲
غشهداب ۷۵۰ ۹۷۵ ۱,۲۰۰ ۴
غمارگ ۶۵۰ ۱,۵۴۴ ۲,۵۰۰ ۷
متغیرهای کلان و قیمت جهانی کالاهای پایه  نرخ دلار بازار آزاد ۱۰۰,۰۰۰ ۱۳۹,۶۴۹ ۲۰۰,۰۰۰ ۳۷
بازدهی املاک -۲۰ ۶ ۲۰ ۲۹
بازدهی شاخص کل بورس -۱۰ ۲۶ ۵۰ ۲۹
میانگین قیمت نفت ۳۵ ۶۱ ۷۲ ۳۰
میانگین نرخ دلار (نیما) ۱۱۰,۰۰۰ ۱۲۸,۷۱۰ ۱۶۰,۰۰۰ ۳۸
میانگین نرخ دلاری LPG ۳۴۵ ۳۹۳ ۵۲۰ ۱۳
میانگین نرخ دلاری اوره صادراتی ۲۲ ۲۲۰ ۲۹۷ ۲۵
میانگین نرخ دلاری متانول صادراتی ۲۰۰ ۲۵۵ ۳۵۰ ۲۹
میانگین نرخ دلاری پلی اتیلن صادراتی ۸۰۰ ۹۸۲ ۱,۳۰۰ ۱۸
میانگین نرخ ریالی روی ۲۰۰,۰۰۰ ۲۹۳,۳۲۶ ۴۴۰,۰۰۰ ۱۹
میانگین نرخ ریالی شمش فولاد ۳۲,۰۰۰ ۴۲,۸۶۰ ۵۵,۱۷۲ ۳۰
میانگین نرخ ریالی مس ۵۰۰,۰۰۰ ۷۳۰,۷۶۳ ۹۷۷,۱۳۴ ۲۲
میانگین نرخ ریالی ورق گرم ۴۵,۰۰۰ ۵۵,۷۶۵ ۸۲,۰۵۱ ۲۶
نرخ تورم ۲۰ ۲۷ ۴۰ ۲۸

 

* برای همه نمادها، سود سال ۹۹ به صورت تلفیقی پیش‌بینی شده است. مقدار پیش‏بینی شده برای متغیرهای کلان و قیمت‏های جهانی، میانگین این مقادیر در مقاطع سال مورد پیش‏بینی است.

 

جدول ۳

 

اجماع تحلیل‌گران: پیش بینی سود شرکت‌ها در فصل تابستان سال ۱۳۹۸

صنعت نماد حد پایین میانگین حد بالا مشارکت
فولاد فولاد ۲۳۰ ۳۱۹ ۴۰۰ ۲۳
فخوز ۴۰۰ ۵۹۵ ۷۵۰ ۲۱
هرمز ۱۸۰ ۲۳۶ ۳۰۰ ۹
ذوب ۳۳ ۸۱ ۱۰۰ ۹
فولاژ ۲۰۰ ۲۲۷ ۲۵۰ ۳
کاوه ۲۳۰ ۲۷۴ ۳۰۰ ۱۱
چدن ۴۰۰ ۷۴۳ ۹۸۰ ۷
ارفع ۳۰۰ ۳۸۱ ۶۰۰ ۱۱
سنگ آهن کنور ۲۸۰ ۳۳۹ ۴۰۰ ۱۰
کچاد ۲۴۰ ۳۲۱ ۶۰۰ ۱۷
کگل ۱۹۳ ۳۰۸ ۴۱۰ ۱۷
کگهر ۴۲۰ ۶۸۲ ۹۵۰ ۱۲
روی فاسمین ۴۵۰ ۸۳۲ ۱,۳۰۰ ۱۴
کاما ۴۰۰ ۵۵۱ ۶۵۰ ۷
مس فملی ۳۰۰ ۳۷۷ ۴۵۰ ۲۲
اوره شپدیس ۱,۱۰۰ ۱,۶۱۵ ۲,۰۰۰ ۲۱
کرماشا ۴۵۰ ۷۱۶ ۱,۱۰۰ ۱۶
خراسان ۱,۰۴۱ ۱,۳۰۲ ۱,۵۰۰ ۱۸
شیراز ۵۵۰ ۸۰۶ ۱,۱۰۰ ۱۳
الفین جم ۴۹۴ ۶۵۱ ۸۹۰ ۱۴
جم پیلن ۹۷۰ ۱,۵۳۹ ۲,۳۰۰ ۱۷
شاراک ۲۹۹ ۴۴۹ ۷۰۰ ۱۸
شغدیر ۲۷۰ ۴۰۷ ۶۰۴ ۱۲
متانول/LPG زاگرس ۲,۱۵۱ ۴,۰۳۷ ۶,۷۵۰ ۱۵
شخارک ۵۳۰ ۷۷۰ ۱,۰۹۹ ۹
شفن ۲,۷۳۲ ۳,۹۷۷ ۴,۸۰۰ ۱۲
پارس ۱,۳۰۰ ۲,۶۷۴ ۳,۳۰۱ ۱۲
پالایشی شبریز ۱,۱۵۰ ۱,۵۹۷ ۲,۰۰۰ ۹
شبندر ۸۸۰ ۱,۰۹۰ ۱,۴۰۰ ۹
شتران ۲۱۶ ۲۸۳ ۳۵۰ ۵
نوری ۱,۰۵۰ ۱,۳۹۲ ۱,۷۶۰ ۵
شپنا ۶۱۰ ۸۵۵ ۱,۱۰۰ ۱۲
روانکار شبهرن ۷۰۰ ۸۴۷ ۱,۱۰۰ ۸
شرانل ۴۰۲ ۵۶۸ ۷۵۰ ۶
شسپا ۲,۰۵۵ ۲,۹۱۷ ۳,۶۹۱ ۶
شنفت ۴۵۰ ۵۸۲ ۸۷۰ ۵
یوتیلیتی بفجر ۳۳۳ ۳۹۲ ۵۳۲ ۸
مبین ۵۰۰ ۶۰۶ ۸۰۸ ۹
محصولات شیمیایی شیران ۳۰۰ ۵۰۵ ۶۲۰ ۹
زغال‌سنگ کطبس ۳۰۰ ۴۰۵ ۵۰۰ ۹
کاغذسازی چکاپا ۱۳۰ ۱۸۳ ۲۴۲ ۷
ارتباطات همراه ۴۵۰ ۵۰۳ ۵۶۰ ۱۰
اخابر ۵۰ ۱۲۴ ۱۷۰ ۷
تکنولوژی آپ ۳۲۰ ۳۸۸ ۶۰۰ ۸
رتاپ ۱۳۳ ۱۵۰ ۱۸۰ ۶
رکیش ۱۰۷ ۱۳۸ ۱۸۰ ۷
سپ ۱۸۰ ۲۳۸ ۳۱۹ ۷
سیستم ۱۹۰ ۲۴۴ ۳۰۰ ۳
پرداخت ۴۲۰ ۴۶۶ ۵۳۱ ۶
سلامت کاسپین ۴۰۰ ۴۷۸ ۶۷۴ ۵
دالبر ۲۲۷ ۲۶۶ ۳۲۰ ۷
خدمات مالی وبملت ۱۰۰ ۱۳۲ ۱۵۰ ۳
وخاور ۱۴۰ ۱۸۹ ۲۳۰ ۵
حمل و نقل حسینا ۵۵۰ ۶۷۷ ۸۰۰ ۶
شیشه کرازی ۲۰۰ ۲۶۰ ۳۵۰ ۶
کهمدا ۲۲۰ ۲۵۸ ۳۳۳ ۴
ساختمان ساروم ۳۰۰ ۴۳۰ ۵۶۰ ۶
سخوز ۱۸۶ ۲۶۰ ۳۵۰ ۷
مصرفی بادوام تایرا ۲۹۰ ۴۹۳ ۷۰۰ ۵
مادیرا ۷۰۰ ۷۹۹ ۹۵۰ ۶
پکرمان ۱۱۰ ۲۴۳ ۳۰۰ ۸
پکویر ۲۸ ۱۱۵ ۲۰۰ ۴
کالای مصرفی ضروری افق ۹۰۰ ۱,۲۶۰ ۱,۷۰۰ ۴
شوینده ۲۲۰ ۶۰۷ ۹۰۰ ۳
شپاکسا ۴۵۰ ۵۷۵ ۸۰۰ ۷
شگل ۳۸۰ ۵۹۸ ۸۸۰ ۸
غبشهر ۵۰ ۲۷۵ ۵۰۰ ۶
غشهداب ۱۱۰ ۱۷۷ ۲۲۰ ۵
قزوین ۳۰۰ ۵۲۶ ۶۶۷ ۳

* برای همه نمادها، سود فصل تابستان ۹۸ برای شرکت اصلی  پیش‌بینی شده است.

 

جدول ۴

 

تغییر تخمین تحلیلگران از سود شرکت‌ها در سال ۱۳۹۸ نسبت به آخرین پیش‌بینی در تیر‌ماه

صنعت نماد تخمین ۹۸ قبلی تخمین ۹۸ جدید رشد رشد صنعت
فولاد فولاد ۱,۳۵۷ ۱,۳۳۷ -۱% -۶%
فخوز ۲,۴۲۸ ۲,۳۳۵ -۴%
هرمز ۱,۲۳۲ ۱,۰۱۴ -۱۸%
ذوب ۳۸۰ ۲۹۱ -۲۳%
فولاژ ۱,۲۷۳ ۹۷۶ -۲۳%
کاوه ۱,۱۷۶ ۱,۱۰۷ -۶%
چدن ۱,۵۸۷ ۲,۰۸۵ ۳۱%
ارفع ۱,۵۵۳ ۱,۴۹۰ ۴%-
سنگ‌آهن کنور ۱,۵۰۰ ۱,۴۷۲ ۲%- -۳%
کچاد ۱,۱۶۰ ۱,۱۸۵ ۲%
کگل ۱,۵۲۲ ۱,۳۷۸ -۹%
کگهر ۲,۷۷۵ ۲,۷۹۱ ۱%
روی فاسمین ۳,۷۶۵ ۳,۶۵۵ ۳%- -۴%
کاما ۴,۰۶۵ ۳,۷۳۲ -۸%
کروی ۲,۲۷۲ ۲,۲۴۰ -۱%
مس فملی ۱,۳۴۵ ۱,۴۳۲ ۷% ۷%
اوره شپدیس ۴,۲۵۳ ۵,۰۳۷ ۱۸% ۱۵%
کرماشا ۲,۱۴۰ ۲,۳۴۳ ۹%
خراسان ۴,۰۵۱ ۴,۶۰۲ ۱۴%
شیراز ۲,۳۵۵ ۲,۶۶۳ ۱۳%
الفین جم ۳,۰۴۹ ۲,۹۹۴ -۲% -۱%
شاراک ۱,۸۱۰ ۱,۷۸۰ -۲%
شغدیر ۱,۵۱۸ ۱,۵۸۹ ۵%
متانول/LPG زاگرس ۱۲,۰۵۶ ۱۶,۳۰۹ ۳۵% ۱۶%
شخارک ۳,۰۳۲ ۳,۳۹۲ ۱۲%
شفن ۱۳,۲۶۳ ۱۶,۲۱۱ ۲۲%
پارس ۱۰,۵۹۴ ۱۱,۱۸۸ ۶%
پالایشی شبریز ۵,۴۸۵ ۶,۳۱۷ ۱۵% ۱۴%
شبندر ۴,۱۷۸ ۴,۴۵۸ ۷%
شتران ۱,۰۶۰ ۱,۲۹۶ ۲۲%
شپنا ۳,۱۰۲ ۳,۴۷۹ ۱۲%
روانکار شبهرن ۳,۹۴۳ ۳,۷۶۳ -۵% -۲%
شرانل ۲,۴۲۹ ۲,۵۲۰ ۴%
شسپا ۱۰,۵۰۳ ۱۰,۷۳۷ ۲%
شنفت ۲,۵۸۷ ۲,۳۸۸ -۸%
یوتیلیتی بفجر ۱,۹۵۲ ۲,۰۸۴ ۷% ۱%
مبین ۲,۴۵۶ ۲,۴۰۲ -۲%
محصولات شیمیایی شیران ۲,۰۹۴ ۲,۲۰۲ ۵% ۵%
زغال‌سنگ کطبس ۲,۳۸۷ ۲,۱۱۰ -۱۲% -۱۲%
کاغذسازی چکاپا ۹۱۵ ۸۶۵ -۵% -۵%
هلدینگ های پتروشیمی و فلزی فارس ۱,۴۶۰ ۱,۴۴۶ -۱% -۱%
میدکو ۸۱۲ ۶۵۴ -۱۹%
وبانک ۱,۰۶۳ ۹۱۹ -۱۴%
وصندوق ۹۱۱ ۹۴۲ ۳%
وغدیر ۷۱۴ ۷۰۹ -۱%
ومعادن ۹۲۰ ۹۰۶ -۲%
پارسان ۱,۱۵۴ ۱,۲۸۰ ۱۱%
ارتباطات اخابر ۵۸۹ ۵۹۴ ۱% -۱%
تکنولوژی آپ ۱,۴۶۹ ۱,۳۷۲ -۷% -۴%
رتاپ ۵۴۲ ۵۶۰ ۳%
رکیش ۵۸۱ ۵۶۵ -۳%
سپ ۱,۰۶۹ ۹۷۷ -۹%
سیستم ۹۹۱ ۱,۰۶۳ ۷%
پرداخت ۱,۹۸۴ ۱,۹۷۱ -۱%
سلامت کاسپین ۲,۰۰۶ ۱,۹۵۲ -۳% -۳%
دالبر ۱,۳۵۳ ۱,۳۰۷ -۳%
خدمات مالی وخاور ۶۵۴ ۸۲۲ ۲۶% ۲۶%
حمل و نقل حسینا ۳,۰۷۳ ۳,۰۴۲ -۱% -۱۴%
حکشتی ۲,۰۷۴ ۱,۷۵۴ -۱۵%
شیشه کرازی ۷۸۶ ۸۷۷ ۱۲% ۱۴%
کهمدا ۹۵۰ ۱,۱۰۵ ۱۶%
ساختمان ساروم ۱,۱۳۰ ۱,۱۲۲ -۱% ۷%
سخوز ۹۶۶ ۱,۰۷۶ ۱۱%
مصرفی بادوام تایرا ۲,۰۸۲ ۲,۳۰۵ ۱۱% ۱%
مادیرا ۳,۰۹۴ ۳,۱۶۹ ۲%
پکرمان ۱,۰۵۵ ۱,۰۸۱ ۲%
پکویر ۷۷۴ ۴۲۸ -۴۵%
کالای مصرفی ضروری افق ۵,۷۶۹ ۵,۷۶۶ ۰% -۴%
شوینده ۲,۹۰۱ ۲,۷۱۹ -۶%
شپاکسا ۱,۸۶۸ ۲,۰۷۵ ۱۱%
شگل ۱,۸۲۱ ۲,۰۱۱ ۱۰%
غبشهر ۱,۱۲۰ ۷۱۵ -۳۶%
غشهداب ۷۲۳ ۸۲۴ ۱۴%
غمارگ ۹۳۵ ۷۵۶ -۱۹%
قزوین ۲,۲۲۶ ۲,۱۸۶ -۲%
رشد سود خالص بازار: % ۲٫۲
متغیرهای کلان و قیمت جهانی کالاهای پایه بازدهی شاخص کل ۶۰% ۹۲% ۵۳%
بازدهی املاک ۲۶% ۹% ۶۵%-
نرخ تورم نقطه به نقطه در انتهای سال ۳۹% ۳۷% ۵%-
میانگین نرخ دلار ۱۱۶,۴۶۵ ۱۱۴,۲۷۳ ۲%-
نرخ دلارآزاد در انتهای سال ۱۴۵,۵۴۵ ۱۲۴,۷۱۲ ۱۴%-
میانگین قیمت نفت ۶۲ ۶۱ ۲%-
نرخ دلاری ال.پی.جی. ۴۱۳ ۳۹۴ ۵%-
 نرخ دلاری

اوره صادراتی

۲۳۱ ۲۲۱ ۴%-
نرخ دلاری پلی اتیلن صادراتی ۱,۰۱۸ ۹۶۹ ۵%-
نرخ دلاری متانول صادراتی ۲۶۹ ۲۴۶ ۹%-
 نرخ ریالی روی ۲۸۸,۰۵۵ ۲۶۲,۹۰۷ ۹%-
 نرخ ریالی شمش فولاد ۴۱,۱۱۲ ۳۸,۶۰۹ ۶%-
 نرخ ریالی مس ۶۷۶,۹۲۵ ۶۵۵,۱۴۶ ۳%-
نرخ ریالی ورق گرم ۵۲,۹۴۷ ۵۰,۳۸۷ ۵%-

* برای همه نمادها، سود سال ۹۸ به صورت تلفیقی پیش‌بینی شده است. مقدار پیش‏بینی شده برای متغیرهای کلان و قیمت‏های جهانی، میانگین این مقادیر در مقاطع سال مورد پیش‏بینی است.
** شرکت  بانک ملت به دلیل اهمیت قابل توجه سود تسعیر در برآورد سودآوری و دامنه وسیع پیش بینی تحلیلگران، در محاسبه رشد سودآوری کل بازار در نظر گرفته نشده است.

*** سود هر سهم شرکت هایی که در فاصله اجماع گذشته (دور دوازدهم) تا اجماع حاضر (دور سیزدهم) افزایش سرمایه داشته اند، مطابق با سرمایه جدید تعدیل شده است.

 

جدول ۵

اجماع تحلیل‌گران: P/E Forward (بر اساس سود مورد اجماع سال ۱۳۹۸)

صنعت نماد قیمت سود هر سهم P/E P/E صنعت
فولاد فولاد ۴,۳۰۳ ۱,۳۳۷ ۳٫۲ ۴٫۲
فخوز ۸,۸۹۵ ۲,۳۳۵ ۳٫۸
هرمز ۵,۹۲۹ ۱,۰۱۴ ۵٫۸
ذوب ۱,۹۴۹ ۲۹۱ ۶٫۷
فولاژ ۷,۱۵۷ ۹۷۶ ۷٫۳
کاوه ۵,۰۰۳ ۱,۱۰۷ ۴٫۵
چدن ۱۳,۶۵۹ ۲,۰۸۵ ۶٫۶
ارفع ۶,۸۱۷ ۱,۴۹۰ ۴٫۶
سنگ آهن کنور ۶,۹۵۴ ۱,۴۷۲ ۴٫۷ ۴٫۶
کچاد ۵,۱۷۳ ۱,۱۸۵ ۴٫۴
واحیا ۴۲,۸۷۲ ۱۷,۲۲۸ ۲٫۵
کگل ۶,۸۹۳ ۱,۳۷۸ ۵٫۰
کگهر ۱۶,۶۰۰ ۳,۵۴۹ ۴٫۷
روی فاسمین ۱۳,۹۳۶ ۳,۶۵۵ ۳٫۸ ۳٫۸
کاما ۱۵,۵۸۴ ۳,۷۳۲ ۴٫۲
کروی ۷,۹۱۱ ۲,۲۴۰ ۳٫۵
مس فملی ۴,۹۹۶ ۱,۴۳۲ ۳٫۵ ۳٫۵
اوره شپدیس ۲۳,۷۳۰ ۵,۸۹۸ ۴٫۰ ۴٫۱
کرماشا ۱۰,۵۵۷ ۲,۳۴۳ ۴٫۵
خراسان ۱۸,۴۹۴ ۴,۶۰۲ ۴٫۰
شیراز ۱۰,۶۶۶ ۲,۶۶۳ ۴٫۰
الفین جم ۱۲,۷۷۲ ۲,۹۹۴ ۴٫۳ ۴٫۳
جم پیلن ۲۷,۶۰۸ ۶,۶۳۴ ۴٫۲
شاراک ۷,۴۹۶ ۱,۷۸۰ ۴٫۲
شغدیر ۸,۰۵۵ ۱,۵۸۹ ۵٫۱
متانول/LPG زاگرس ۶۸,۷۹۹ ۱۶,۳۰۹ ۴٫۲ ۴٫۷
شخارک ۲۳,۳۵۶ ۳,۳۹۲ ۶٫۹
شفن ۶۹,۶۸۸ ۱۶,۲۱۱ ۴٫۳
پارس ۴۵,۲۶۲ ۱۱,۱۸۸ ۴٫۰
پالایشی شبریز ۳۱,۷۲۲ ۶,۳۱۷ ۵٫۰ ۴٫۱
شبندر ۱۶,۰۷۸ ۴,۴۵۸ ۳٫۶
شتران ۶,۰۴۶ ۱,۲۹۶ ۴٫۷
نوری ۳۳,۲۵۷ ۸,۹۳۰ ۳٫۷
شپنا ۱۳,۰۹۱ ۳,۴۷۹ ۳٫۸
روانکار شبهرن ۱۹,۶۸۴ ۳,۷۶۳ ۵٫۲ ۵٫۲
شرانل ۱۱,۸۵۹ ۲,۵۲۰ ۴٫۷
شسپا ۵۳,۰۰۱ ۱۰,۷۳۷ ۴٫۹
شنفت ۱۵,۰۱۱ ۲,۳۸۸ ۶٫۳
یوتیلیتی بفجر ۹,۷۴۱ ۲,۰۸۴ ۴٫۷ ۴٫۲
مبین ۹,۷۳۹ ۲,۴۰۲ ۴٫۱
محصولات شیمیایی شیران ۱۱,۰۱۰ ۲,۱۵۰ ۵٫۱ ۵٫۲
زغال سنگ کطبس ۱۴,۳۷۲ ۲,۱۱۰ ۶٫۸ ۶٫۸
کاغذسازی چکاپا ۶,۳۴۳ ۱,۱۴۵ ۵٫۵ ۵٫۵
هلدینگ های پتروشیمی و فلزی فارس ۶,۵۶۱ ۱,۸۳۰ ۳٫۶ ۴٫۱
تاپیکو ۲,۷۰۸ ۷۵۳ ۳٫۶
میدکو ۵,۳۱۴ ۶۵۴ ۸٫۱
وبانک ۳,۸۸۷ ۹۱۹ ۴٫۲
وصندوق ۳,۶۱۱ ۹۴۲ ۳٫۸
وغدیر ۲,۷۵۵ ۸۴۹ ۳٫۲
ومعادن ۴,۲۱۸ ۹۰۶ ۴٫۷
پارسان ۶,۳۵۱ ۱,۶۶۰ ۳٫۸
ارتباطات همراه ۱۲,۷۹۲ ۲,۰۵۶ ۶٫۲ ۶٫۳
اخابر ۳,۸۰۷ ۵۹۴ ۶٫۴
تکنولوژی آپ ۱۶,۶۰۲ ۱,۳۷۲ ۱۲٫۱ ۹٫۹
رانفور ۱۳,۹۸۴ ۱,۶۲۰ ۸٫۶
رتاپ ۴,۴۲۵ ۵۶۰ ۷٫۹
رکیش ۴,۳۱۳ ۵۶۵ ۷٫۶
سپ ۱۴,۶۰۹ ۱,۱۱۸ ۱۳٫۱
سیستم ۷,۲۶۴ ۱,۰۶۳ ۶٫۸
پرداخت ۱۸,۶۵۲ ۱,۹۷۱ ۹٫۵
سلامت والبر ۴,۶۰۲ ۸۲۱ ۵٫۶ ۶٫۰
تیپیکو ۱۷,۹۷۹ ۴,۱۲۵ ۴٫۴
کاسپین ۱۷,۸۵۷ ۱,۹۵۲ ۹٫۱
دالبر ۱۱,۶۹۷ ۱,۳۰۷ ۸٫۹
خدمات مالی وخاور ۳,۵۵۶ ۸۲۲ ۴٫۳ ۴٫۳
حمل و نقل توریل ۸,۰۴۷ ۹۴۰ ۸٫۶ ۴٫۵
حتاید ۱۶,۸۰۷ ۲,۲۰۰ ۷٫۶
وتوکا ۵,۱۶۰ ۹۳۶ ۵٫۵
حسینا ۲۴,۶۰۳ ۳,۰۴۲ ۸٫۱
حکشتی ۶,۱۸۷ ۲,۲۸۰ ۲٫۷
شیشه کرازی ۸,۶۵۵ ۸۷۷ ۹٫۹ ۸٫۹
کهمدا ۹,۱۴۰ ۱,۱۰۵ ۸٫۳
ساختمان ساروم ۶,۳۰۴ ۱,۱۲۲ ۵٫۶ ۵٫۰
سفارس ۴,۲۴۴ ۸۶۷ ۴٫۹
سخوز ۵,۰۷۸ ۱,۰۷۶ ۴٫۷
مصرفی بادوام تایرا ۱۱,۸۰۱ ۲,۳۰۵ ۵٫۱ ۶٫۰
مادیرا ۲۱,۱۷۶ ۳,۱۶۹ ۶٫۷
پکرمان ۶,۲۸۶ ۱,۰۸۱ ۵٫۸
پکویر ۸,۰۰۶ ۱,۲۲۱ ۶٫۶
کالای مصرفی ضروری افق ۵۹,۴۲۹ ۵,۷۶۶ ۱۰٫۳ ۸٫۰
شوینده ۱۲,۶۶۴ ۲,۷۷۹ ۴٫۶
شپاکسا ۱۳,۱۰۸ ۲,۲۲۳ ۵٫۹
شگل ۲۱,۰۸۷ ۲,۱۶۷ ۹٫۷
غبشهر ۸,۱۱۸ ۱,۴۸۷ ۵٫۵
غشهداب ۴,۳۳۸ ۸۲۴ ۵٫۳
غمارگ ۸,۵۴۹ ۱,۳۴۷ ۶٫۳
قزوین ۱۵,۰۸۶ ۲,۱۸۶ ۶٫۹
میانگین وزنی P/E شرکت های بزرگ بازار: ۴٫۷

* نسبت قیمت به درآمد پیشرو P/E)  Forward )  برای شرکت‌هایی که سال مالی آنها منتهی به اسفند ۱۳۹۸ می باشد، با در نظر گرفتن سود سال مالی ۱۳۹۸ محاسبه شده است.

* نسبت قیمت به درآمد پیشرو P/E)  Forward )  برای شرکت‌هایی که سال مالی آنها منتهی به بهار  ۹۸ است، یعنی «حکشتی، فارس، سفارس، تیپیکو، واحیا و تاپیکو»، با در نظر گرفتن سود سال مالی منتهی به بهار ۱۳۹۹ آن ها محاسبه شده است.

*نسبت قیمت به درآمد پیشرو P/E)  Forward )  برای شرکت‌هایی که سال مالی آنها منتهی به تابستان ۹۸ است یعنی «شرکت‌های شپدیس و پارسان»، با در نظر گرفتن سود سال مالی منتهی به تابستان ۱۳۹۹ آن ها محاسبه شده است.

* نسبت قیمت به درآمد پیشرو P/E)  Forward )  برای شرکت‌هایی که سال مالی آنها منتهی به پاییز  ۹۸ است یعنی «شرکت‌های سپ، شیران، پکویر، شوینده، شگل، شپاکسا، غبشهر، غمارگ، وغدیر، چکاپا و کگهر» با در نظر گرفتن یک چهارم سود سال مالی منتهی به پاییز ۱۳۹۸ و سه چهارم سود سال مالی منتهی به پاییز ۱۳۹۹ آن ها محاسبه شده است. به طور مثال برای نماد غبشهر با توجه به اتمام سال مالی ۱۳۹۸ (در آذر ۹۸)، از یک چهارم سود سال مالی منتهی به آذر ۱۳۹۸ و سه چهارم سود سال مالی منتهی به آذر ۱۳۹۹ استفاده شده است.

 

جدول ۶

اجماع تحلیل‌گران: ریسک پیش‌بینی سود خالص سال مالی ۱۳۹۸

 

صنعت نماد سال ۹۸ مشارکت ریسک پیش‏بینی
فولاد فولاد ۱,۳۳۷ ۶۱ *
فخوز ۲,۳۳۵ ۴۱ *
هرمز ۱,۰۱۴ ۱۷ ***
ذوب ۲۹۱ ۲۱ *****
فولاژ ۹۷۶ ۱۱ ***
کاوه ۱,۱۰۷ ۳۵ **
چدن ۲,۰۸۵ ۲۰ ****
ارفع ۱,۴۹۰ ۲۳ *
سنگ آهن کنور ۱,۴۷۲ ۲۸ **
کچاد ۱,۱۸۵ ۳۵ *
کگل ۱,۳۷۸ ۴۰ *
کگهر ۲,۷۹۱ ۲۷ ***
روی فاسمین ۳,۶۵۵ ۳۰ ***
کاما ۳,۷۳۲ ۲۶ ***
کروی ۲,۲۴۰ ۱۳ ***
مس فملی ۱,۴۳۲ ۵۵ *
اوره شپدیس ۵,۰۳۷ ۴۵ *
کرماشا ۲,۳۴۳ ۳۴ ***
خراسان ۴,۶۰۲ ۳۷ *
شیراز ۲,۶۶۳ ۳۶ **
الفین جم ۲,۹۹۴ ۴۰ **
جم پیلن ۶,۶۳۴ ۳۹ *
شاراک ۱,۷۸۰ ۳۴ **
شغدیر ۱,۵۸۹ ۲۳ ***
متانول/LPG زاگرس ۱۶,۳۰۹ ۴۶ ***
شخارک ۳,۳۹۲ ۱۸ ****
شفن ۱۶,۲۱۱ ۳۱ **
پارس ۱۱,۱۸۸ ۳۴ *
پالایشی شبریز ۶,۳۱۷ ۱۹ *
شبندر ۴,۴۵۸ ۲۲ *
شتران ۱,۲۹۶ ۱۶ *
نوری ۸,۹۳۰ ۱۷ ****
شپنا ۳,۴۷۹ ۳۰ *
روانکار شبهرن ۳,۷۶۳ ۲۴ **
شرانل ۲,۵۲۰ ۱۹ **
شسپا ۱۰,۷۳۷ ۱۷ *
شنفت ۲,۳۸۸ ۱۷ ****
یوتیلیتی بفجر ۲,۰۸۴ ۱۴ ****
مبین ۲,۴۰۲ ۲۳ *
محصولات شیمیایی شیران ۲,۲۰۲ ۲۰ *
زغال سنگ کطبس ۲,۱۱۰ ۱۷ *****
کاغذسازی چکاپا ۸۶۵ ۱۸ *****
هلدینگ های پتروشیمی و فلزی فارس ۱,۴۴۶ ۱۳ ***
میدکو ۶۵۴ ۷ ***
وبانک ۹۱۹ ۷ *****
وصندوق ۹۴۲ ۲۲ ***
وغدیر ۷۰۹ ۲۸ ***
ومعادن ۹۰۶ ۶ **
پارسان ۱,۲۸۰ ۲۳ *
ارتباطات همراه ۲,۰۵۶ ۲۰ *
اخابر ۵۹۴ ۱۹ *
تکنولوژی آپ ۱,۳۷۲ ۱۵ *
رانفور ۱,۶۲۰ ۴ **
رتاپ ۵۶۰ ۱۲ *
رکیش ۵۶۵ ۱۴ ****
سپ ۹۷۷ ۹ ***
سیستم ۱,۰۶۳ ۷ *
پرداخت ۱,۹۷۱ ۱۲ **
سلامت والبر ۸۲۱ ۷ *****
کاسپین ۱,۹۵۲ ۹ **
دالبر ۱,۳۰۷ ۱۵ *****
خدمات مالی لوتوس ۷۰۰ ۵ *
وبملت ۲,۷۳۸ ۱۱ *****
وخاور ۸۲۲ ۱۳ ***
حمل و نقل توریل ۹۴۰ ۵ *****
حتاید ۲,۲۰۰ ۴ *
وتوکا ۹۳۶ ۵ *****
حسینا ۳,۰۴۲ ۱۱ *
حکشتی ۱,۷۵۴ ۱۲ *****
شیشه کرازی ۸۷۷ ۱۰ ***
کهمدا ۱,۱۰۵ ۸ ****
ساختمان ساروم ۱,۱۲۲ ۱۸ **
ستران ۱۷۵ ۴ *****
سخوز ۱,۰۷۶ ۱۸ ****
مصرفی بادوام تایرا ۲,۳۰۵ ۱۶ ****
مادیرا ۳,۱۶۹ ۱۳ ***
پکرمان ۱,۰۸۱ ۲۳ ****
پکویر ۴۲۸ ۱۰ *****
کالای مصرفی ضروری افق ۵,۷۶۶ ۱۲ *****
شوینده ۲,۷۱۹ ۱۷ **
شپاکسا ۲,۰۷۵ ۱۴ ***
شگل ۲,۰۱۱ ۲۰ ***
غبشهر ۷۱۵ ۱۰ *****
غشهداب ۸۲۴ ۱۸ **
غمارگ ۷۵۶ ۶ *****
قزوین ۲,۱۸۶ ۱۱ **
متغیرهای کلان و قیمت جهانی کالاهای پایه  نرخ دلار بازار آزاد ۱۲۴,۷۱۲ ۵۲ ****
بازدهی املاک ۹ ۳۲ *****
بازدهی شاخص کل بورس ۹۲ ۳۳ *****
میانگین قیمت نفت ۶۱ ۴۸ ***
میانگین نرخ دلار (نیما) ۱۱۴,۲۷۳ ۵۴ *
میانگین نرخ دلاری LPG ۳۹۴ ۲۵ **
میانگین نرخ دلاری اوره صادراتی ۲۲۱ ۴۰ **
میانگین نرخ دلاری متانول صادراتی ۲۴۶ ۴۳ **
میانگین نرخ دلاری پلی اتیلن صادراتی ۹۶۹ ۲۸ ***
میانگین نرخ ریالی روی ۲۶۲,۹۰۷ ۳۱ ****
میانگین نرخ ریالی شمش فولاد ۳۸,۶۰۹ ۴۵ **
میانگین نرخ ریالی مس ۶۵۵,۱۴۶ ۳۸ *
میانگین نرخ ریالی

ورق گرم

۵۰,۳۸۷ ۳۷ **
نرخ تورم ۳۷ ۳۸ *

برای محاسبه ریسک سود سال مالی ۱۳۹۸ شرکت ها، ابتدا ضریب تغییرات (انحراف معیار تقسیم بر میانگین داده ها) نظرات کارشناسی تحلیل گران برای هر نماد محاسبه شد و سپس با تقسیم بندی مقادیر به دست آمده به ۵ دسته، ریسک پیش بینی های تحلیل گران برای هر نماد یا متغیر کلان به دست آمد.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *