خانه روی خط خبر داخلی تشریح برنامه راهبردی پنج‌ساله بازار سرمایه
تشریح برنامه راهبردی پنج‌ساله بازار سرمایه

تشریح برنامه راهبردی پنج‌ساله بازار سرمایه


مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد

تشریح برنامه راهبردی پنج‌ساله بازار سرمایه

۲۵ مهرماه

پس از تأیید و ابلاغ «سند راهبردی پنج‌ساله بازار سرمایه» توسط شورای عالی بورس، مدیر پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به فرآیند تدوین برنامه و عناصر کلیدی آن توضیحاتی ارائه کرد.
میثم حامدی، مدیر پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در خصوص جزئیات برنامه راهبردی پنج‌ساله بازار سرمایه اظهار کرد: سند برنامه راهبردی بازار سرمایه، چهارمین سند راهبردی محسوب می‌شود که به همت کارشناسان برنامه‌ریزی راهبردی از سال ۱۳۹۴ تاکنون به‌منظور پاسخگویی به نیازهای بازار سرمایه و تحقق اسناد بالادستی و سایر تکالیف و الزامات در سطح وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بازار سرمایه تدوین شده است. وی افزود: برنامه راهبردی پنج‌ساله بازار سرمایه با نظارت و تصویب شورای عالی بورس تدوین شده و برای تدوین راهبردها و در ادامه برنامه‌های راهبردی بیش از ۵۰۰ نفر ساعت جلسه در سطوح مختلف برگزار شده است.
مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی این سازمان تأکید کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد و استفاده از نظر ذی‌نفعان، آنچه در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار جهت ارسال به شورای عالی بورس مورد تأیید قرار گرفت، دارای ۹ هدف راهبردی و ۲۱ راهبرد بود.
حامدی درخصوص فرآیند تدوین برنامه راهبردی گفت: برای تدوین چشم‌انداز، مأموریت و همچنین راهبردها از روش‌های مرسوم بین‌المللی مانند کارت‌ امتیازی متوازن (BSC) استفاده شده، همچنین به‌منظور الگوگیری از برنامه‌های راهبردی سایر کشورها، حداقل دو دوره برنامه راهبردی بازار سرمایه هفت کشور مختلف مورد بررسی قرار گرفته است تا برنامه راهبردی داخلی نیز با ادبیات بین‌المللی هم‌راستا شود.
وی افزود: در این سند سعی شده تا با انجام مطالعات و بررسی‌های لازم، مسائل توسعه‌ای بازار سرمایه از جمله مباحث مرتبط با حاکمیت شرکتی، توسعه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی، سامان بخشیدن به فرآیندهای پذیرش و افزایش سرمایه شرکت‌ها، اصلاح و بازنگری در شفافیت افشای اطلاعات و برخورد با ناهنجاری‌های بازار سرمایه شناسایی شده و به‌منظور پیشبرد آنها، ارکان نظارتی و اجرایی بازار باید برنامه‌های عملیاتی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تدوین کرده و به انجام رسانند.
مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: ۹ هدف راهبردی برای برنامه راهبردی پنج‌ساله بازار سرمایه تدوین شده که در این خصوص می‌توان به ۱- حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، ۲- ارتقای شفافیت و کارایی در بازار سرمایه، ۳- ارتقای آگاهی و دانش سرمایه‌گذاری، ۴- توسعه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و تشکیل سرمایه، ۵- حفظ و تقویت ثبات در بازار سرمایه و ارتقای نظام نظارتی، ۶- تقویت سازوکارهای تنظیم‌گری و چهارچوب‌های حقوقی، ۷- حمایت از توسعه و نوآوری در بازار سرمایه، ۸- هوشمندسازی و تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ۹- توسعه و تعالی سازمان و سرمایه‌های سازمانی که با ۲۱ راهبرد به منظور رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی شده، اشاره کرد.
حامدی گفت: تأکید هیئت مدیره و ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار بر پیگیری و پایش جدی برنامه‌ها تا حصول نتیجه است و مدیریت پژوهش گزارش‌های ادواری درخصوص میزان تحقق برنامه‌ها را به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می‌کند.
وی تصریح کرد: برنامه راهبردی به بورس‌ها ابلاغ و برنامه‌های عملیاتی در سطح سازمان نهایی شده، همچنین در سطح بورس‌ها نیز باید برنامه‌ها با نگاه به این برنامه تهیه شود.
مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان اظهار کرد: برنامه راهبردی بازار سرمایه پس از تدوین مأموریت و چشم‌انداز این بازار و انجام مطالعات بین‌المللی در قالب ۹ هدف راهبردی و ۲۱ راهبرد برای بازه زمانی پنج‌ساله (۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶) در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح و به تصویب رسید. همچنین، این مدیریت موظف است به‌منظور کنترل، پیگیری و نظارت بر روند اجرای سند راهبردی، اقدامات لازم از جمله تدوین برنامه عملیاتی، پایش و ارزیابی دوره‌ای روند پیشرفت آن را به عمل آورد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *