خانه رودررو گفتگوی اختصاصی ماهنامه بورس با مدیر‌عامل بورس تهران
گفتگوی اختصاصی ماهنامه بورس با مدیر‌عامل بورس تهران
0

گفتگوی اختصاصی ماهنامه بورس با مدیر‌عامل بورس تهران


هیئت‌مدیره جدید بورس اوراق بهادار تهران در ۹ آذرماه ۱۳۹۹ تشکیل جلسه داد و با اکثریت آرا، دکتر علی صحرائی برای دو سال دیگر به‌عنوان مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران انتخاب و ابقا شد. دکتر علی صحرائی در مصاحبه اختصاصی با «ماهنامه بورس»، به معرفی دستاوردها و عملکرد بورس اوراق بهادار تهران طی دوره مدیریت عاملی خود پرداخته است که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

لطفاً در ابتدا خلاصه‌ای از روند بازار در بورس اوراق بهادار تهران را در سال‌های اخیر ارائه بفرمایید.
روند شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران طی سه سال اخیر بیانگر بازدهی درخور توجه این بازار است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۹۸، رشد ۱۸۷ درصدی داشت و از حدود ۱۷۸ هزار واحد به حدود ۵۱۳ هزار واحد رسید. روند رو به رشد این شاخص در سال ۱۳۹۹ نیز ادامه داشت؛ به‌طوری‌که در ۹‌ ماهه سال ۱۳۹۹ به حدود یک‌میلیون و ۴۴۰ هزار واحد رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۸۰ و ۷۰۹ درصد رشد کرده است. شاخص کل هم‌وزن نیز طی سه سال اخیر روند رو به رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که در ۹‌ ماهه سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۴۸ هزار واحد رسیده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب رشد ۱۵۳ و ۱,۲۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.
ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران نیز طی مدت مذکور روند رو به رشد چشمگیری داشته و مقدار آن در ۹‌ ماهه سال ۱۳۹۹ به رقمی حدود ۲,۱۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ درحالی‌که ارزش کل معاملات در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب حدود ۵۱۲ و ۱۶۱ هزار میلیارد تومان بوده است. این ارقام نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران در ۹‌ ماهه سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب حدود ۴/۲ و ۱۳/۳ برابر شده است.
ارزش کل بازار سهام بورس اوراق بهادار تهران نیز در ۹‌ ماهه سال ۱۳۹۹ به رقمی حدود ۵,۷۰۶ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب حدود ۳ و ۸/۴ برابر شده است.
باید به این موضوع اشاره کرد که بورس تهران در میان اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)، در سال ۱۳۹۸ از نظر رشد ارزش بازار در رتبه چهارم جهانی و از نظر رشد ارزش معاملات در رتبه سوم جهانی قرار گرفت.

یکی از شاخص‌ترین دستاوردهای بورس‌های اوراق بهادار و معیاری برای توسعه‌یافتگی بازار سرمایه، طراحی و معرفی ابزارهای مالی جدید و روش‌های معاملاتی نوین است. عملکرد بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های اخیر در این حوزه چگونه بوده است؟
بسیاری از بورس‌های اوراق بهادار برای افزایش جذابیت و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر، اقدام به معرفی ابزارهای مالی جدید مطابق با نیازهای سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی می‌کنند. بورس اوراق بهادار تهران نیز طی سال‌های اخیر توانسته است با کمک سایر نهادهای مالی، ابزارهای مالی جدیدی را طراحی کند که از آن جمله می‌توان به قرارداد آتی سبد سهام، قرارداد اختیار معامله سبد سهام و فروش تعهدی سهام اشاره کرد. پس از معرفی قرارداد آتی سبد سهام با کارکرد آتی شاخص در سال ۱۳۹۷، ابزار فروش تعهدی در سال ۱۳۹۸ معرفی و به بازار سرمایه اضافه شد که با اضافه شدن این ابزار، جعبه‌ابزارهای کلاسیک بازار سرمایه کامل شد. فروش تعهدی سهام با کارکرد و ویژگی‌های فروش استقراضی نیز پس از دریافت مصوبه‌ی کمیته فقهی، تدوین مقررات، آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی و آموزش به فعالان بازار سرمایه در بورس تهران معامله شد. طراحی و راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید همچون قراردادهای آتی سبد سهام و فروش تعهدی این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است تا در شرایط نزولی بازار هم بتوانند سود کسب کنند. در حال حاضر در بازار مشتقه بورس تهران، انواع قراردادهای آتی تک سهم و سبد سهام، اوراق اختیار فروش تبعی، اختیار خرید و اختیار فروش مبتنی بر سهم قابل معامله هستند.
البته راه‌اندازی معاملات این ابزارهای مالی، با تلاش و همکاری تمامی اهالی بازار سرمایه انجام شده است و لازم است از تمام اشخاص و نهادهایی که در فراهم آوردن سازوکار و بستر مقرراتی برای راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی سبد سهام و فروش تعهدی، کمک و اهتمام ویژه داشته‌اند، بالأخص اعضای کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که پویایی فقه شیعه را در این ابزارها به‌طور کامل به نمایش گذاشتند، تشکر کنم.

تأمین مالی انجام‌شده توسط شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های اخیر چه میزان بوده است؟
همان‌طور که مستحضرید شرکت‌ها به روش‌های مختلفی اقدام به تأمین مالی در بورس اوراق بهادار تهران می‌کنند که می‌توان به تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه‌، عرضه اولیه سهام، انتشار اوراق بدهی و انتشار اوراق اختیار فروش تبعی اشاره کرد. در مجموع، از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا انتهای ۹‌ ماهه سال ۱۳۹۹، تأمین مالی صورت‌گرفته از طریق افزایش سرمایه بالغ بر ۱۰۷ هزار میلیارد تومان، از طریق عرضه اولیه سهام حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان، از راه انتشار اوراق بدهی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان و با استفاده از انتشار اوراق اختیار فروش تبعی حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده است.
اگر بخواهیم میزان تأمین مالی انجام‌شده در بورس اوراق بهادار تهران را به تفکیک بیان کنیم می‌توان گفت که در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در مجموع به ترتیب حدود ۲۷ و ۳۹ هزار میلیارد تومان تأمین مالی برای شرکت‌ها صورت گرفته است. این روند در سال ۱۳۹۹ نیز افزایشی بوده است و شرکت‌ها توانسته‌اند در بازه ۹‌ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ در مجموع بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان تأمین مالی کنند. بیشترین سهم تأمین مالی شرکت‌ها نیز از طریق افزایش سرمایه بوده است؛ به‌طوری‌که در ۹‌ ماهه سال ۱۳۹۹، حدود ۷۳ درصد از مجموع تأمین مالی صورت‌گرفته در بورس اوراق بهادار تهران از طریق افزایش سرمایه انجام شده است. مجموع تأمین مالی انجام‌شده به روش انتشار اوراق بدهی در مدت مذکور نیز حدود ۷ درصد بوده است.
روند عرضه‌های اولیه در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های اخیر به چه صورت بوده است؟
بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های اخیر اقدام به عرضه سهام انواع شرکت‌ها، اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس کرده است. در مجموع از سال ۱۳۹۷ تا آذرماه ۱۳۹۹، تعداد ۵۰ شرکت در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده‌اند که ۶ شرکت در سال ۱۳۹۷، ۹ شرکت در سال ۱۳۹۸ و ۳۵ شرکت در ۹‌ ماهه اول سال ۱۳۹۹ عرضه شده‌اند که از این تعداد ۲۴ مورد مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌باشد. از جمله مهم‌ترین عرضه‌های اولیه امسال می‌توان به عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در اواخر فروردین‌ماه ۱۳۹۹ اشاره کرد.
در بازار اوراق بدهی نیز سرمایه‌گذاران شاهد عرضه انواع اوراق بدهی (اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه و …) در بورس اوراق بهادار تهران بوده‌اند. در مجموع از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا آذرماه سال ۱۳۹۹، تعداد ۴۱ فقره اوراق بدهی در بورس تهران عرضه شده است که ۷ مورد در سال ۱۳۹۷، ۲۳ مورد در سال ۱۳۹۸ و ۱۱ مورد نیز در ۹‌ ماهه سال ۱۳۹۹ عرضه شده‌اند.
تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران نیز افزایش قابل‌توجهی داشته به‌طوری‌که تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۹، تعداد آن‌ها به عدد ۲۲ رسیده است. با پذیرش و عرضه ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تا سال ۱۳۹۷ و ۶ صندوق در سال ۱۳۹۸، تعداد این صندوق‌ها در انتهای سال ۱۳۹۸ به ۱۷ صندوق رسید. در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ نیز ۵ صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس عرضه شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پالایشی یکم (پالایش) اشاره کرد.

در حوزه روابط بین‌المللی، بورس اوراق بهادار تهران چه اقداماتی انجام داده است؟
شاید بتوان گفت که مهم‌ترین فعالیت بین‌المللی بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های اخیر، عضویت در هیئت‌مدیره فدراسیون بورس‌های اروپا-آسیایی (فیاس) بود. انتخاب بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره فدراسیون بورس‌های اروپا ـ آسیایی برای یک دوره ۲ ساله در اکتبر ٢٠١٩ در عمان انجام شد. هم‌زمان با عضویت بورس اوراق بهادار تهران در هیئت‌مدیره فیاس، بورس تهران عضو کارگروه سواد مالی فیاس نیز شد. همچنین در راستای توسعه روابط بین‌المللی به منظور اشتراک‌گذاری تجارب و همکاری‌های دوجانبه، با بورس شانگهای یک تفاهم‌نامه همکاری امضا شد.
از دیگر فعالیت‌های بین‌المللی بورس اوراق بهادار تهران می‌توان به بازدید هیئت‌های خارجی از بورس تهران، حضور در جلسات هیئت‌مدیره و کمیته کاری فیاس، حضور سفرای کشورهای سوئیس و اتریش در بورس تهران و نواختن زنگ آغاز معاملات توسط آن‌ها اشاره کرد که این اقدامات با هدف زمینه‌سازی برای حضور نهادهای مالی بین‌المللی و سرمایه‌گذاران خارجی در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده‌اند. همچنین بورس تهران حضور فعالی در اجلاس سالانه بورس‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی داشته و به ارائه ابزارهای مالی اسلامی مورد معامله در بورس تهران پرداخته است.

با توجه به افزایش قابل‌توجه سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار تهران، چه اقداماتی در زمینه توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری انجام شده است؟
یکی از موضوعات فعالیت شرکت بورس اوراق بهادار تهران، انجام تحقیقات، آموزش و فرهنگ‌سازی مرتبط با اوراق بهادار برای تسهیل، بهبود و گسترش دادوستد و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است. با توجه به استقبال بسیار زیاد سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه که تعداد سرمایه‌گذاران مستقیم در بورس را به ۱۶ میلیون نفر رساند، فرهنگ‌سازی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. همچنین، با توجه به اینکه آزادسازی عرضه سهام عدالت در بورس، بیش از ۴۹ میلیون سهام‌دار عدالت را به‌صورت غیرمستقیم با بورس مرتبط ساخته، گسترش آموزش‌های بورسی برای کاهش ریسک جهت‌دهی و دست‌کاری بازار و نیز کاهش، کنترل و مدیریت رفتارهای توده‌ای و هیجانی بسیار مهم و حیاتی است. از طرفی، ابزارها و برنامه‌های آموزشی که تا پیش‌ازاین مورد استفاده قرار می‌گرفت از کارایی لازم برای آموزش به جمعیتی ۴۹ میلیونی برخوردار نیست. لذا لازم است از رسانه‌هایی استفاده شود که جمعیت هدف آن تمام مردم کشور باشد. ازاین‌رو، یکی از اهداف کلیدی بورس تهران، ایجاد بستر کانال ویژه در رسانه ملی است تا بتواند اهداف خود در زمینه ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری را محقق کند. به‌عنوان مثال، برنامه آموزشی تلویزیونی «عصر سهامداری» که هرروزه به مدت ۳۰ دقیقه از شبکه ایران کالا پخش می‌شود، به آموزش مفاهیم و مبانی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و روش‌های خرید و فروش سهام می‌پردازد یا برنامه‌های آموزشی بورس در فضای
SKY ROOM در تمامی روزهای کاری به مدت یک ساعت در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته برگزار می‌شود.
از دیگر اقدامات بورس اوراق بهادار تهران برای ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌توان به برگزاری دوره‌های عمومی و فرهنگ‌سازی در تهران، برگزاری دوره‌های آموزشی در تالارهای مناطق، تهیه بروشور و کتاب‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در بورس، انتشار ماهنامه و تهیه اینفوگرافیک آموزشی اشاره کرد.

با توجه به حضور بیشتر سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس، توصیه اصلی شما به این افراد چیست؟
توصیه اکید من به سرمایه‌گذاران این است که اگر دانش و وقت کافی ندارند مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند، زیرا سرمایه‌گذاری در این بازار مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری یک امر تخصصی بوده و پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاصی دارد و ورود مستقیم به آن برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای بسیار پرریسک است. ورود مستقیم بدون دانش و تخصص به بازار سرمایه می‌تواند در نوسانات بازار، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سهامداران غیرحرفه‌ای وارد کند. در این شرایط، سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بهتر است به‌صورت غیرمستقیم و از طریق انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند؛ چراکه این صندوق‌ها علاوه بر بهره‌گیری از تحلیل‌گران حرفه‌ای، متخصص و با تجربه در امر سرمایه‌گذاری، در مقیاس مدیریت، صرفه‌جویی دارند و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز به‌خوبی استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذارانی که سرمایه زیادی در اختیار دارند می‌توانند از طریق شرکت‌های سبدگردان نیز در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌های سبدگردان با دریافت کارمزد از سرمایه‌گذاران، اقدام به تشکیل پرتفوی‌های اختصاصی برای آن‌ها می‌کنند تا سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشند.
توصیه بسیار مهم دیگر این است که افراد با منابع مازاد و پس‌اندازهای خود وارد بازار سرمایه شوند و از فروش دارایی‌های خود برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اجتناب کنند. فروش دارایی‌هایی همچون آپارتمان و خودروی شخصی با هدف سرمایه‌گذاری وجوه حاصل از آن در بازار سرمایه، اقدامی بسیار پرریسک است، زیرا سرمایه‌گذاری در بورس ریسک‌های خاص خود را دارد و به همین دلیل بهتر است سرمایه‌گذاران با اتکا به منابع پس‌اندازی خود و با مبالغ اندک و در بازه زمانی مشخصی وارد بازار سرمایه شوند.
متنوع‌سازی سبد سهام از دیگر مواردی است که سرمایه‌گذاران باید مدنظر قرار داده و از سرمایه‌گذاری کل وجوه خود در خرید یک سهم حتی‌الامکان دوری کنند. ازآنجایی‌که تنوع صنایع پذیرفته‌شده در بازار سرمایه بسیار زیاد است سهامداران می‌توانند با خرید سهم‌های مختلف از صنایع مختلف، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.
همچنین در خصوص وجود شایعات در فضای مجازی و تأثیر آن در معاملات، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که با تحلیل شایعات، معاملات خود را انجام ندهند. برخی افراد سودجو در فضای مجازی به شایعات دامن می‌زنند، درحالی‌که هیچ فردی با وعده نمی‌تواند ضامنی برای کسب سود در این بازار باشد و در نهایت سرمایه‌گذار خود مسئولیت کامل سرمایه‌گذاری خود را بر عهده دارد. در نظر داشته باشید که این بازار ذاتاً دارای ریسک است، بنابراین با تکیه‌ بر شایعات نمی‌توان تضمینی برای داشتن سرمایه‌گذاری سالم داشت.
توصیه آخر به سرمایه‌گذاران این است که افق سرمایه‌گذاری خود را حداقل میان‌مدت در نظر بگیرند و گزینه‌های خریدوفروش خود را بر اساس تحلیل بنیادی انتخاب کنند و از معاملات روزانه و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به سرمایه‌گذاری میان‌مدت تغییر رویه دهند. بر اساس مطالعات انجام‌شده، سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان‌مدت در بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها بازدهی قابل‌توجهی داشته است.

یکی از مواردی که در محافل رسمی به‌عنوان اهداف بورس اوراق بهادار تهران مطرح شده است، هوشمندسازی بورس و استفاده از فناوری‌های نوآورانه است. مهم‌‎ترین اقدامات صورت‌گرفته در این راستا را بیان فرمایید.
منظور از هوشمندسازی بورس، توسعه سامانه‌ها، ارتقای الکترونیکی فرآیندها و هوشمندسازی خدمات شرکت بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از فناوری اطلاعات و با تکیه بر دانش و تکنولوژی روز است که برای تحقق آن، اقدامات مهمی در دو سال اخیر در بورس تهران انجام شده است. یکی از این اقدامات، راه‌اندازی سامانه پذیرش شرکت‌ها است که سبب افزایش سرعت در پذیرش شرکت‌ها، بهبود دقت در دریافت اطلاعات و اسناد شرکت‌های متقاضی پذیرش شده و امکان گزارش‌گیری سریع از وضعیت کلی شرکت‌های در حال پذیرش همراه با تمامی جزییات هر شرکت را فراهم می‌کند. همچنین، پروژه راه‌اندازی سامانه مکانیزه نظارت بر ناشران در دستور کار قرار دارد. در کنار این دو، سامانه نظارت بر اعضای معاملاتی بورس تهران نیز راه‌اندازی شده است.
از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط بورس تهران، راه‌اندازی پروژه سامانه سنجش است. سامانه سنجش به‌عنوان هسته مرکزی نظارتی مدیریت نظارت بر بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، با اتصال به سایر سامانه‌های داخلی و خارجی شرکت، فرآیند نظارت بر حسن انجام معاملات را از حیث پیشگیری از وقوع تخلفات و پیگیری‌های پس از وقوع تسهیل خواهد کرد. در هسته مرکزی، تخلفات و موارد مشکوک ثبت خواهند شد و آرشیوی از آن‌ها ایجاد خواهد گردید. به دلیل حجم بالای تخلفات مشاهده و ثبت‌شده در سامانه سنجش، فرآیندی برای رصد تخلفات ثبت‌شده در گذشته ایجاد خواهد شد که بر این اساس، به روش‌های مختلفی اقدام به گزارش‌گیری خواهد شد که این گزارش‌ها مبتنی بر نوع تخلف، نوع اقدام نظارتی، معامله‌گر متخلف، سهام‌دار متخلف، نمادی که تخلف در آن به وقوع پیوسته و غیره خواهد بود.

برای استقرار سیستم مدیریت ریسک بورس اوراق بهادار تهران چه تلاش‌هایی صورت گرفته است؟
واضح است که اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های استراتژیک شرکت و دستیابی به اهداف آن، استحکام و انعطاف‌پذیری عملکرد شرکت هنگام بروز مشکلات، حفظ اعتماد ذی‌نفعان و پشتیبانی از سلامت سیستم مالی، مستلزم وجود یک سامانه مدیریت ریسک کارآمد است. هدف نهایی مدیریت ریسک در شرکت بورس اوراق بهادار تهران، افزایش پیوسته و پایدار ارزش شرکت و افزایش ثروت سهامداران و ذی‌نفعان آن است. ازاین‌رو، بورس اوراق بهادار تهران سعی دارد که مدیریت ریسک را نه‌تنها برای گزارش‌دهی و نظارت، بلکه به‌عنوان یک سبک مدیریتی به کار گیرد. در این راستا، دپارتمان اجرایی ریسک بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۹۸ ایجاد شد تا از ساختارهای رسمی گزارش‌دهی ریسک، حمایت بیشتری شود و مدیریت ریسک به‌صورت عملی در این شرکت به اجرا درآید.

بورس اوراق بهادار تهران برای تقویت امنیت سایبری چه اقداماتی را انجام داده است؟
همان‌طور که می‌دانید توسعه سریع دنیای دیجیتال، تعداد تهدیدها و آسیب‌پذیری‌ها در شبکه‌های سازمانی و خطر امنیت سایبری را به‌صورت تصاعدی افزایش می‌دهد. قرار گرفتن در معرض این خطر به دو صورت می‌تواند شرکت را تحت تأثیر قرار دهد: یکی، تأثیر مستقیم عملیاتی و مالی به دلیل خسارت ناشی از حملات سایبری موفق و دیگری، تأثیر غیرمستقیم به دلیل لطمه به اعتبار سازمان و مجازات‌ها و جریمه‌ها از سوی نهادهای نظارتی و … است.
ازآنجاکه اغلب فرآیندهای بازار سرمایه ایران بر روی زیرساخت‌ها و سامانه‌های فناوری اطلاعات در حال انجام است، بنابراین در صورت نقص در شاخص‌های اصلی امنیت اطلاعات شامل محرمانگی، دسترس‌پذیری و یکپارچگی در هر یک از فرآیندها، داده‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی، ممکن است چالش‌های زیادی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد شود که منجر به از دست رفتن فرصت کسب‌‌وکار و یا بی‌اعتمادی عمومی گردد. شرکت بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، در راستای اهداف امنیتی و کاهش حوادث مرتبط با امنیت اطلاعات، واحد امنیت اطلاعات را ایجاد کرده است که توسعه بیشتر این واحد نیز در دستور کار قرار دارد. هدف بورس اوراق بهادار تهران از ایجاد این واحد، پایه‌گذاری یک نظام مدیریت امنیت اطلاعات در شرکت است به‌طوری‌که بتواند الزامات و کنترل‌های کاربردپذیر را در راستای الزامات قانونی و مقررات ملی در حوزه امنیت اطلاعات، به اجرا درآورد. از طرفی بحث محرمانگی، یکپارچگی و دسترس‌پذیری دارایی‌های شرکت و اطلاعات ذی‌نفعان، کاهش سطح حوادث امنیت اطلاعات و به‌کارگیری روش‌های مناسب برای مقابله و واکنش به‌موقع به حوادث امنیت اطلاعات دیگر موضوعاتی است که در این راستا تأمین می‌شود. این اقدامات سبب اطمینان نسبت به رعایت الزامات امنیتی برای پایداری سرویس‌ها و ارتقای فرآیندهای پشتیبان سیستم مدیریت امنیت اطلاعات خواهد شد و در نهایت تداوم کسب‌وکار، شناسایی و برآورده‌سازی انتظارات مشتریان و سایر ذی‌نفعان شرکت، حصول و نگهداشت خشنودی ایشان و اطمینان از حفظ و صیانت از حریم خصوصی آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

لطفاً توضیحاتی درباره وضعیت ساختمان جدید بورس اوراق بهادار تهران ارائه فرمایید.
ساخت برج شیشه‌ای بورس اوراق بهادار تهران از ۱۳ آذرماه سال ۱۳۸۹ شروع که تا آبان ۱۳۹۷، پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. سپس از آبان ۱۳۹۷ تا مردادماه ۱۳۹۸ یعنی در حدود ۱۰ ماه، ساختمان به بهره‌برداری رسید. اگرچه هم‌زمانی اجرای این پروژه با تحریم‌های بین‌المللی و بروز برخی تغییرات قانونی در ضوابط و قواعد ساختمان‌سازی، چالش‌های زیادی بر سر راه اجرای این پروژه گذاشت، اما سال ۱۳۹۸ پس از انجام برخی تغییرات در روند اجرایی پروژه، تقویت روحیه همدلی و هماهنگی میان کارکنان واحد توسعه ساختمان و به‌خصوص با حمایت اعضای هیئت‌مدیره بورس اوراق بهادار تهران، شرایط برای بهره‌برداری از آن آماده شد و پس از ده سال از تاریخ آغاز پروژه، مردادماه سال ۱۳۹۸ توانستیم از ساختمان بزرگ بورس در خیابان حافظ تهران، رهسپار برج بورس در سعادت‌آباد شویم. تنش‌های زیادی در رابطه با ساخت این برج وجود داشت، از جمله ایراداتی که از سوی شهرداری مطرح می‌شد که به‌ناچار برای رفع آن‌ها به مراجع قضایی رجوع و مشکلات را از طریق این مراجع پیگیری کردیم و در نهایت موفق به بهره‌برداری از ساختمان شدیم.
برج شیشه‌ای بورس اوراق بهادار تهران دارای فضاهای متعددی است که از آن جمله می‌توان به دیتاسنتر، سالن آمفی‌تئاتر، تالار بورس، اتاق‌های کنفرانس، پشتیبانی و عملیاتی و چهار طبقه پارکینگ اشاره کرد. این ساختمان که به‌طور ویژه با هدف بهره‌برداری بورس طراحی و ساخته شده، دارای ۱۷ طبقه و ۳۳,۷۶۸ مترمربع زیربنا است. همچنین، دیتاسنتر بورس تهران با زیربنای بیش از ۲,۵۰۰ مترمربع، با بیش از ۵۰۰ مترمربع فضای کنترل و مانیتورینگ، دارای ظرفیت ۲۴۰ رَک عملیاتی و مبتنی بر استانداردهای بالای بین‌المللی است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *